10 przykazań hybrydowego lidera

Anna Fibak
Fibak PR
ul. Kaczewska 24 lok. 11
81-476 Gdynia
anna|fibak.pl| |anna|fibak.pl
606626681
www.fibak.pl
Polacy pokochali pracę hybrydową – według badania Pracuj.pl preferuje ją 49 proc. respondentów. W tej grupie 29 proc. chciałaby hybrydy z większą liczbą dni pracy zdalnej niż stacjonarnej. Z kolei badania Colliers Define wskazują, że już 96 proc. firm deklaruje pracę w tym trybie. Przy wielu zaletach pracy hybrydowej, takich jak elastyczność, oszczędność czasu i kosztów, konkurencyjność pracodawcy na rynku, ten tryb funkcjonowania w organizacjach wiąże się też z rosnącym obciążeniem kadry menedżerskiej. Z jakimi wyzwaniami najczęściej mierzą się liderzy i jak mogą sobie z nimi poradzić?
W sytuacji, w której pracownicy znajdują się w różnych lokalizacjach, z różnym dostępem do firmowych zasobów, zdarza się też, że pracują według różnych harmonogramów, wyzwaniem jest nie tylko zapewnienie płynności działania i współpracy w zespołach, co od menedżerów wymaga dużej elastyczności i umiejętności dostosowywania się do wielu zmiennych.
– Wyzwaniami, które liderzy wymienią najczęściej w kontekście pracy hybrydowej – czy to w realizowanych przez naszych ekspertów projektach doradczych, czy podczas szkoleń – są: podtrzymanie zaangażowania, zarządzanie efektywnością, komunikacja w zespołach i budowanie autentycznych, silnych relacji w zespole – mówi Dominik Pieczewski, ekspert i trener w Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów.
Potwierdzają to również badania Colliers, w których respondenci wśród hybrydowych ryzyk wymieniali: niskie poczucie przynależności do zespołu (blisko 67 proc.), gorszą współpracę i przepływ informacji (50 proc.) i negatywny wpływ pracy zdalnej na kulturę organizacyjną (50 proc.).
Z kolei z danych zgromadzonych przez platformę Zoom, pochodzących z różnych źródeł, wynika, że siedmiu na dziesięciu pracowników marnuje czas w pracy z powodu problemów z komunikacją, 36 proc. uważa, że praca zdalna ma negatywny wpływ na współpracę w miejscu pracy, 30 proc. twierdzi, że komunikacja ze współpracownikami i klientami stała się trudniejsza, a 40 proc. pracujących zdalnie tęskni za spontanicznymi, osobistymi kontaktami ze współpracownikami.
Jakimi przykazaniami powinien więc kierować się w pracy hybrydowy lider?
Po pierwsze – buduj wzajemne zaufanie. Fundamentami zaufania są: transparentność, odpowiednio częsty kontakt, otwartość na opinie pracowników i zapewnienie im poufności. Pamiętaj, że nadmierna kontrola może prowadzić do frustracji i spadku zaangażowania.
Po drugie – zarządzaj komunikacją. Wprowadź jasne zasady, określ i zapewnij narzędzia wspierające komunikację i produktywność. Pamiętaj, że mnogość narzędzi nie sprzyja efektywności. Według danych Zoom pracownicy korzystający z ponad 10 aplikacji częściej (54 proc.) zgłaszają problemy z komunikacją niż ci, którzy korzystają z mniej niż pięciu aplikacji (34 proc.). Informuj pracowników o oczekiwaniach. Organizuj regularne spotkania, by wszyscy byli na bieżąco. Zawsze ustalaj z wyprzedzeniem agendę, by zwiększyć ich efektywność.
Po trzecie – zadbaj o bezpieczne stosowanie technologii. Stosowanie narzędzi informatycznych –komunikatorów, aplikacji itp. wiąże się z wieloma zagrożeniami, od utraty danych po cyberataki o większej skali. Z danych PwC wynika, że w 2022 roku aż 43 proc. firm zgłosiło incydenty związane z bezpieczeństwem danych. Menedżerowie powinni wprowadzać polityki dotyczące bezpieczeństwa oraz organizować regularne szkolenia dla pracowników, aby minimalizować ryzyko.
Po czwarte – ustal jasne wskaźniki efektywności. Konkretnie zdefiniowane cele i zrozumiałe wskaźniki ułatwiają mierzenie produktywności. Zasady SMART sprawdzą się lepiej niż ocena opierająca się na liczbie przepracowanych godzin.
Po piąte – stosuj piramidę efektywnej pracy (od pracy głębokiej po maile i spotkania). Zweryfikuj panujące zasady, przekonania i nawyki dotyczące realizacji zadań w pracy – własne i członków zespołu. Sprawdź, co i jak warto udoskonalić, by lepiej wykorzystać czas i zasoby.
Po szóste – zadbaj o integrację i relacje w zespole. Będzie temu sprzyjać organizacja spotkań integracyjnych oraz wypracowanie rytuałów, które pomogą członkom zespołu zbliżyć się do siebie zarówno online, jak i offline.
Po siódme – modeluj pożądane zachowania. Lider powinien być przykładem pozytywnych postaw: zaangażowania oraz przestrzegania ustalonych z hybrydowym zespołem zasad pracy i komunikacji.
Po ósme – dbaj o dobrostan własny i zespołu. Zestresowani i zmęczeni pracownicy są nie tylko mniej efektywni. Gorzej reagują na zmiany i trudniej jest też nimi zarządzać. Hybrydowy lider powinien własnymi zachowaniami wskazywać, jak można zadbać o równowagę pomiędzy pracą a życiem osobistym. Warto wdrożyć też dobre praktyki związane z komunikacją asynchroniczną, takie jak prawo do odłączenia się od firmowych kanałów komunikacji po określonej godzinie (według danych Zoom robi to zaledwie 18 proc. organizacji).
Po dziewiąte – monitoruj i reaguj. Efektywności pracy i współpracy w hybrydowej sprzyja nie tylko regularne sprawdzanie postępów, ale także uważność na potrzeby i nastroje zespołów.
Po dziesiąte – znajdź w sobie zgodę na błędy i wyciągaj z nich wnioski. Cytując klasyczny filmowy finał: „nikt nie jest doskonały” – błędów nie popełnia ten, kto nic nie robi. Wyciągaj z nich wnioski, zmieniaj strategie, próbuj nowych rozwiązań.
– Proaktywne podejście do tych wyzwań, wsparte odpowiednimi narzędziami i strategiami, pozwoli liderom skutecznie zarządzać pracującymi zdalnie zespołami i osiągać wyznaczone cele. Kluczowymi kompetencjami hybrydowych liderów są: elastyczność, otwartość na zmiany oraz umiejętność adaptacji. Trzeba pamiętać, że sukces hybrydowego modelu pracy wymaga nie tylko inwestycji w technologię, ale także w rozwój interpersonalnych umiejętności menedżerów i pracowników – podsumowuje Dominik Pieczewski.

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG

Browary przyszłości, czyli strategia „Warzymy Lepszy Świat” Grupy Żywiec

Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
Branża recyklingu stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrożeniem systemu kaucyjnego, systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta i rozporządzenia PPWR. Brakuje jednak odpowiednich przepisów dostosowujących polskie prawo i realia do unijnych regulacji. W efekcie utrzymującej się niepewności prawnej między 2018 a 2023 rokiem co trzeci zakład recyklingu zamknął działalność. Wiele firm odkłada inwestycje, czekając na uregulowanie rynku. Podobna niepewność dotyczy też producentów opakowań.
Transport
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców

Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, którzy wskazywali na potrzebę pilnej zmiany przepisów w zakresie testowania pojazdów autonomicznych. Obecne regulacje nie sprzyjają postępowi technologicznemu i rozwoju autonomiczności pojazdów, o czym świadczy bardzo niewielka liczba wydanych uprawnień do ich prowadzenia.
Firma
Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje

Polscy przedsiębiorcy często negatywnie oceniają jakość przepisów podatkowych – wynika z raportu „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa 2025” przygotowanego przez firmę doradztwa podatkowego MDDP we współpracy z Konfederacją Lewiatan. Ich niepokój budzą niejednolite interpretacje przepisów i niepewność prawa podatkowego, które cały czas jest modyfikowane. Wśród kluczowych zmian w obszarze podatków, które będą dotyczyć praktycznie wszystkich przedsiębiorców, są m.in. wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur czy zmiany w podatku od nieruchomości.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.