Wyniki wyszukiwania: global
2023-07-05 | 06:20
Problemy społeczne
Rośnie odsetek kobiet zatrudnionych w nowych technologiach. Nadal jednak stanowią zaledwie 15,5 proc. pracowników w branży IT
W kwestii równouprawnienia na rynku pracy Polska ma jeszcze bardzo wiele do nadrobienia. Problemem pozostają m.in. luka płacowa, niska reprezentacja kobiet w top managemencie oraz fakt, że panie są w dużo większym stopniu obciążone życiem rodzinnym i obowiązkami domowymi – w kwietniu 2020 roku ONZ wskazywał, że kobiety spędziły na pracach domowych i opiekuńczych aż trzy razy więcej czasu niż mężczyźni. Z badań wynika jednak, że pod względem ambicji zawodowych kobiety nie ustępują mężczyznom, a na drodze do sukcesu mogą liczyć na wsparcie innych kobiet. Zwłaszcza w IT i technologiach, gdzie odsetek pań wśród ogółu zatrudnionych sukcesywnie rośnie.
2023-06-14 | 06:15
Problemy społeczne
Szybki rozwój sztucznej inteligencji. Wyzwania moralne i etyczne na pierwszym planie
Według 46 proc. dyrektorów i menadżerów pojawienie się ChatGPT przyczyniło się do zwiększenia inwestycji w AI w ich organizacji. 70 proc. z nich jest w fazie eksperymentowania z tą technologią, a blisko co piąta przeszła już do etapu pilotażu lub wdrożenia – wynika z majowego badania firmy doradczej Gartner. Eksperci zauważają, że choć o sztucznej inteligencji mówi się jak na razie głównie w kontekście biznesowym i rozrywkowym, to w debacie coraz częściej pojawia się też wątek etyki i społecznej odpowiedzialności AI, która może przyczynić się do rozwiązania globalnych problemów. – Musimy się zastanowić, co możemy zrobić, żeby AI była odpowiedzialna, etyczna i brała pod uwagę dobro całej ludzkości, a nie tylko właścicieli firm – mówi Edi Pyrek, współzałożyciel Global Artificial Intelligence Association.
2022-03-07 | 06:10
Przemysł
Zastosowanie baterii wciąż ma wiele ograniczeń. Technologia opracowana na Politechnice Warszawskiej może ten rynek zrewolucjonizować
Do 2026 roku globalny rynek baterii ma już osiągnąć wartość blisko 174 mld dol. Napędza go m.in. segment elektroniki użytkowej, rozwój elektromobilności i rynku magazynowania energii. – Dziś wciąż jest jednak kilka ograniczeń, które blokują nam możliwości zastosowania baterii – zauważa dr hab. inż. Leszek Niedzicki z Politechniki Warszawskiej. Nierozwiązanym problemem pozostają m.in. technologie szybkiego ładowania baterii, ich ograniczenia temperaturowe, jak i pozyskiwanie surowców do ich produkcji. Dlatego też naukowcy stale pracują nad ich doskonaleniem. Duże osiągnięcia na tym polu ma zespół polskich badaczy z Politechniki Warszawskiej, który opracował m.in. nowy typ elektrolitu. To dopiero druga taka technologia na świecie i pierwsza w Europie, ale już korzysta z niej m.in. kilku producentów elektroniki.
2023-06-09 | 06:20
Edukacja
Polacy słabo oceniają swoje przygotowanie do prowadzenia biznesu. Programy mentoringowe pomagają im pokonać część barier
Luki w wiedzy biznesowej, brak doświadczenia i dopracowanego pomysłu na biznes, trudności w nawiązywaniu pierwszych kontaktów i pozyskiwaniu kapitału – to jedne z najczęstszych problemów, z jakimi muszą się zmierzyć na starcie początkujący przedsiębiorcy. – Jest wiele narzędzi radzenia sobie z tymi trudnościami. Można uzupełniać wiedzę na własną rękę, korzystając z wiedzy książkowej, albo testować swoje umiejętności w boju, ale bardzo cenne są wszystkie informacje i doświadczenie nabywane od osób, które wcześniej przeszły podobną ścieżkę – mówi Natalia Kupsik z Polskiego Funduszu Rozwoju. Jak wskazuje, temu właśnie służy program Szkoła Pionierów PFR, którego szósta edycja startuje we wrześniu br. Umożliwia on uczestnikom zdobycie najwyższych kompetencji biznesowych i zbudowanie innowacyjnego start-upu od zera.
2022-01-05 | 06:05
Handel
Setki serwisów streamingowych zmieniają rynek muzyczny. Wkrótce płyty CD będą wydawane tylko dla kolekcjonerów
W ciągu ostatnich kilkunastu lat nowe technologie zmieniły nie do poznania rynek muzyczny. Przeniesienie muzyki z nośników fizycznych na platformy streamingowe i do internetu zmieniło zadania wytwórni muzycznych i zasady ich współpracy z artystami. Cyfrowy serwis marketingowy wyparł promowanie utworów m.in. w radiu. – To jest właśnie różnica: nie tylko muzyka jest ważna, żeby artysta „się słuchał” w nowych mediach – zauważa Sławomir Kochański z wytwórni Universal Music Polska. Fizyczna sprzedaż nośników muzyki, jakimi są np. płyty CD, odchodzi do lamusa, choć w Polsce i tak wciąż jest dosyć silna. Wkrótce jednak będą je kupować w zasadzie wyłącznie kolekcjonerzy.