Newsy

W ubiegłym roku pacjenci 75+ kupili leki na receptę o wartości 4 mld zł. W tym roku ich wydatki mają znacząco spaść

2016-03-02  |  06:50

Trwają prace nad ustawą o bezpłatnych lekach dla osób powyżej 75 roku życia. To duża ulga dla seniorów. W samym tylko 2015 r. wydali oni na sprzedawane na receptę farmaceutyki 4,3 mld zł – wynika z danych IMS Health. W tym roku, po wejściu w życie ustawy, wydatki seniorów na leki refundowane mają być o 40 proc. niższe.

Oszacowaliśmy, że w 2015 roku pacjenci w wieku powyżej 75 roku życia zakupili na receptę leki w kwocie około 4,3 mld zł. Jest to wartość rynku leków na receptę podana w cenach detalicznych brutto – mówi agencji Newseria Biznes Katarzyna Leoszkiewicz z IMS Health.

Spora część z tych leków została wykupiona pełnopłatnie (1,8 mld zł). Leki wykupione ze zniżką (bezpłatnie, na ryczałt, na 30 proc. lub na 50 proc.) kosztowały starszych pacjentów ok. 800 mln zł. Narodowy Fundusz Zdrowia dopłacił do nich ok. 1,7 mld zł.

Pacjenci w wieku powyżej 75 roku życia nabyli 189 mln opakowań leków na receptę. Przyjmując założenie, że pacjentów, którzy dokonali zakupu takich medykamentów, było około 3 mln, okaże się, że średnio jeden pacjent w jednym miesiącu wykupił 5 opakowań – informuje Katarzyna Leoszkiewicz.

Można więc przyjąć, że senior wydaje na niezbędne farmaceutyki średnio 119 zł miesięcznie. To wysoki wydatek, szczególnie dla osób pobierających niskie świadczenia emerytalne. Dlatego część z nich w ogóle nie wykupuje przepisanych leków, przerywa leczenie lub w ogóle go nie podejmuje.

Zgodnie z planami Ministerstwa Zdrowia ma się to zmienić. Ministerialny projekt przyjęty 9 lutego przez rząd zakłada, że część leków będzie dla osób powyżej 75 roku życia dostępna bezpłatnie. Znajdą się one na odrębnym wykazie listy leków refundowanych. Pierwszy wykaz – zgodnie z zapowiedziami – minister zdrowia ustali do 1 września 2016 roku. Będzie on stopniowo rozszerzany. Jak ocenia resort zdrowia, tylko w tym roku dzięki nowym przepisom rachunki seniorów mają zmniejszyć się o 40 proc. W kolejnych latach – wraz ze wzrostem finansowania programu – ich wydatki spadną o ponad 60 proc.

Z naszych wyliczeń wynika, że seniorzy najczęściej skupują leki stosowane w nadciśnieniu tętniczym, w chorobach dróg oddechowych, przy cukrzycy czy hipercholesterolemii. Jest to duży pakiet chorób przewlekłych – mówi Katarzyna Leoszkiewicz.

Medykamenty te pod względem liczby zakupionych opakowań stanowią ponad 40 proc. wszystkich leków wykupionych na receptę przez pacjentów z grupy 75+.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.