Komunikaty PR

Aż 95% programistów wierzy, że będzie zarabiać więcej

2020-09-11  |  10:40
Biuro prasowe
Do pobrania Inf pras ( 0.02 MB )

Programiści lubią kawę, seriale na Netflixie i styl casual! Aż 95 proc. wierzy, że będzie zarabiać więcej

 

Międzynarodowy Dzień Programisty obchodzimy 12 września. Z tej okazji No Fluff Jobs przygotował nietypowy zestaw informacji na temat branży IT:  „Programista po Godzinach”. Nietypowy, bo możemy się z niego dowiedzieć, co osoby na co dzień pracujące w branży IT i kodujące, nerdzi (i nie nerdzi) sądzą o sobie, co jedzą, co piją, jak lubią się ubierać i jak spędzają wolny czas. 

 

Święto Programistów przypada na 256 dzień roku, zwykle jest nim 12 lub 13 września (w zależności od tego, ile w danym roku dni ma luty). 

Tradycyjnie, programiści starają się uczcić ten dzień w niekonwencjonalny sposób, a największy w Polsce portal rekrutacyjny No Fluff Jobs postanowił dać im także trochę rozrywki w postaci zestawu informacji o nich samych. Powstał on z przymrużeniem oka i z wykorzystaniem niekonwencjonalnej metody zbierania danych, jaką były ankiety przeprowadzone na profilu NFJ na Facebooku oraz Instagramie.

Introwertycy i materialiści - osobowość kodera

Stereotypowy programista to introwertyk o wysokich zdolnościach analitycznych. Badanie No Fluff Jobs potwierdza tę teorię -  58 proc. programistów określa swój temperament jako spokojny i metodyczny. Nie są zamknięci na świat i nie ukrywają się w piwnicach -  lubią uczyć się rzeczy nowych, dla 85 proc. z nich to wręcz przyjemność. Nie marzą jednak o karierze lidera - 67 proc. woli rozwijać się w swojej specjalizacji niż zostać team leaderem.

Pracodawcy powinni mieć się jednak na baczności! - na podwyżki zarobków w przyszłości liczą prawie wszyscy programiści (95 proc.). Nie marzą o sławie, wolą być bogaci - tak odpowiedziało aż 83 proc. ankietowanych.  Zapytani, co liczy się bardziej - wynagrodzenie czy atmosfera w pracy, większość - 54 proc. wybrała pieniądze, 46 proc. atmosferę. 

Młodzi mężczyźni, którzy (nie) piszą w html

Kim programista jest, a kim nie jest? Wśród osób, które obserwują profil No Fluff Jobs na Facebooku i na Instagramie,  71 proc. stanowią mężczyźni (71 proc.), w wieku między 25-34 lat. Pokrywa się to z ogólnymi danymi demograficznymi w IT - według Stackoverflow Developer Survey 2020 większość (91 proc.) programistów to mężczyźni w wieku 25-29 lat. To dane demograficzne o obserwatorach  są bardzo zmienne. Ale No Fluff Jobs poprosiło programistów także o rozstrzygnięcie odwiecznych branżowych dylematów.  I okazało się, że: 

- dla 73 proc. pytanych HTML nie jest językiem programowania 

- dla 64 proc. tester nie jest programistą

- dla 60 proc. React to framework. (dla 40 proc. to biblioteka)

W pracy muzyka i styl casual 

Kwarantannę trwającą od marca i ostatnie miesiące pandemii COVID-19 programiści przeżyli i to pracując zdalnie. W momencie zadawania pytania (czerwiec 2020) aż 75 proc. obserwatorów profilu No Fluff Jobs pracowała z domu. Jeśli już jeździli do biura, to 56 proc.  stawiało na komunikację miejską, a  43 proc. wybierało rower lub chodziło tam pieszo. 

Wbrew panującym stereotypom, większość programistów wcale nie pracuje w ciszy - 65 proc. słucha wtedy muzyki. Całkowitą ciszę preferuje 35 proc. z nich. 

Jak się ubierają? To logiczne, że 76 proc. preferuje styl casualowy, 24 proc. tzw.  smart. 


 

Nie odejdą z pracy za garść grejpfrutów, ale jedzą zdrowo i piją… kawę

Programiści nie lubią poważnych sytuacji, a taką jest rozstanie z pracodawcą. 62 proc. wolałoby w zamian obrać ogromne ilości grejpfrutów. Zamiast tzw. exit interviews 52 proc. woli zjeść cytrynę. Ale na stare śmieci też nie wrócą - 71 proc. wolałaby przekwalifikować się na hodowcę limonek w Polsce, niż wrócić na stare stanowisko (tu zachęcamy do przeczytania wniosków z raportu SmoothieHR cz. II - “Offboarding w IT - Dlaczego programiści odchodzą z pracy?”). 

Czy stąd wynika, że nie lubią zdrowego jedzenia? Wręcz przeciwnie. Dla znacznej większości (77 proc.) zdrowy tryb życia i aktywność fizyczna jest bardzo ważna.

Kawa czy herbata? Leżak czy góry? 

70 proc. programistów pije kawę, 25  proc. herbatę, na popularności zyskuje również yerba mate. Ale i rozmiar (kubka) ma znaczenie. Im większy kubek z gorącym napojem, tym dla 88 proc. programistów lepiej. 

Stereotypowo uznawani za introwertyków i nudziarzy, którzy rzadko ruszają się zza monitora. I tu kolejna niespodzianka - statystyczny programista spędza urlop aktywnie (62 proc.), nad wodą (52 proc.) i - o zgrozo - w ogóle nie używa w tym czasie komputera (56 proc.). 

Informatycy wcale nie są samotnikami - 51 proc. lubi integrować się ze współpracownikami na imprezie, a 49 proc. aktywnie z nimi uprawiać sporty. Jeśli chodzi o aktywność fizyczną to, aż 67% ćwiczy, a z tego tylko 13% uprawia sporty grupowe lub zespołowe. 

Nerd, geek czy fan Cyberpunka? 

Największą popularnością wśród programistów cieszą się takie seriale na Netflix jak: Mr Robot, Black Mirror i Dolina Krzemowa. Mniej popularne, ale wciąż lubiane są kolejno Westworld, The IT Crowd oraz Devs. Jeśli chcecie wybrać się z programistą do kina  to raczej na filmy z gatunku science fiction - co ciekawe np. trylogia Matrix wygrywa w ankiecie z Terminatorem. Warto mieć to na uwadze zabierając programistę na kinową randkę - obecnie trwają prace nad czwartą częścią Matrixa. 

A gry? Wiadomo, że grają i oczekują premier. Najbardziej wyczekiwany jest Cyberpunk 2077 oraz Dying Light 2 (tytuły polskich firm gamingowych). 

 

 - Wierzymy, że pomimo sporego błędu statystycznego w metodyce naszego badania (o tym na końcu), wyniki wciąż są reprezentatywne dla sporej grupy specjalistów IT. Mamy nadzieję, że wyniki naszego mini badania pozwolą spojrzeć na IT z szerszej perspektywy - jako osoby, które inwestują sporo swojego czasu w ciężką pracę, ale mają też i szersze zainteresowania - podsumowuje Natalia Albecka z No Fluff Jobs. 

 

Z pełną wersją raportu można zapoznać się tu: https://nofluffjobs.com/insights/raport-programista-po-godzinach-kim-jest-i-co-robi-po-pracy/?fbclid=IwAR0QLcO2Knc-QOaTkzxvM3QvPhORpZtFoX6P-nv8Q_M25DQIUhVRuGep0tk 

 

Metodologia: 

Dane podane w raporcie powinny być przyjmowane z przymrużeniem oka. Odpowiedzi użyte do analizy zostały zebrane w miesiącach marzec-wrzesień 2020 r. poprzez ankiety udostępnione w relacjach na profilu No Fluff Jobs na Facebooku oraz Instagramie. Próba badawcza w niektórych z pytań jest niereprezentatywna - liczba odpowiedzi zależnie od pytania waha się między 50 a 550, co oznacza średnio 217 odpowiedzi na pytanie.  Zawodowy statystyk widząc, że te dane złapałby się za głowę!  Po co więc publikujemy ten materiał? Po prostu - dla rozrywki!  Po bardziej rzetelne materiały na temat branży zapraszamy na www.nofluffjobs.com/insights

 

No Fluff Jobs – branżowy portal z największą liczbą ogłoszeń rekrutacyjnych IT w Polsce. Jako pierwszy i jedyny wymaga publikacji widełek wynagrodzeń w każdej ofercie pracy. Po intensywnym rozwoju od 2014 roku firma No Fluff Jobs otworzyła we wrześniu 2019 roku oddział w Budapeszcie. Od lipca 2020 działają także w Czechach. W 2019 roku portal odwiedziło 2 500 000 specjalistów IT, którzy za pośrednictwem portalu nofluffjobs.com wysłali do transparentnych pracodawców ponad 187 000 CV. Klienci No Fluff Jobs to globalne i lokalne marki, m.in.: Amazon, RTB House, Motorola, Ergo, Nielsen, Randstad,Citi, Zalando, Cisco, Nordea czy Circle K. 

 

Więcej o No Fluff Jobs:

https://nofluffjobs.com / 

https://www.linkedin.com/company/no-fluff-jobs/ 

https://www.facebook.com/nofluffjobs/ 

https://nofluffjobs.com/blog/ 

https://nofluffjobs.com/insights/ 

https://nofluffjobs.com/masterclazz/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai Biuro prasowe
2025-03-03 | 12:05

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

W zeszłym roku Motorola i Lenovo utworzyły ekosystem Smart Connect, aby umożliwić płynną współpracę smartfonów, tabletów oraz komputerów
IT i technologie Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT
2025-02-26 | 11:15

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Branża IT przyciąga jak magnes. Zwłaszcza obecnie, gdy AI staje się rzeczywistością, która zmienia sposób, w jaki pracujemy i żyjemy. Praca w IT daje
IT i technologie Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?
2025-02-10 | 15:50

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, cyfryzacja stała się nie tyle opcją, co koniecznością dla firm chcących utrzymać konkurencyjność. Jednak proces

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Handel

Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.

Donald Trump podniósł cła na produkty z Kanady, Meksyku, Chin, a także nałożył taryfy na import stali i aluminium od wszystkich partnerów handlowych USA, w tym Unii Europejskiej. KE odpowiedziała nałożeniem ceł na amerykańskie produkty o łącznej wartości 26 mld euro. Wiadomo, że USA odpowiedzą wprowadzeniem kolejnych taryf, co nakręci wojnę handlową. – Jeżeli się obkładamy cłami, to my stracimy i straci Ameryka, żadnego innego skutku wojen handlowych w historii nie było – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Konsument

Branżę tworzyw sztucznych czekają kosztowne zmiany. Firmy wdrożą innowacyjne technologie recyklingu

Polska branża tworzyw sztucznych stoi przed wyzwaniami, które wynikają z unijnych regulacji i rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów. Wdrożenie zasad gospodarki obiegu zamkniętego staje się koniecznością, a dla firm oznacza to koszty i inwestycje w nowe technologie. Z drugiej strony inwestycje w GOZ mogą przynieść firmom długofalowe korzyści zarówno w kontekście oszczędności surowców, jak i wzmocnienia pozycji na rynku. Kluczowy pozostaje jednak dostęp do finansowania i gotowość firm na wdrażanie zmian.

Finanse

UE przedstawi w tym tygodniu szczegóły dotyczące planu dozbrojenia Europy. Problemem jest sposób jego sfinansowania

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi Białą Księgę w sprawie przyszłości europejskiej obronności. Znajdą się w niej wytyczne dotyczące zwiększenia produkcji i gotowości obronnej w obliczu możliwej agresji militarnej ze strony Rosji. Zgodnie z planem ReArm Europe na obronę w ciągu najbliższych czterech lat ma trafić 800 mld euro.  – Działania KE to ideologiczne zapowiedzi i teoretyczne obietnice. Unia Europejska znajduje się obecnie w ogromnym kryzysie finansowym i brakuje pieniędzy na obronność – ocenia europoseł Bogdan Rzońca.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.