Komunikaty PR

Banki grają w zielone, także w kryzysie

2020-11-23  |  11:00
Biuro prasowe

- Od trendu zrównoważonych inwestycji nie ma już odwrotu – uważają eksperci. Zmiana pod postacią m.in. skutecznego forsowania raportowania ESG dzieje się także w Polsce. Finanse stają się zielone nie dlatego, że jest to modne, a dlatego, że w długim terminie oznacza to zdrowszą gospodarkę i wyższe zyski zarówno dla inwestorów, jak i zwykłych obywateli. 

„Nie sprawozdawczość dotycząca ESG (z ang. Environmental, Social, Governance), lecz stosowanie tych wskaźników w codziennym działaniu firm będzie miało decydujące znaczenie. […] Dziś ponad 40 bln USD są warte aktywa zarządzane przy wykorzystaniu strategii zrównoważonego inwestowania. 6 na 10 przebadanych funduszy ESG z Europy gwarantowało wyższą stopę zwrotu niż fundusze nieuwzględniające czynników ESG zarówno w krótkim, jak i dłuższym okresie. Co ważne, lepsze wyniki miały one także w okresie lockdownu wymuszonego pandemią” – wnioskowali analitycy 300Research, prezentując kilka tygodni temu raport „Zrównoważone finanse. Od Miltona Friedmana i kapitalizmu udziałowców do zielonej sekurytyzacji i ESG”. 

To, że również w pandemii temat zielonego inwestowania i zrównoważonego rozwoju firm, jak i całych gospodarek jest na tapecie, nie zaskakuje Anny Bak z londyńskiego Association for Financial Markets in Europe (AFME). Finansistka, zapowiadana jako jedna ze speakerek nadchodzącego Impact finance’20, twierdzi, że wobec zobowiązań i celów klimatycznych, jakie postawiła przed sobą Unia Europejska (m.in. neutralność klimatyczna do 2050 r.), „zielone” tematy będą na szczycie agendy przez najbliższe lata. 

- Wraz z oczekiwanym polepszaniem się sytuacji w gospodarce po końcu pandemii, będzie to wręcz pierwszorzędny temat. Wyzwaniem jest jednak m.in. brak jednolitych standardów co do tego czym jest ESG i jak należy je strukturyzować. Ta lekcja jeszcze przed nami – mówiła Anna Bak podczas jednej z niedawnych eksperckich dyskusji w gronie londyńskich finansistów. 

KNF w nowym sojuszu

Tymczasem jednak „zielone finansowanie” zdobywa kolejne przyczółki w Polsce. W minionym tygodniu Komisja Nadzoru Finansowego potwierdziła w rozmowie z 300Gospodarka, że przystąpi do Network for Greening the Financial System (NGFS). To międzynarodowa organizacja, zrzeszająca banki centralne i regulatorów rynków finansowych, działającej w obszarze ryzyka klimatycznego. Dlaczego to tak istotna informacja? NFGS to jedna z najpotężniejszych organizacji forsujących wdrożenie standardów finansowania inwestycji pod kątem ich wpływu na otoczenie i środowisko. Stanisław Stefaniak z Fundacji Instrat podkreśla wręcz, że „uczestnictwo w sieci ułatwi KNF wykształcenia własnych kompetencji w zakresie nadzoru nad klimatycznymi aspektami działalności instytucji finansowych”. Bez takich kompetencji polski system finansowy będzie outsiderem w Europie. To właśnie banki jako instytucje finansujące inwestycje, mają być impulsem dla dużego biznesu, wciąż w niewielkim stopniu podejmującym temat analizy własnych działań w kontekście otoczenia i środowiska. 

Ślad węglowy jak żywy

Okazuje się jednak, że są już narzędzia, pozwalające przenieść praktyki raportowania ESG do realiów…konsumenckich.

- Banki i instytucje finansowe, by do angażować klientów do pozytywnych zmian, potrzebują innowacyjnych rozwiązań i sojuszy. Stąd narodziny Doconomy, które w ścisłej współpracy z czołowymi graczami w branży finansowej oferuje każdemu bankowi współpracę z klientami w imię lepszego jutra. To śledzenie ich śladu węglowego i wspieranie ich w codziennych decyzjach konsumenckich - podkreśla Helena Mueller, jedna z liderek szwedzkiego Doconomy, również obecna na zbliżającym się Impact finance’20. 

To właśnie Doconomy pozwala – w oparciu o dane – zobaczyć na żywo to, co było dotychczas niewidoczne, czyli jak każda nasza decyzja zakupowa wpływa na ślad węglowy, jaki po sobie zostawiamy. Zdaniem Adriana Rimmera z London Stock Exchange Group, kolejnego ze speakerów Impact finance’20, od zielonego koloru w finansach nie ma już odwrotu.

- Zbyt długo ten temat był spychany na boczny tor. Teraz jest już na czołówkach gazet. Nikt nie dyskutuje, czy takie podejście ma sens. To już jest część świata finansów, czas je usystematyzować i rozwinąć – ocenia Rimmer. 

Liderzy w komplecie

Kluczowym pojęciem tegorocznego Impact finance będzie kooperacja, tak potrzebna podczas wojny wydanej pandemii. To właśnie współpraca ma być odpowiedzią na nowe wyzwania i impulsem dla zdrowej, efektywnej konkurencji. Stąd na Impact finance’20, prowadzonego w rytm 5 ścieżek tematycznych (Global Reset & Banking; Cloud Solutions, Emerging Tech & Security; Payments & Future Commerce; Sustainable Finance & Social Impact; Tech Talent, Innovation & Investment) zaplanowane jest m.in. spotkanie delegacji przedstawicieli polityków, bankowców i regulatorów z CEE, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Singapuru. Do tego dojdzie okazja do spotkań oraz dyskusji nie tylko podczas debat panelowych na wizji, ale i w trakcie interaktywnych, kameralnych sesji networkingowych. Nie dziwi więc, że swój udział w wydarzeniu zapowiedziały już największe marki i instytucje, takie jak: Mastercard, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rozwoju, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, FinTech Poland, Polski Instytut Ekonomiczny, PKO BP,  Microsoft oraz Startup Poland. Tegoroczny Impact to także przedstawiciele wschodzących gwiazd sceny fintechowej z takich marek, jak: Blik, Raisin, Silent Eight, Klarna czy W2 Global Data. A do tego pierwszy szereg menedżerów ze szturmujących rynek challenger banków, m.in.:  Solaris, N26 czy Arival. 

Start Impact finance’20 już 25 listopada o godz. 10 na platformie PINE oraz za pośrednictwem strony głównej Wirtualnej Polski. Więcej na www.impactcee.com/finance/2020/pl/start/

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Bankowość VeloAnaliza: Polski rynek rowerów elektrycznych jest wart ponad miliard złotych Biuro prasowe
2024-07-31 | 11:00

VeloAnaliza: Polski rynek rowerów elektrycznych jest wart ponad miliard złotych

Wartość całego rynku rowerowego w Polsce w 2024 roku osiągnie najwyższy dotychczas poziom 4,9 mld zł – pokazują szacunki VeloBanku na bazie danych Statista. Rynek rowerowy ma w
Bankowość Wniosek na Wymarzone auto od VeloBanku na „jeden klik” prosto ze smartfona
2024-07-23 | 10:00

Wniosek na Wymarzone auto od VeloBanku na „jeden klik” prosto ze smartfona

VeloBank dokłada kolejne udogodnienie dla osób korzystających z kredytu samochodowego Wymarzone auto. Od teraz wniosek o finansowanie można składać bezpośrednio z poziomu bankowości
Bankowość VeloPodróże: na wyjazd spakuj krem z filtrem, okulary i aplikację VeloBanku
2024-07-16 | 14:00

VeloPodróże: na wyjazd spakuj krem z filtrem, okulary i aplikację VeloBanku

Korzystasz z lata, pakując walizkę i ruszając w podróż? Niezależnie od tego, czy wybierasz zagraniczne wojaże, czy planujesz odkrywać uroki polskiego wybrzeża lub gór, ważne

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody

Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.

Przemysł spożywczy

Polska marnuje potencjał bycia europejskim liderem w produkcji biometanu. Jak dotąd nie działa żadna taka instalacja

Biometan mógłby w przyszłości pokryć nawet połowę krajowego zapotrzebowania na paliwa gazowe oraz przyczynić się do wykreowania całego nowego łańcucha wartości w gospodarce. W Polsce potencjał produkcji tego gazu sięga nawet 16 mld m3 rocznie, przy czym realnie dostępne substraty do jego produkcji pozwalają na wytworzenie ok. 9 mld m3 biometanu rocznie – pokazuje nowy raport Polskiej Organizacji Biometanu. Eksperci wskazują, że Polska mogłaby się stać europejskim potentatem w produkcji tego gazu, ale jak dotąd nie działa jeszcze żadna taka instalacja.

Ochrona środowiska

Budownictwo powoli się zazielenia. Dziś podejmowane wysiłki przyniosą rezultaty ok. 2030 roku

Budownictwo, które jest jednym z sektorów mających największy wpływ na środowisko i klimat, kładzie coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój. Trendy w branży ukierunkowane na ten cel skupiają się przede wszystkim na wykorzystaniu technologii oraz udoskonalaniu istniejących i tworzeniu nowych, inteligentnych materiałów budowlanych, które lepiej odpowiadają na wyzwania środowiskowe związane z efektywnością energetyczną czy jakością powietrza. – Wydaje mi się, że w okolicach 2030 roku powinniśmy już widzieć wyraźną zmianę. Natomiast pełne zrównoważenie, pełna cyrkularność to moim zdaniem najwcześniej 2040 rok – mówi Tomasz Bojęć, partner zarządzający ThinkCo.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.