Banki nie marnują tego kryzysu
W pandemii konto zakładane przy pomocy selfie przestało być rynkową sensacją. Jest standardem, który zostanie z nami na dłużej. Podobnie jak normą stał się fakt, że bankierzy luzują krawaty i chętnie korzystają z rozwiązań podsuwanych im przez zwinne fintechy.
Jeśli popatrzeć tylko na topniejące zyski banków to można śmiało powiedzieć, że tak źle w branży nie było co najmniej od dekady. Jeśli jednak popatrzeć przez pryzmat tego, jak instytucje finansowe reagują na koronakryzys, to pojawia się mocny powiew optymizmu. Nie brakuje bowiem dowodów na to, że wybuch epidemii, zamiast sparaliżować operacje czołowych banków, dał im dodatkowy impuls do inwestycji w technologie. A to – zdaniem ekspertów – będzie dla nich najlepszą, najwyżej oprocentowaną lokatą na kolejne kwartały i lata, gdy hossa powróci. W końcu obecne zmiany nierzadko minimalizują koszty zwiększając jednocześnie dostępność bankowych usług.
- W branży mawia się - parafrazując Churchilla - że szkoda nie wykorzystać tak pięknego kryzysu. Takie podejście może być punktem wyjścia do zrozumienia, dlaczego banki radzą sobie dobrze w czasach lockdownów – ocenia Tomasz Owczarek, dyrektor ds. strategii i sprzedaży w Mastercard Europe.
Zdjęcie w standardzie
To właśnie elastyczność branży finansowej w czasach pandemii będzie jednym z wiodących tematów nadchodzącego Impact finance’20, gdzie oprócz Tomasza Owczarka zobaczymy m.in. Giacomo Volpi’ego, jednego z liderów bułgarskiego UniCredit Bulbanku. Ten menedżer podkreśla, że to właśnie w 2020 r. złotym standardem na rynku stało się pozyskiwanie i dołączanie klientów bez bezpośredniego spotkania z pracownikiem banku.
- Zakładanie konta na selfie okazało się możliwe i bardzo oczekiwane przez konsumentów. Weryfikacja trwa chwilę i nie budzi nieufności po żadnej ze stron. Takie rozwiązania zostaną już z nami na zawsze – oceniają eksperci z banku Giacomo Volpi’ego.
Dość powiedzieć, że tylko w Polsce, we wrześniu konto zakładane na selfie, zapowiadane niegdyś jako ostrożnie wprowadzana nowość na 2020 r. było już standardem w aż 8 bankach w Polsce. W Pekao SA zdalnie zakładanych jest już niemal 40 proc. rachunków, a niektóre z banków, na podstawie selfie i cyfrowego porównania go z fotografią w dowodzie osobistym, udzielają już nawet pożyczek.
Wielcy łakną małych
Tomasz Owczarek wskazuje, że banki wygrywają swoją przyszłość także tym, że w pandemii stały się zdecydowanie bardziej wyczulone na oczekiwania i problemy swoich klientów. Elastyczność i sprawność instytucji finansowych budzą respekt innych branż, tak było choćby w przypadku przygotowania systemów banków pod współpracę z rządowymi rozwiązaniami przy rozdzielaniu środków z tarczy antykryzysowej Polskiego Funduszu Rozwoju.
- Otwarta bankowość z przytupem wchodzi na scenę, a jednym z jej elementów jest współpraca z fintechami – podkreślają eksperci, wskazując na liczne przykłady intensywnej współpracy ze startupami w obszarze np. bezpieczeństwa.
Tu triumfy święci np. Silent Eight (jego twórca też będzie również obecny na Impact finance’20), mający swoje korzenie w Polsce, a pomagający bankom z całego świata walczyć z wyłudzeniami i praniem brudnych pieniędzy. Na Impact finance’20 pojawi się również m.in. Ferenc Bole, szef technologii w OTP Banku. To jeden z największych węgierskich banków, zyskujący rozgłos po tym, jak ogłosił, że od października za jego „konto na selfie” odpowiada FintechOS, gorący rumuńsko-brytyjski startup. Prezes OTP zapowiedział wówczas wprost: od teraz za cyfryzację jego banku w równym stopniu odpowiada również fintech.
Grudziądz z placówką VeloBanku. Na mieszkańców czeka atrakcyjny kredyt gotówkowy
Już połowa Polaków pomaga potrzebującym w święta
Klienci VeloBanku z garścią prezentów w bankowości mobilnej i internetowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
Polscy mikro-, mali i średni przedsiębiorcy coraz aktywniej uczestniczą w eksporcie. Dla nawet 100 tys. z nich sprzedaż zagraniczna jest dodatkowym obszarem działalności. Ekspansję międzynarodową ułatwia im rozwój e-commerce, dzięki któremu docierają do większej bazy klientów, dywersyfikują działalność i zwiększają jej opłacalność. Tylko na Amazon wartość eksportu polskich MŚP wyniosła w 2023 roku 4,7 mld zł. Taką działalność prowadziło 90 proc. obecnych w serwisie sprzedających.
Prawo
Waldemar Buda: Brakuje jasnej deklaracji w sprawie zajęcia się sprawą Mercosuru w tym półroczu. Nie są planowane też zmiany w Planie Migracyjnym
Europosłowie z opozycji krytykują wystąpienie Donalda Tuska przed Parlamentem Europejskim na temat planów polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. W ocenie polityków Prawa i Sprawiedliwości wśród priorytetów przedstawionych przez polski rząd brakuje akcentów istotnych dla naszego kraju. Szczególnie ważna według nich jest kwestia dotycząca planowanego porozumienia Unia Europejska – MERCOSUR i modyfikacja Paktu Migracyjnego.
Firma
Rynek danych dla sztucznej inteligencji rośnie w coraz szybszym tempie. Wyzwaniem jest ich przetwarzanie
Do 2032 roku obroty na rynku danych szkoleniowych dla sztucznej inteligencji zwiększą się ponad pięciokrotnie – wynika z prognoz Fortune Business Insights. Analitycy wskazują, że segmentami, w których dostęp do danych decyduje o przewadze konkurencyjnej, są IT i telekomunikacja, ale także handel detaliczny oraz medycyna. Źródeł i możliwości gromadzenia danych jest dziś bardzo dużo, w grę wchodzi nie tylko ich zakup, ale problemem jest wiedza, jakie konkretnie dane biznesowe są potrzebne i jak je skutecznie przetworzyć i zinterpretować.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.