Newsy

Warszawa jedynym polskim miastem wśród globalnych silnych marek. Wciąż jest mniej rozpoznawalna niż Praga czy Budapeszt, choć wyprzedza je w kilku kategoriach

2023-06-13  |  06:15
Mówi:Konrad Jagodziński
Funkcja:dyrektor ds. marek państw i miast
Firma:Brand Finance
  • MP4
  • Warszawa jako jedyne polskie miasto znalazła się w rankingu Brand Finance City Index, zestawieniu 100 miast w Europie i na świecie, które porównuje rozpoznawalność ich marek. Stolicę Polski wyprzedziły nie tylko światowe metropolie takie jak Londyn, Nowy Jork czy Paryż, ale też inne miasta z regionu. – Warszawa ma niestety mniej rozpoznawalną markę globalnie niż Praga albo Budapeszt, dlatego też znajduje się na niższej pozycji w tym rankingu – mówi Konrad Jagodziński, dyrektor ds. marek państw i miast z firmy Brand Finance.

    Warszawa zajęła 62. miejsce w rankingu Brand Finance City Index, który mierzy rozpoznawalność marek miast i ich znaczenie na arenie międzynarodowej. W ankiecie przeprowadzonej w kwietniu 2023 roku wśród blisko 15 tys. osób w 20 krajach świata zdobyła 62,9 pkt. W badaniu miast wzięto pod uwagę siedem kryteriów: ocenę miasta jako miejsca do życia, pracy biurowej, pracy zdalnej, studiowania, spędzenia emerytury, inwestowania czy w końcu – podróżowania, zwiedzania danego miasta. Indeks umieścił na pierwszym miejscu Londyn jako najlepszą markę miasta na świecie (84,6 pkt), na kolejnych miejscach na podium znalazły się Nowy Jork i Paryż (odpowiednio 83 i 79,7 pkt). Pierwszą piątkę zamykają Los Angeles i Sydney z punktacją 78,6 i 77,9 pkt.

    – W rankingu Brand Finance City Index znalazła się Warszawa jako jedyne polskie miasto. Wśród 100 miast z całego świata sklasyfikowanych w tym badaniu zbadaliśmy opinie jedynie na temat tych największych – zarówno pod względem liczby ludności, jak również znaczenia tych miast na arenie międzynarodowej. Stąd też uwzględnienie jedynie Warszawy z naszego kraju oraz kilku miast z regionu, m.in. Pragi, Budapesztu, Bukaresztu czy Zagrzebia – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Konrad Jagodziński.

    Warszawa na tle wymienionych miast regionu wypadła w połowie stawki. Wyprzedziły ją Praga i Budapeszt, które uplasowały się kolejno na 49. i 51. miejscu (z punktacją ok. 65 pkt). Ich marka okazała się więc silniejsza, choć w niektórych aspektach to właśnie stolica Polski okazała się mocniejsza. Z kolei Bukareszt znalazł się na 68. pozycji z 60,5 pkt, a Zagrzeb na 86. miejscu z 57,2 pkt. Berlin zajął 18. pozycję z blisko 72 pkt. Co ciekawe 99. lokatę zajął Kijów. Sankt Petersburg i Moskwa znalazły się wyżej, bardzo blisko Warszawy – na pozycjach 61 i 63.

    – Respondenci docenili walory Warszawy w takich kategoriach jak zarządzanie, biznes i inwestycje czy edukacja i nauka. We wszystkich trzech kategoriach Warszawa sklasyfikowana została wyżej niż Praga czy Budapeszt. Te miasta cieszą się z kolei większą popularnością jako miejsce na weekend, podróże, zwiedzanie, natomiast Warszawa jest postrzegana coraz bardziej jako lokalny hub inwestycyjny, biznesowy, finansowy. Tak też kształtuje się wizerunek marki miasta wśród naszych respondentów na całym świecie – wyjaśnia dyrektor ds. marek państw i miast z firmy Brand Finance.

    Stolica Polski szczególnie dobrze poradziła sobie w obszarze zarządzania, gdzie zajęła 22. miejsce na świecie. Wpłynęły na to wysokie oceny dotyczące udziału obywateli w rządzeniu, łatwości w uzyskaniu wizy czy stopnia biurokracji. Warszawa wypadła również dobrze w dziedzinie edukacji i nauki dzięki wysokim ocenom uczelni publicznych. W kategorii biznes i inwestycje wyprzedziła Pragę i Budapeszt zarówno pod względem łatwości prowadzenia działalności gospodarczej, dostępu do wykwalifikowanych pracowników, jak i potencjału przyszłego wzrostu.

    Niewykluczone, że w przyszłości w zestawieniu będzie więcej miast, co też zwiększy szansę na pojawienie się w nim także innych polskich metropolii. Jak podkreśla ekspert, trafienie do rankingu może pozytywnie wpłynąć na wizerunek danego miasta na świecie.

    – Badanie Brand Finance City Index oferuje najgłębsze zrozumienie marki miasta ze wszystkich podobnych badań na rynku, gdyż patrzy na siedem różnych obszarów. To także analiza 45 atrybutów marki miasta. Znalezienie się w takim rankingu oferuje miastom, które zostały w nim sklasyfikowane, głębsze zrozumienie tego, co ludzie na całym świecie o nim myślą. To znakomity sposób na poprawienie strategii promocji marki miasta, pozycjonowanie go w sposób bardziej efektywny i uzyskanie większych korzyści gospodarczych płynących z nowych inwestycji, napływu talentów czy też turystów – podkreśla Konrad Jagodziński.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Zdrowie

    Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

    Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.