Art Outlet. Sztuka Dawna. Wystawa i aukcja
Gwiazda bohemy artystycznej Paryża. Mela Muter to jedna z najwybitniejszych polskich artystek. Twórczyni o niezwykle wyrazistej osobowości i nieprzeciętnych zdolnościach. Już 24 czerwca podczas aukcji „Art Outlet. Sztuka Dawna” pod młotek pójdzie niesamowity portret jej autorstwa. Będzie to również okazja do wylicytowania prac innych, uznanych twórców w przystępnych cenach. Wśród nich m.in. Feliks Michał Wygrzywalski, Józef Rapacki i Adam Styka. Wszystkie prace oglądać można od 16 czerwca na wystawie przedaukcyjnej.
Zaraz obok kompozycji pejzażowych portret zajmuje w bogatym dorobku artystycznym Meli Muter bardzo istotne miejsce. Artystka sięgała po tą tematykę nad wyraz często, w zasadzie w każdym okresie swojej twórczości. Muter portretowała realnych, prawdziwych ludzi z krwi i kości. Na przestrzeni mijających dekad czas zatarł ten subtelny, lecz jakże ważny rys autonomii postaci i pełną możliwość identyfikacji ich tożsamości. Tytuły prac Meli Muter, w większości nadane wtórnie, to dzisiaj „portret dziewczynki”, „mężczyzna na krześle” czy „kobieta we wnętrzu”. Wciąż nasuwa się tutaj zatem natarczywe pytanie kim byli ci ludzie? W większości przypadków nigdy nie rozwiążemy tej jakże skomplikowanej zagadki. Malarka jednak wyposażyła nas – widzów w wyjątkowe narzędzia do odczytania jej sztuki, a mianowicie przekazała nam swoją wewnętrzną wrażliwość, która wprost emanuje z jej dzieł. Miała ona bowiem niesamowitą zdolność do tego, by uchwycić całą indywidualność swoich modeli i ukazać pełnię ich psychologicznego wnętrza. Jedną z takich prac jest prezentowany na wystawie i aukcji portret „Złotowłosej” przedstawiający dziewczynkę o pofalowanych, blond włosach.
Z kolei dla Feliksa Michała Wygrzywalskiego największą inspirację stanowił świat Orientu i przestrzeń wokół basenu Morza Śródziemnego. Artysta ukazywał na swoich obrazach naturalny krajobraz Południa przesycony słońcem i upalną atmosferą tych egzotycznych rejonów. Niezwykle ważnym motywem dla jego twórczości był taniec i beztroska zabawa w rytmach egzotycznych utworów. Niewielkie, portowe miasteczka na jego kompozycjach wielokrotnie przeistaczają się w scenę dla iście teatralnych widowisk. Na płótnach malarza wręcz wyczuwalne stają się akordy rozbrzmiewającej zewsząd muzyki. Prezentowany w DESA Unicum obraz „Cariocca” to pełne dynamizmu i ekspresji przedstawienie znakomicie oddające południowy temperament. Trzy uwodzicielskie damy ukazane przez artystę w zalotny sposób poruszają się w blasku słońca.
Obserwacja rzeczywistości była również niezwykle ważna dla Józefa Rapackiego. Malował on głównie realistyczne pejzaże i rozgrywające się na łonie natury sceny rodzajowe. Rapacki tworzył panoramiczne kadry, otwierał płaszczyznę obrazu na sferę łąki czy pola. Zabierał widza w trudno dostępne przestrzenie mazowieckich mokradeł, stawów, parowów i zagajników, zalanych łąk i pól. Artysta w sposób mistrzowski stosował perspektywę powietrzną, osiągając w oszczędnych kadrach wrażenie iluzji natury. W DESA Unicum wylicytować można będzie jego dzieło Pejzaż mazowiecki („Wrony”) powstały w 1916 roku.
W DESA Unicum pojawią się również dzieła autorstwa m.in. Henryka Epsteina, Michała Gorstkina Wywiórskiego, Wojciecha Kossaka, Wojciecha Weissa i Wlastimila Hoffmana. 24 czerwca wszystkie prace zostaną zlicytowane w DESA Unicum. Aukcja odbędzie się z udziałem publiczności na sali. Licytować można będzie również online, telefonicznie, przez aplikację i za pomocą zleceń stałych.
Wystawa „Art Outlet. Sztuka Dawna”: 16-24 czerwca 2021, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja „Art Outlet. Sztuka Dawna”: 24 czerwca 2021, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://desa.pl/pl/aukcje-dziel-sztuki/art-outlet-sztuka-dawna-eird/

Światowe wydarzenie znów w Polsce – Międzynarodowy (Ty)Dzień Archiwów w 37 miastach

Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.