Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace
Marki modowe mają wpływ na postawy społeczne. Są też istotne z punktu widzenia ochrony środowiska naturalnego. O wyzwaniach na przyszłość dla branży modowej i nie tylko dyskutowali uczestnicy międzynarodowej konferencji „Duch harmonii dla przyszłości naszej planety” podczas EXPO 2025 w Osace z udziałem m.in. redaktor naczelnej Vogue Japonia Tiffany Godoy oraz założycielki warszawskiego Teatru Ekologicznego Bohema House dr Katarzyny Michniewskiej.
Na modę można i należy spojrzeć szerzej - przekonywała dr Michniewska. Styl ubioru nie jest jedynym przejawem mody. Całość postaw życiowych podlega modom i trendom. Marki odzieżowe, a także rozpoznawalne postacie publiczne mają do odegrania ogromną rolę w kreowaniu postaw proekologicznych. Stąd, jak mówiła, wybór sztuki teatralnej jako narzędzia kształtowania postaw społecznych wobec środowiska naturalnego. W realizację tej misji angażują się znani i popularni artyści, którzy mają wpływ na promowanie określonych trendów i zachowań. Dodała, że w Bohema House nie tylko przedstawienia zawierają treści dotyczące poszanowania planety. Również “na zapleczu” ważna jest ekologia. Materiały używane do tworzenia scenografii są ekologiczne a kostiumy tworzone są w oparciu o upcykling.
Jeśli chodzi o przemysł odzieżowy, to uczestnicy konferencji zwracali uwagę, że wbrew obiegowej opinii marki premium są bardziej ekologiczne niż te, które tworzy tzw. fast fashion. Droższa odzież produkowana jest z lepszej jakości materiałów, bardziej szanowana przez właściciela, a co z tym idzie często nawet przekazywana z pokolenia na pokolenie. Ogólnie szacunek do przedmiotów - wywodzący się z tradycji - sprzyja produkowaniu i kupowaniu rzeczy trwałych, co przekłada się na zmniejszenie masowej produkcji i bardziej racjonalne gospodarowanie zasobami naturalnymi. Nieprzypadkowo takie refleksje wybrzmiały w Japonii, gdzie zakorzeniona jest tradycja naprawy rzeczy, również w widoczny sposób. Niektóre z tych metod urosły do rangi sztuki – jak spajanie złotem rozbitej ceramiki (Kintsugi).
Podczas konferencji odbył się pokaz kimon z upcyclingu wykonanych przez licealistki a zaprezentowanego przez same projektantki wspólnie z dojrzałymi wiekiem modelkami na wózkach.
Dr Katarzyna Michniewska jest polskim przedsiębiorcą i innowatorem w obszarze edukacji ekologicznej ekonomii środowiskowej i zdrowia środowiskowego. Na konferencji była obecna jako jedyna prelegentka z Polski. Reprezentowała założony przez siebie pierwszy w Polsce ekologiczny teatr Bohema House.
„Sesja do której zostałam zaproszona - Przyszłość mody i tradycji - pokazała dobitnie – jedno bez drugiego nie istnieje i obie mogą czerpać z siebie dla dobra społeczeństwa. To prawdziwa japońska wizja, w której starsi darzeni są estymą ze względu na mądrość i doświadczenie, ale jednocześnie ceniona jest innowacja i zapał młodych” – mówi Katarzyna Michniewska.
W panelu dyskusyjnym, do którego została zaproszona dr Katarzyna Michniewska, wzięli udział ponadto: Tiffany Godoy – redaktor naczelna Vouge Japonia, Kenta Takatani – projektant i dyrektor kreatywny marki Yamamoto, Kansai Showko – artysta ceramik prezes Spring Show.
Teatr Bohema House działa w obszarze nowoczesnej edukacji ekologicznej poprzez sztukę, rozrywkę i emocje. Do swoich widzów dociera za pomocą muzyki, tańca i akrobacji. Aby inspirować również praktycznym przykładem, teatr do swoich spektakli tworzy kostiumy wyłącznie z upcyklingu.
Dr Katarzyna Michniewska została zaproszona do uczestnictwa w konferencji przez władze miasta Kioto, które również prowadzą intensywną działalność na rzecz proekologicznych postaw społecznych. To właśnie w Kioto odbył się szczyt klimatyczny, na którym większość krajów zgodziła się co do tego, jak wielkim zagrożeniem jest kryzys klimatyczny i uzgodniła cele redukcji emisji gazów cieplarnianych.
Wystawa światowa EXPO 2025 odbywa się w dniach 13 kwietnia – 13 października 2025 r. na wyspie Yumeshima (Wyspa Marzeń) w Zatoce Osaka w regionie Kansai. Temat przewodni Wystawy brzmi: „Projektowanie Przyszłego Społeczeństwa dla Naszego Życia”. Gości na niej 175 krajów i organizacji międzynarodowych.
Bohema House Sp. z o.o.
Bohema House Sp. z o.o. to spółka powołana do realizacji i zarządzania pierwszym na świecie Teatrem Ekologicznym Bohema House, którego celem jest edukacja polskiego społeczeństwa na temat kryzysu klimatycznego i recyklingu poprzez sztukę. Spółka zarządza także największym Rodzinnym Edukacyjnym Centrum Rozrywki Ekologicznej – RECRE, zlokalizowanym na warszawskiej Białołęce, gdzie za pomocą sztuki wysokiej i stanowisk interaktywnych całe rodziny mogą zobaczyć jak dbać o środowisko naturalne.
Eko Cykl Organizacja Odzysku Opakowań S.A.
Eko Cykl Organizacja Odzysku Opakowań S.A. to powołana przez grupę polskich przedsiębiorców, jedna z pierwszych organizacji odzysku w Polsce. Obecnie obsługuje rekordową liczbę ponad 6 000 firm przejmując od nich obowiązek recyklingu odpadów opakowaniowych wprowadzonych na polski rynek. Umożliwia wywiązanie się z ciążącego na przedsiębiorcach ustawowego obowiązku, jakim jest opłata produktowa poprzez recykling opakowań. Dzięki temu zwróciła miliony ton odpadów w trakcie swej działalności, wspierając recykling odpadów opakowaniowych, dofinansowanie recyklerów i realizacji publicznych kampanii edukacyjnych w oparciu o wszystkie cele zrównoważonego rozwoju (SDGs). W ramach tej spółki realizowany jest cykl ekologicznych programów edukacyjnych „Ty Śmieciu! Ekocyklicznie o gospodarce...” który jest dystrybuowany w mediach, w placówkach edukacyjnych i na uczelniach wyższych w kraju i na świecie i dotarł już do ponad 4 milionów widzów.
Więcej na: Kraj kwitnącej myśli - Japonia wciąż inspiruje i wyznacza trendy - Katarzyna Michniewska
KONTAKT DLA MEDIÓW:
Agata Bagrowska
Dział Public Relations
tel. 792029073
e-mail: pr|bohemahouse.com| |pr|bohemahouse.com
Źródło informacji: Teatr Bohema House

Światowe wydarzenie znów w Polsce – Międzynarodowy (Ty)Dzień Archiwów w 37 miastach

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę

Świąteczny eko-prezent dla mieszkańców Szczecina
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.