Komunikaty PR

5 pytań i odpowiedzi dotyczących technologii RFID

2021-02-08  |  14:00

Technologia RFID staje się coraz bardziej popularna. Nie jest już rozwiązaniem przyszłości, a każdego dnia wspiera funkcjonowanie wielu firm i organizacji. Przedstawiamy 5 pytań dotyczących rozwiązania RFID.

Jakie możliwości daje technologia RFID?

Możliwość jednoczesnego odczytu wielu znaczników (nawet do kilkuset tagów na sekundę). Pozwala przykładowo na zwiększenie częstotliwości inwentaryzacji w firmie, dzięki czemu o faktycznych stanach możemy dowiadywać się nie tylko na koniec roku, ale nawet na koniec tygodnia, czy nawet dnia lub zmiany. Jesteśmy wówczas w stanie na bieżąco reagować, uzupełniając braki lub likwidując nadmierne zapasy. Brak konieczności bezpośredniej widoczności taga – umożliwia jego odczyt bez względu na jego umiejscowienie. Możemy go z premedytacją ukryć (np. wewnątrz opakowania, czy obudowy) lub też nie przejmować się tym czy dany przedmiot jest odwrócony właściwą stroną w kierunku czytnika i czy kod jest czytelny. Możliwość modyfikacji zawartości pamięci pozwala na dopisywanie dodatkowych informacji np. na linii produkcyjnej, kasowanie, czy też zmienianie całkowite zawartości pamięci np. po „przejściu” całego cyklu produkcyjnego. Tego wszystkiego nie uda nam się zrobić z raz wydrukowanym kodem kreskowym. Szyfrowanie danych pozwala na dostęp do zawartości pamięci tylko uprawnionym osobom/systemom. To tylko podstawowe zalety omawianej technologii, a już pokazujące jak wiele różni ją od standardowych kodów kreskowych.

Czy RFID nadaje się tylko do odczytu z bliskiej/dalekiej odległości?

Wszystko zależy od tego, której ze wspomnianych wcześniej technologii użyjemy. W dużym uproszczeniu możemy powiedzieć, że:

  • LF (Low Frequency) (125 KHz) – pozwala na odczyt znacznika maksymalnie z kilku centymetrów – stosujemy ją głównie w systemach dostępowych, rejestracji czasu pracy oraz… do identyfikacji zwierząt.
  • HF (High Frequency) (13,56 MHz) – odczyt od kilku centymetrów do teoretycznie nawet metra – wykorzystywana do odczytu pojedynczych tagów w wielu zastosowaniach. Od systemów produkcyjnych, przez biblioteki, systemy dostępowe, aż do płatności, czy rozwiązania marketingowe. Jednym ze standardów działających w tej częstotliwości jest wspomniany wcześniej, a zyskujący coraz większą popularność standard NFC.
  • UHF (Ultra High Frequency) (w Europie 865-868 Mhz) – średnia odległość odczytu wynosi od kilkudziesięciu centymetrów do kilku metrów, mimo to możemy wykorzystać znaczniki RFID również tam, gdzie wymagamy ograniczenia zasięgu do kilku centymetrów lub gdy wymagany jest odczyt nawet z kilkunastu metrów.

Czy metal jest przeszkodą w korzystaniu z RFID?

Do niedawna rzeczywiście w niektórych zastosowaniach (obecność metalu, cieczy) technologia RFID nie sprawdzała się najlepiej. Jednak i tu w ostatnich latach nastąpił znaczny postęp. Bez problemu możemy znaleźć rozwiązania, które doskonale sprawdzą się nawet w najbardziej wymagających środowiskach.

Na ile wystarcza bateria taga RFID?

Kiedy będę musiał wymienić etykietkę? Najczęściej nigdy – dostawcy inlayów w specyfikacjach określają jego żywotność na kilka lat, na 100000 zapisów. Większość dostępnych na rynku rozwiązań to tzw. tagi pasywne, które nie posiadają własnej baterii, więc nie ma też potrzeby ich wymiany. Istnieją również tagi z własnym zasilaniem, tzw. tagi aktywne, czy też tzw. BAP (battery asissted passive tags), jednak są to już rozwiązania specjalistycznie i o wiele rzadziej spotykane niż tagi pasywne.

Czy RFID jest drogie?

Ulubione stwierdzenie działów zakupu oraz jedna z większych barier we wdrożeniach nowych rozwiązań. Dzieje się tak głównie wtedy, kiedy porównamy bezpośredni koszt tradycyjnych etykiet oraz etykiet RFID. Zapominamy o tym co dostajemy dodatkowo korzystając z tego drugiego rozwiązania. To tak jakby porównać cenę „malucha” i Mercedesa – „maluch” zawsze będzie tańszy tylko… jakoś większość jeździ innymi modelami samochodów.

 

Rozwiązania RFID dają wiele dodatkowych korzyści i możliwości, o których nie myśleliśmy, korzystając z tradycyjnych kodów kreskowych. Dopiero uwzględniając wszystkie wartości dodane (zarówno zyski, jak i wyeliminowane straty) możemy zastanawiać się, czy znajdujemy biznesowe uzasadnienie stosowania technologii RFID.

Autor tekstu: Dariusz J. Kawecki z firmy Etisoft

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie BRAK ZDJĘCIA
2024-05-15 | 08:00

SAP Story: Grupa American Heart of Poland stawia na rozwój z SAP

Cyfryzacja w ochronie zdrowia dotyczy wielu obszarów. To budowa przyjaznych, dostępnych systemów i usług dla pacjentów, rozwój telemedycyny i narzędzi cyfrowych, wspierających procedury medyczne czy zaawansowana
IT i technologie Synappx Cloud Print – oprogramowanie Sharp do zarządzania drukiem w chmurze
2024-05-15 | 01:00

Synappx Cloud Print – oprogramowanie Sharp do zarządzania drukiem w chmurze

Sharp, wiodący dostawca produktów i usług w sektorze technologii biznesowych, wprowadził na rynek Synappx Cloud Print -  ekonomiczne rozwiązanie do zarządzania drukowaniem w
IT i technologie Universal Robots i MiR otwierają nowy robotyczny hub w Danii.
2024-05-14 | 16:00

Universal Robots i MiR otwierają nowy robotyczny hub w Danii.

14 maja 2024: ODENSE, DANIA: Duńskie firmy: producent robotów współpracujących (cobotów) Universal Robots oraz Mobile Industrial Robots (MiR), dostawca autonomicznych

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

Infrastruktura

Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

Firma

Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.