Komunikaty PR

25% firm zwiększyła w trakcie pandemii inwestycje w nowe technologie

2021-10-15  |  14:30
Biuro prasowe
Kontakt
Maciek Sokołowski
Attention Marketing

Al. Jerozolimskie 92
00-807 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/

Jak wskazuje najnowsza 3 edycja badania „Leasing Index” zrealizowanego przez Santander Leasing wśród firm, które zdecydowały się po wybuchu pandemii w 2020r. na zwiększenie zakresu rozwiązań IT do prowadzenia działalności, największy odsetek z nich postawił na rozwiązania mobilne, programy CRM do zarządzania firmą, rozwiązania chmurowe czy oprogramowania do automatyzacji procesów biznesowych.


- O pandemii nikt nie myśli z sympatią, ale to właśnie pandemia zmobilizowała firmy do znacznie większego zainteresowania innowacjami, inwestowania w nowoczesne rozwiązania technologiczne. Co istotne to fakt, że tolerancja dla wdrożenia nowych rozwiązań IT wzrosła również wśród badanych przez nas małych firm. To znak,
że nie tylko duże przedsiębiorstwa wskazują inwestycje technologiczne jako istotny czynnik dla utrzymania czy rozwoju prowadzonego biznesu. Jak wskazuje raport z największego na świecie badania liderów IT „CIO Survey 2020” zrealizowanego przez KPMG i Harvey Nash podczas pierwszej fali pandemii firmy na całym świecie
wydawały dodatkowo około 15 mld USD tygodniowo więcej na technologie, aby zapewnić bezpieczne przejście swoich organizacji na pracę w trybie zdalnym – mówi Tomasz Jąder, prezes zarządu w Santander Leasing. - Dzisiaj jesteśmy w zupełnie innej rzeczywistości, nauczyliśmy się jak żyć i prowadzić nasze przedsiębiorstwa w warunkach pandemii, i chociaż w teorii powoli możemy wracać do naszych przed pandemicznych technik pracy i działania, to przecież jasne jest, że pełnego powrotu do tego co było nie będzie. To czego się nauczyliśmy, i do czego się przekonaliśmy będzie razem z nami w następnych latach, i przekonanie, że warto nadal inwestować w rozwój nowych metod działania i technologię pozostanie na wysokim poziomie. Wierzę że, będziemy widzieli dynamikę inwestycji równą co najmniej tej zaraz po wybuchu pandemii – dodaje.

 

Rozwiązania pozwalające na wykorzystanie urządzeń mobilnych do prowadzenia firmy są zdecydowanie najpopularniejsze wśród małych firm – 90 proc. korzysta lub planuje z nich korzystać. Na drugim miejscu uplasowała się chmura do przechowywania danych (35 proc. korzysta lub planuje), a na trzecim programy CRM (33 proc.). Z pozostałych rozwiązań technologicznych takich jak oprogramowanie służące do automatyzacji procesów w firmie, systemy ERP czy bazujące na wykorzystaniu sztucznej inteligencji korzysta mniej niż ¼ badanych firm.


- W trakcie pandemii branża ICT odegrała ogromną rolę. Zapotrzebowanie na usługi z tego sektora skokowo wzrosły, np. w kontekście przepustowości sieci. Było i jest to wynikiem dynamicznego rozwoju technologicznego, do którego firmy w krótkim czasie musiały się dopasować, aby zapewnić ciągłość działania biznesu. Według ostatnich danych z raportu UKE o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2020 r. wynika, że prawie 59 proc. osób korzystała już z szybkiego internetu stacjonarnego powyżej 100 Mb/s. Dzięki temu bez większych problemów udało się wdrożyć różnego rodzaju rozwiązania pozwalające na pracę zdalną zarówno w sektorze publicznym –
e-administracja, e-zdrowie oraz e-edukacja, jak i w życiu codziennym – realizacja zadań służbowych, spotkania online, e-handel czy wirtualna rozrywka, Przed nami kolejne wyzwania, które mają na celu wprowadzenie życia społeczno-gospodarczego na jeszcze wyższy poziom, taki jak powszechne wykorzystywanie usług chmurowych czy rozbudowa infrastruktury z myślą o IoT czy smart cities –
mówi Andrzej Dulka, Prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.


Inwestycje z podziałem na wielkość firmy

Ciekawie prezentują się również dane z badania Leasing Index jeśli chodzi o wskazania firm z podziałem na liczbę pracowników wśród badanej przez Spółkę branży usługowej, handlowej, budowlanej oraz produkcyjnej. Aż 87 proc. firm 1-osobowych, 82 proc. zatrudniających od 2 do 9 pracowników oraz 87 proc. do 49 osób korzysta z rozwiązań mobilnych do prowadzenia firmy. W przedziale od 3 do 6 proc. wyżej wymienionych podmiotów zamierza jeszcze w tym roku inwestycje w tym zakresie.


Zupełnie inaczej prezentują się wnioski z badania w zakresie rozwiązań chmurowych. Obecnie 22 proc. mikro, 20 proc. zatrudniających od 2 do 9 osób oraz 26 proc. przedsiębiorstw do 49 pracowników korzysta z chmury. Co istotne plany związane z rozwojem firmy w tym zakresie deklaruje odpowiednio 9, 14 oraz 17 proc. badanych firm. Jeśli chodzi o systemy CRM to 14 proc. jednoosobowych oraz 21 proc. zatrudniających od 9 do 49 osób firm korzysta z rozwiązań zarządzających kontaktami z klientami. Od 9 do 10 proc. przedsiębiorców deklaruje inwestycje w tym zakresie jeszcze w bieżącym roku.


- Istotne dysproporcje w porównaniu z powyższymi wskazaniami występują w przypadku systemów do automatyzacji procesów w firmie. Jak wynika z naszego badania firmy zatrudniające co najmniej 10 pracowników (28 proc.) i branża produkcyjna (26 proc.) zdecydowanie najczęściej korzysta z takiego oprogramowania.  Aż 16 proc. mikro firm oraz 10 proc. przedsiębiorstw do 49 osób planuje inwestycje w tym zakresie. Szczególnie ambitne plany w tym zakresie deklaruje produkcja bo aż w 20 proc. , w 9 proc. usługi, w 7 proc. budowlanka oraz 5 proc. firm handlowych – wskazuje Magdalena Reimann, dyrektor biura rozwoju obsługi cyfrowej w Santander Leasing.


Także systemy ERP są najczęściej wykorzystywane przez firmy zatrudniające co najmniej 10 pracowników i branżę produkcyjną – 8 proc. do 9 pracowników oraz 13 proc. do 49 pracowników. Jeśli zaś chodzi o rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji - najrzadziej wykorzystywane są przez małe firmy, największy odsetek korzystających lub planujących wykorzystanie jest wśród firm powyżej 10 pracowników – 23 proc.


- Kolejne inwestycje w zakresie wspomnianych dwóch rozwiązań technologicznych  deklarują przede wszystkim przedstawiciele branży produkcyjnej (w przypadku ERP to 22 proc. , jeśli chodzi o AI to 13 proc.) oraz budowlanej, odpowiednio 8 i 10 proc. – podsumowuje Magdalena Reimann.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Fundacja Tech To The Rescue wesprze ponad 100 organizacji Biuro prasowe
2024-04-25 | 11:30

Fundacja Tech To The Rescue wesprze ponad 100 organizacji

Akcelerator AI for Changemakers - stworzony przez Tech To The Rescue ze wsparciem AWS - pomoże organizacjom non-profit, instytucjom i firmom społecznym wykorzystać sztuczną inteligencję w
IT i technologie Forum Sektora Kosmicznego 2024 już w czerwcu
2024-04-25 | 11:00

Forum Sektora Kosmicznego 2024 już w czerwcu

Polska Strategia Kosmiczna, technologie kosmiczne w służbie bezpieczeństwa oraz współpraca z podmiotami zagranicznymi – to główne tematy czwartej edycji Forum Sektora
IT i technologie Szpitale i przychodnie chronią zdrowie, ale nie chronią PESEL-i pacjentów
2024-04-25 | 10:30

Szpitale i przychodnie chronią zdrowie, ale nie chronią PESEL-i pacjentów

Dane pacjentów zgromadzone w szpitalach oraz przychodniach cieszą się coraz większym zainteresowaniem przestępców. W latach 2019-2022 liczba cyberataków na placówki

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.