Banki nie marnują tego kryzysu
W pandemii konto zakładane przy pomocy selfie przestało być rynkową sensacją. Jest standardem, który zostanie z nami na dłużej. Podobnie jak normą stał się fakt, że bankierzy luzują krawaty i chętnie korzystają z rozwiązań podsuwanych im przez zwinne fintechy.
Jeśli popatrzeć tylko na topniejące zyski banków to można śmiało powiedzieć, że tak źle w branży nie było co najmniej od dekady. Jeśli jednak popatrzeć przez pryzmat tego, jak instytucje finansowe reagują na koronakryzys, to pojawia się mocny powiew optymizmu. Nie brakuje bowiem dowodów na to, że wybuch epidemii, zamiast sparaliżować operacje czołowych banków, dał im dodatkowy impuls do inwestycji w technologie. A to – zdaniem ekspertów – będzie dla nich najlepszą, najwyżej oprocentowaną lokatą na kolejne kwartały i lata, gdy hossa powróci. W końcu obecne zmiany nierzadko minimalizują koszty zwiększając jednocześnie dostępność bankowych usług.
- W branży mawia się - parafrazując Churchilla - że szkoda nie wykorzystać tak pięknego kryzysu. Takie podejście może być punktem wyjścia do zrozumienia, dlaczego banki radzą sobie dobrze w czasach lockdownów – ocenia Tomasz Owczarek, dyrektor ds. strategii i sprzedaży w Mastercard Europe.
Zdjęcie w standardzie
To właśnie elastyczność branży finansowej w czasach pandemii będzie jednym z wiodących tematów nadchodzącego Impact finance’20, gdzie oprócz Tomasza Owczarka zobaczymy m.in. Giacomo Volpi’ego, jednego z liderów bułgarskiego UniCredit Bulbanku. Ten menedżer podkreśla, że to właśnie w 2020 r. złotym standardem na rynku stało się pozyskiwanie i dołączanie klientów bez bezpośredniego spotkania z pracownikiem banku.
- Zakładanie konta na selfie okazało się możliwe i bardzo oczekiwane przez konsumentów. Weryfikacja trwa chwilę i nie budzi nieufności po żadnej ze stron. Takie rozwiązania zostaną już z nami na zawsze – oceniają eksperci z banku Giacomo Volpi’ego.
Dość powiedzieć, że tylko w Polsce, we wrześniu konto zakładane na selfie, zapowiadane niegdyś jako ostrożnie wprowadzana nowość na 2020 r. było już standardem w aż 8 bankach w Polsce. W Pekao SA zdalnie zakładanych jest już niemal 40 proc. rachunków, a niektóre z banków, na podstawie selfie i cyfrowego porównania go z fotografią w dowodzie osobistym, udzielają już nawet pożyczek.
Wielcy łakną małych
Tomasz Owczarek wskazuje, że banki wygrywają swoją przyszłość także tym, że w pandemii stały się zdecydowanie bardziej wyczulone na oczekiwania i problemy swoich klientów. Elastyczność i sprawność instytucji finansowych budzą respekt innych branż, tak było choćby w przypadku przygotowania systemów banków pod współpracę z rządowymi rozwiązaniami przy rozdzielaniu środków z tarczy antykryzysowej Polskiego Funduszu Rozwoju.
- Otwarta bankowość z przytupem wchodzi na scenę, a jednym z jej elementów jest współpraca z fintechami – podkreślają eksperci, wskazując na liczne przykłady intensywnej współpracy ze startupami w obszarze np. bezpieczeństwa.
Tu triumfy święci np. Silent Eight (jego twórca też będzie również obecny na Impact finance’20), mający swoje korzenie w Polsce, a pomagający bankom z całego świata walczyć z wyłudzeniami i praniem brudnych pieniędzy. Na Impact finance’20 pojawi się również m.in. Ferenc Bole, szef technologii w OTP Banku. To jeden z największych węgierskich banków, zyskujący rozgłos po tym, jak ogłosił, że od października za jego „konto na selfie” odpowiada FintechOS, gorący rumuńsko-brytyjski startup. Prezes OTP zapowiedział wówczas wprost: od teraz za cyfryzację jego banku w równym stopniu odpowiada również fintech.

Grudziądz z placówką VeloBanku. Na mieszkańców czeka atrakcyjny kredyt gotówkowy

Już połowa Polaków pomaga potrzebującym w święta

Klienci VeloBanku z garścią prezentów w bankowości mobilnej i internetowej
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Polska może się stać Doliną Krzemową Europy. Potrzeba jednak wsparcia finansowego start-upów i mocniejszej deregulacji
Polskie start-upy skoncentrowane są głównie na rozwoju nowoczesnych technologii informatycznych i cyfrowych. Wyraźny nacisk na oprogramowanie i aplikacje oraz big data i data science wskazuje na silne zainteresowanie narzędziami analitycznymi i rozwiązaniami wspierającymi transformację cyfrową w różnych branżach – wynika z raportu „Rynek start-upów w Polsce. Trendy technologiczne”, który został opracowany w 2024 roku w MRiT. Zdaniem europarlamentarzystów Polska ma szansę się stać Doliną Krzemową, jednak rozwój start-upów blokowany jest m.in. przez ograniczony dostęp do finansowania oraz niekorzystne i nadmierne regulacje.
Transport
Na półmetku wakacji ceny paliw na stacjach nie powinny się wyraźnie zmienić. Znaczące różnice między regionami i stacjami

W sierpniu ceny benzyny, oleju napędowego i autogazu powinny pozostać na poziomach z lipca – uważa ekspertka rynku z firmy Reflex. Wyższe będą zawsze na stacjach premium, tych, które oferują bogatszą ofertę dodatkową, promocje dla uczestników programu lojalnościowego, oraz w regionach, w których tradycyjnie paliwa są droższe ze względu np. na wyższą siłę nabywczą mieszkańców. Różnice mogą sięgać kilkudziesięciu groszy na litrze. Obszary, wokół których te wartości oscylują, zależą z kolei od sytuacji globalnej. Warto patrzeć na sytuację na Bliskim Wschodzie i w Ukrainie.
Polityka
A. Mularczyk (PiS): Nawiązanie poważnego dialogu z Niemcami jest konieczne nie tylko w kontekście reparacji. Powinien być podpisany traktat polsko-niemiecki

– Nie wystarczy jednorazowy gest czy inicjatywa. To musi być podjęcie dialogu, być może też przygotowanie nowej umowy bilateralnej, nowego traktatu polsko-niemieckiego, który regulowałby wszystkie obszary, które wynikały ze skutków II wojny światowej – mówi Arkadiusz Mularczyk, poseł do Parlamentu Europejskiego z PiS-u. Podkreśla, że proces ten nie będzie łatwy, bo wymaga konsekwencji i stanowczości, ale widzi szansę w prezydenturze Karola Nawrockiego, który już zadeklarował kontynuację starań w tym zakresie. Zdaniem europosła wsparciem w polsko-niemieckim dialogu może być administracja Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.