Czy gotówka przestała być królem?
Sektor usług finansowych przechodzi właśnie cyfrową transformację, która jest w dużej mierze napędzana przez klientów z tego sektora. Płatności zbliżeniowe przeżyły gwałtowny wzrost popularności podczas pandemii, ponieważ społeczeństwo coraz częściej wybiera bezpieczniejsze i bardziej efektywne metody płatności. Technologie finansowe (FinTech) pozwalają tradycyjnym instytucjom dogonić nowoczesne banki i wprowadzać innowacje w sposobie oferowania nowych usług w celu zaspokojenia potrzeb konsumentów. Technologie te obejmują m.in. mobilne aplikacje bankowe, chatboty zwiększające jakość obsługi klienta czy uczenie maszynowe zapewniające ochronę przed oszustwami. W miarę jak społeczeństwo staje się coraz bardziej cyfrowe i bezgotówkowe, w jaki sposób branża FinTech będzie wykorzystywać i chronić dane klientów?
Lepsze zrozumienie potrzeb klientów
Choć pandemia przyspieszyła przejście na płatności bezgotówkowe – po części ze względu na ich bezpieczniejszą, bezstykową naturę – to już wcześniej zmierzaliśmy w tym kierunku. Według raportu NBP[1] za rok 2020, gotówką w Polsce zrealizowano już tylko 46,4% transakcji, kiedy to w na przełomie lat 2011/2012 było to aż 81,8%.
Najważniejszą korzyścią płynącą z coraz bardziej bezgotówkowego społeczeństwa jest ogromna ilość danych, jaką ze sobą niesie, jednak prawdziwą przewagę zapewnia dopiero ich odpowiednie wykorzystanie. Dzięki temu można lepiej zrozumieć oczekiwania swoich klientów, a to właśnie klienci bezgotówkowi kreują szybko zmieniające się potrzeby. Od produktów bankowych oczekują większej personalizacji, a jednocześnie prostoty i łatwości obsługi.
Powszechnie dostępne aplikacje bankowości internetowej i płatności zbliżeniowe nie tylko spełniają te oczekiwania, lecz także stanowią bardziej efektywne metody płatności. Patrząc w przyszłość, liderzy branży usług finansowych muszą wyciągać wnioski z danych, aby zapewniać klientom doskonałą obsługę, która nie tylko zaspokoi bieżące potrzeby klientów, ale również zachęci ich do korzystania z produktów w przyszłości.
Obawy klientów związane z płatnościami bezgotówkowymi
O ile płatności cyfrowe pozwalają instytucjom finansowym lepiej zrozumieć potrzeby swoich klientów, to ryzyko wykorzystania danych klientów przez oszustów stało się poważnym problemem. Wyraźnie widać, skąd biorą się te obawy, zwłaszcza u osób przyzwyczajonych do płatności gotówkowych, które nie pozostawiają śladu cyfrowego. Wraz z demokratyzacją danych konsumenci stali się o wiele bardziej świadomi swoich cyfrowych śladów i często zastanawiają się nad tym, kto i do czego wykorzystuje ich dane podczas dokonywania zakupu. Nie wspominając o wzroście liczby przypadków naruszeń bezpieczeństwa danych i cyberprzestępczości podczas pandemii.
Dobra wiadomość jest jednak taka, że oprócz przestrzegania lokalnych przepisów dotyczących ochrony danych instytucje świadczące usługi finansowe mogą wykorzystywać dane i ich analizę do identyfikowania pojawiających się zagrożeń, a także uzyskiwać informacje ułatwiające przewidywanie potencjalnych oszustw i ostrzeganie przed nimi. Wykorzystanie potencjału danych w tym ewoluującym środowisku pomoże instytucjom finansowym przewidywać zachowania konsumentów i zachować czujność wobec ewentualnych zagrożeń.
Jakie instytucje finansowe dokonują transformacji cyfrowej?
Aby móc odnaleźć się w tej nowej, cyfrowej rzeczywistości, tradycyjne instytucje finansowe analizują swoją dotychczasową infrastrukturę techniczną oraz inwestują w nowoczesne dane i narzędzia analityczne, które pozwalają lepiej zrozumieć potrzeby klientów i przyspieszyć transformację cyfrową. Było to obiektem szczególnego zainteresowania firmy Tableau. Chcieliśmy stworzyć platformę analityczną, która nie tylko zapewniłaby klientom widoczność ich danych, lecz także pomogła w ich przygotowaniu, zarządzaniu nimi, dostępie do nich i wyborze miejsca ich przechowywania, co jest niezwykle istotne w wysoce regulowanych branżach, takich jak sektor usług finansowych.
Dane leżą u podstaw cyfrowej transformacji sektora usług finansowych. Mają one ogromny potencjał, a firmy starają się zmienić swoje modele biznesowe, aby w pełni go wykorzystać. Jednak stare systemy i brak odpowiednich umiejętności mogą tworzyć ogromne przeszkody – 44% firm z sektora usług finansowych ma trudności z integracją nowych technologii ze starszymi systemami. Firma Garanti BBVA podjęła się ambitnego projektu przekształcenia swoich 900 tradycyjnych oddziałów w centra usług wykorzystujące technologie cyfrowe i z powodzeniem umożliwiła swoim pracownikom samodzielne używanie narzędzi analitycznych.
Sektor usług finansowych szybko się zmienia i aby dobrze prosperować, musi obecnie oferować swoim klientom bezproblemowe i zintegrowane usługi. Te firmy, które w pełni wykorzystają swoje dane, odniosą sukces, a te, które tego nie zrobią, czeka niepewna przyszłość. Istnieje szereg implikacji społeczeństwa bezgotówkowego, a wykorzystanie danych i narzędzi analitycznych jest sposobem na najlepsze przygotowanie się firm do tej nowej ery. Do tej pory gotówka była królem, ale jasne jest, że teraz koronę noszą dane.
[1] „Raport o obrocie gotówkowym w Polsce w 2020 r.”
Nawet 30 proc. rabatu i odroczona płatność na wiosenne zakupy w duchu slow
VeloBank kontynuuje sponsoring VIA Dolny Śląsk. Stworzył własną drużynę kolarską
Pozwól rozkwitnąć oszczędnościom z Lokatą wiosenną VeloBanku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia
Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.
Ochrona środowiska
Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie
Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Prawo
Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu
Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.