Coraz większa popularność cashless wyzwaniem dla sektora finansowego
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl
Liczba transakcji bezgotówkowych rośnie na całym świecie, a metody płatności bez udziału fizycznego pieniądza są postrzegane przez konsumentów w coraz bardziej pozytywny sposób. Również w Polsce – od uruchomienia programu Polska Bezgotówkowa wykonano już ponad miliard takich płatności.
Polacy odchodzą od gotówki
Najwięcej płatności bezgotówkowych w 2021 roku wykonywano w regionie Azji i Pacyfiku – ponad 440 miliardów – natomiast w Ameryce Północnej i Europie odpowiednio 204 i 244 miliardy. W ubiegłym roku 40 proc. Amerykanów twierdziło, że na co dzień radzi sobie bez fizycznego pieniądza. Do roku 2026 w Azji i na obszarze Pacyfiku spodziewana jest realizacja większej liczby transakcji bez użycia gotówki niż na terenach Ameryki i Europy razem wziętych. W pozostałych regionach – Ameryce Łacińskiej i Afryce – również widać wyraźny wzrost popularności cyfrowych metod płatności.
Cashless rośnie w siłę także w Polsce, szczególnie od 2020 roku. Wpłynęło na to kilka czynników. Jednym z nich jest oczywiście pandemia COVID-19 oraz popularyzacja systemu BLIK, za pomocą którego wykonuje się więcej transakcji w Internecie niż kartami płatniczymi. BLIK jest coraz częściej wykorzystywany również do zakupów offline – wskazuje Robert Czarniewski, CFO w Polcom. Polacy chętnie wykorzystują w życiu codziennym nowinki technologiczne, udostępniane przez banki.Ponad połowa klientów ma dostęp do bankowości elektronicznej z poziomu urządzeń mobilnych. Co więcej – według danych Polski Bezgotówkowej – cashless jest niezmiennie pozytywnie postrzegany przez konsumentów, a chwilowy wzrost sympatii do gotówki nie przełożył się na spadek zainteresowania narzędziami elektronicznymi, udostępnianymi przez instytucje finansowe.
Trend odchodzenia od tradycyjnej formy płatności gotówkowej jest widoczny również w małych punktach sprzedaży, które jeszcze do niedawna były bastionem fizycznego pieniądza. ¼ firm handlowo-usługowych z sektora MŚP deklaruje, że płatności bezgotówkowe stanowią ponad ¾ wszystkich transakcji. Natomiast z badania Fiserv Polska wynika, że ponad 50 proc. przewiduje dalszy wzrost transakcji cashless.
Ochrona danych wyzwaniem dla banków
Tak skokowy przyrost danych, generowanych przez klientów w sektorze finansowym jest szansą i wyzwaniem dla banków i fintechów. Każda transakcja generuje dane, więc wraz z ich rosnącą liczbą potrzebna jest większa przestrzeń dyskowa i moc obliczeniowa. Dzięki coraz powszechniejszemu wykorzystaniu algorytmów uczenia maszynowego oraz sztucznej inteligencji gromadzone dane, które zostaną odpowiednio przeanalizowane stanowią szansę na budowanie nowych, cyfrowych produktów, które zrewolucjonizują bankowość elektroniczną– podkreśla Robert Czarniewski.
Banki, które przetwarzają ogromne ilości danych wrażliwych swoich klientów, obarczone są – w myśl regulacji krajowych i unijnych – odpowiedzialnością za ich bezpieczne przechowywanie. Przeniesienie chociażby części baz danych i systemów bankowych do chmury obliczeniowej może być odpowiedzią na rosnące wyzwania związane z cyberbezpieczeństwem. Zaawansowane narzędzia oparte o algorytmy AI i uczenia maszynowego tj. SOC idealnie sprawdzają się do ciągłego monitorowania infrastruktury IT oraz mitygowania zagrożeń na wczesnym etapie – dodaje Robert Czarniewski, CTO w Polcom.
Sektor finansowy jest świadomy rosnącego zagrożenia ze strony cyberprzetępców, czego potwierdzeniem są inwestycje w nowe technologie i bezpieczeństwo IT. W ubiegłym roku wydatki na rozwój w sektorze finansowym wyniosły 628 mld USD – podaje Gartner. Do końca 2023 roku inwestycje te wzrosną jesz

Grudziądz z placówką VeloBanku. Na mieszkańców czeka atrakcyjny kredyt gotówkowy

Już połowa Polaków pomaga potrzebującym w święta

Klienci VeloBanku z garścią prezentów w bankowości mobilnej i internetowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Norwegia i Islandia mocniej rozważają dołączenie do UE. To byłyby ważne decyzje dla Polski
W Norwegii i na Islandii coraz częściej wspomina się o potencjalnej akcesji do Unii Europejskiej. Możliwe, że w obu tych krajach odbędą się referenda, które zbadają poparcie dla tej idei w społeczeństwach. Zdaniem europosła KO akcesja obu północnych państw byłaby znaczącym wzmocnieniem dla UE, ale także ważną decyzją dla Polski.
Infrastruktura
Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.