5 trendów na rynku pracy w roku 2021
Rok 2020 dał nam wszystkim ogromną lekcję pokory i przypomniał, że nie można przewidzieć przyszłości. Po roku, który wymagał od wszystkich dynamicznych zmian, obfitował w zwroty akcji, i z pewnością „wykoleił” plany nie jednego biznesu, nic dziwnego, że większość zadaje sobie pytanie: "Dlaczego ktoś miałby próbować przewidzieć, co czeka nas w roku 2021?". Jednak pandemia stała się swoistym katalizatorem reakcji łańcuchowej ważnych zmian w społeczeństwie, a tym samym w świecie pracy. Warto zastanowić się, jak stawić czoła zmianom w miejscu pracy, które wymusiła ekspansja wirusa SARS-CoV-2, oraz przygotować się do zbliżającej się „teraźniejszości” w świecie, w którym większość społeczeństwa nie jest jeszcze zaszczepiona.
TREND 1: Praca hybrydowa zostaje z nami na stałe
Nie ma wątpliwości, że praca hybrydowa – i wszystko, co się z nią wiąże w tym elastyczność i rozwój kultury korporacyjnej – będzie nadal obowiązywała w 2021 roku. Praca na odległość wcześniej była uważana przez niektórych jako przysłowiowy „Dziki Zachód” wśród stylów pracy. Ten model w rejonie Azji i Pacyfiku nie został przyjęty z entuzjazmem, co wynika przede wszystkim z tradycyjnych azjatyckich poglądów, które zakładają że praca musi być wykonywana w biurze. Rok 2020 w dynamiczny sposób znormalizował pracę zdalną, a liderzy biznesu ze zdecydowanie większą przychylnością akceptują fakt, że większość ludzi może wykonywać swoją pracę z dowolnego miejsca.
TREND 2: Transformacja kultury organizacyjnej oraz przestrzeni biurowych
Znaczny wysiłek włożony przez wiele działów kadr w budowę kultury „People-first” w 2020 roku, bez dwóch zdań utorował drogę dla przyszłości pracy. Warto zauważyć, że atuty korporacji również ulegają zmianie. Wcześniej to siłownie i przedszkola w miejscu pracy oraz darmowe lunche były traktowane jako zachęta dla pracowników, jednak w środowisku post-Covid ta lista udogodnień została zdezaktualizowana. W obecnym środowisku pracy atutami, które przyciągnął pracowników, będą cyfrowe usługi w zakresie zdrowia i dobrego samopoczucia, takie jak subskrypcje aplikacji do medytacji, fitness, terapii i innych. Rekrutacja, proces wdrożenia i szkolenie pracowników nie są już ograniczone granicami geograficznymi. Wykorzystanie technologii w tym procesie pozwoli firmom wyróżniać się większą dynamiką oraz zyskać przewagę nad konkurencją przy pozyskiwaniu nowych pracowników.
W 2021 r. firmy planują nadal inwestować w biura, należy jednak zauważyć, że będą musiały ponownie przemyśleć, w jaki sposób wykorzystać nadwyżki powierzchni. Możemy założyć, że organizacje wykorzystają dodatkową przestrzeń do tworzenia innowacyjnych środowisk pracy, niezależnie od tego, czy chodzi o zaprojektowanie lobby bardziej przypominającego te dostępne w hotelach – dzięki czemu podwoją przestrzeń spotkań, czy też o miejsce z rozmaitymi „strefami” dostosowanymi do różnych działań roboczych.
TREND 3: Wideo jest drogą naprzód
Przed pandemią pracownicy byli przyzwyczajeni od międzynarodowych podróży służbowych, jednak wraz z pojawieniem się COVID-19 wszystko uległo zmianie. Nacisk kładziony wcześniej na „lokalizację” został przeniesiony na „ludzi”. W rezultacie byliśmy świadkami rozkwitu usług wideo, audio oraz oprogramowania do wirtualnych spotkań – i ten rozwój będzie kontynuowany również w 2021 r. Szybsza łączność z Internetem, ulepszona technologia kompresji wideo oraz wprowadzenie na rynek 5G sprawiły, że wideokonferencje w wysokiej rozdzielczości stały się realną alternatywą dla spotkań osobistych.
Warto również zauważyć, że wideokonferencje nie są tylko tymczasowym rozwiązaniem, wiele branż na stałe wprowadziło je do swojej oferty w tym np. służba zdrowia czy placówki edukacyjne, które wdrożyły e-learning. To rozwiązanie stworzyło nowe możliwości rozwoju dla wielu podmiotów. W 2021 r. popularność wideokonferencji będzie nadal rosła, dlatego organizacje powinny starać się umożliwić swoim pracownikom dostęp do odpowiednich narzędzi i szkoleń, aby dążyć do poprawy doświadczeń pracowników i klientów.
TREND 4: Prosument w centrum
Technologia jest coraz częściej wykorzystywana w życiu osobistym i zawodowym – co wpływa na duże zapotrzebowanie na indywidualizację technologii. Urządzenia UC (unified communication) i oprogramowanie staną się jeszcze łatwiejsze w użyciu, przewiduję również, że doświadczenie użytkownika podczas pracy w domu będzie miało większe znaczenie niż kiedykolwiek wcześniej. Większość pracowników korzysta z wideokonferencji, możemy spodziewać się większego zapotrzebowania na ulepszenia i funkcje, które zwiększą ich wydajność i efektywność pracy. Po zakończeniu rozmowy, funkcje aktywnej redukcji szumów (ANC) służące do blokowania rozpraszających hałasów w tle powinny być już standardem dla zestawów słuchawkowych.
Inteligentne, zorientowane na użytkownika oprogramowanie będzie się również rozwijać, ponieważ kwestie takie jak „zmęczenie wideo”, wypalenie i izolacja wskazują na potrzebę pomocy pracownikom w aktywnym dążeniu do zdrowia psychicznego. Możliwe, że w bliskiej przyszłości rozwiązania wideokonferencyjne będą monitorowały kalendarz pracownika i przypomną mu o planowaniu przerw. Tego typu oprogramowania dostarczą również informacji dla menedżerów, aby optymalnie zarządzać czasem pracowników, tak by zapobiegać wypaleniu w swoich zespołach i nie tylko.
TREND 5: Nowe technologie i usługi będą napędzać sprawność biznesową
W miarę jak ten nowy świat pracy będzie przechodził od pracy na miejscu do domeny internetowej, wysiłki przedsiębiorstw w zakresie transformacji cyfrowej będą napędzane przez falę XaaS, czyli „wszystko jako usługa”. XaaS opiera się na modelu abonamentu na usługi cyfrowe, w którym przedsiębiorstwa oferują swoje usługi na żądanie. W 2021 r. ten model będzie również obejmował wynajem sprzętu do wideokonferencji klasy korporacyjnej, w miarę kontynuacji pracy w domu. Jest to dobra wiadomość dla firm, ponieważ mogą one teraz rozłożyć koszty inwestycji technologicznych na kilka lat, pomagając jednocześnie swoim pracownikom pracować płynnie i bez zakłóceń.
W bliskiej przyszłości zobaczymy wysoce pomysłowe zastosowania sztucznej inteligencji - zwłaszcza jeśli chodzi o polecenia głosowe, co będzie szczególnie pomocne podczas pracy w biurze, ponieważ zmniejszy konieczność dotykania fizycznych przycisków. Sztuczna Inteligencja będzie również ostrzegać nas o istotnych zdarzeniach, na podstawie których możliwe będzie podejmowanie sprawnych działań np. powiadomienie o zakończeniu spotkania, aby sala mogła zostać odpowiednio oczyszczona.
Słowem podsumowania, w 2021 r. organizacje powinny wykorzystać doświadczenia zdobyte w 2020 r. i inwestować w elastyczną technologię, która umożliwi sprawną i bezpieczną pracę. Pierwsze miesiące 2020 r. były walką o przetrwanie i nawet teraz wiele firm na świecie nadal zmaga się z zagrożeniem wynikających z COVID-19. Sposób, w jaki firmy planują i realizują założone cele w ciągu najbliższych 12 miesięcy, może zdefiniować ich sukces na kolejne lata.
Jakub Abramczyk Sales Director Eastern Europe w firmie Poly

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Przed Europą wiele lat zwiększonych wydatków na zbrojenia. To obciąży krajowe budżety
– Bezpieczeństwo militarne trzeba finansować bezpiecznie, uwzględniając bezpieczeństwo finansów publicznych, bezpieczeństwo ekonomiczne – mówi dr Sławomir Dudek, prezes Instytutu Finansów Publicznych. Proponowane przez KE poluzowanie reguły fiskalnej pozwalającej na mocniejsze zadłużanie się rządów to zdaniem ekonomistów krok we właściwym kierunku, ale skuteczny na krótką metę. W dłuższej perspektywie konieczne jest wspólne unijne finansowanie, np. w ramach nowego budżetu UE, i wspólne programy zbrojeniowe, a także szukanie kapitału na rynkach finansowych.
Prawo
Duże projekty fotowoltaiczne w Polsce mocno spowolnione. Największymi problemami nadmierna biurokracja i chaos interpretacyjny

Długotrwałe procedury, nadmierna biurokracja i często niejednoznaczne interpretacje przepisów hamują rozwój fotowoltaiki w Polsce – wynika z raportu Polskiego Stowarzyszenia Fotowoltaiki. Inwestorzy wskazują uzyskanie warunków przyłączenia jako najbardziej problematyczny etap procesu inwestycyjnego. Barierą jest też skala wydanych odmów przyłączenia do sieci, co odstrasza inwestorów. Zmiany są konieczne, zwłaszcza w kontekście dyrektywy RED III, która wskazuje na konieczność przyspieszenia, uproszczenia i ujednolicenia procedur administracyjnych dla inwestycji w OZE.
Konsument
Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.