Newsy

W przyszłym tygodniu kapituła Nagrody im. J. Wejcherta wyłoni kandydatów do nagrody

2013-02-07  |  06:40
Mówi:Dariusz Mioduski
Funkcja:Przewodniczący Kapituły i Inicjator Nagrody Wejcherta
Firma:Prezes Kulczyk Investments
  • MP4

    W tym roku po raz drugi Polska Rada Biznesu przyzna Nagrody im. Jana Wejcherta. – Szukamy ludzi ponadprzeciętnych, z wizją, którzy zmieniają polską rzeczywistość gospodarczą – podkreśla Dariusz Mioduski, prezes Kulczyk Investments, inicjator i przewodniczący kapituły Nagrody. Kapituła wciąż czeka na zgłoszenia kandydatów.

    Czas na składanie wniosków minął z końcem stycznia, ale ze względu na duże zainteresowanie został przedłużony.

     – Dostaliśmy sygnały od kilkunastu instytucji, które są jeszcze w trakcie wypełniania wniosków, więc z radością czekamy na te wnioski. W ciągu następnych kilku dni rozpoczniemy proces ewaluacji i tworzenia krótkiej listy, z której będą wyłonieni laureaci – wyjaśnia Dariusz Mioduski w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.

    Polska Rada Biznesu nagradza laureatów w 3 kategoriach: „Sukces”, „Wizja i innowacyjność” oraz „Działalność społeczna”. Jak podkreślają pomysłodawcy nagrody, wszystkie te cechy odnoszą się bezpośrednio do Jana Wejcherta, patrona nagrody, współzałożyciela ITI.

     – Chcemy wybrać ludzi, którzy rzeczywiście odnieśli sukces, nie tylko w Polsce. Promować przedsiębiorczość tych, którzy mają odwagę, wizję, są innowacyjni – nie tylko w kontekście technologii, ale również sposobie prowadzenia biznesu – wyjaśnia Dariusz Mioduski.

    Jak podkreślają inicjatorzy Nagrody, jest ona przede wszystkim formą promowania przedsiębiorczości i innowacyjności w Polsce. Zgodnie z ideą, że należy doceniać i wspierać ludzi z inicjatywą, którzy osiągają sukcesy, często w skali światowej. W trudnych ekonomicznie czasach jest to szczególnie ważne.

     – W kryzysie coraz częściej mówi się o oczekiwaniu pomocy od państwa, rozwiązywaniu problemów, które dzisiaj nękają ludzi. Tymczasem to nie państwo, ale, przedsiębiorcy to zrobią. Przyszłość pokaże, że to prywatne firmy i przedsiębiorcy maja potencjał do zmiany. Przez tę nagrodę chcemy promować i docenić tego typu idee, docenić ludzi, którzy to robią – dodaje Dariusz Mioduski.

    Jednocześnie podkreśla, że polskie firmy i ich produkty już z sukcesem podbijają zagraniczne rynki, np. produkcją środków transportu czy mebli. W ubiegłym roku inwestycje zagraniczne polskich firm wyniosły około 5 mld zł.

    Nagrody im. Jana Wejcherta w 2012 roku zostały przyznane po raz pierwszy. Spośród 200 kandydatów wyłoniono trzech laureatów. W kategorii „Sukces” Polska Rada Biznesu nagrodziła Wojciecha Inglota, prezesa firmy Inglot Cosmetics, która z powodzeniem sprzedaje swoje produkty na całym świecie. W kategorii „Wizja i innowacyjność” zwyciężył Adam Kiciński, prezes CD Projekt RED, spółki, która stworzyła m.in. dwie wersje gry komputerowej „Wiedźmin”. Laureatem trzeciej kategorii „Działalność społeczna” został ks. Jan Stryczek, pomysłodawca akcji „Szlachetna Paczka”.

     – Ubiegłoroczni laureaci to rzeczywiście wyjątkowe osoby. Mamy nadzieje, że w tym roku znajdziemy podobne postacie – przekonuje prezes Kulczyk Investments.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

    Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

    Infrastruktura

    Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

    W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

    Firma

    Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

    Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.