Komunikaty PR

Pięć zielonych celów dla zrównoważonych sieć bankomatów

2021-10-21  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt
Paweł Luty
Linkleaders

ul. Piotrkowska 148/150/18.01
90-063 Łódź
pawel.luty|linkleaders.pl| |pawel.luty|linkleaders.pl
533890507
https://linkleaders.prowly.com/

Według raportu PwC, prawie 80% z badanych banków wprowadziło już elementy zrównoważonego finansowania i rozwoju w swoich strategiach biznesowych oraz ofercie produktowej. Firmy z sektora finansowego już teraz skupiają się na różnych elementach ESG, aby sprostać nowym wymogom, które już za chwile będą obowiązywać wszystkie instytucje. Wiele organizacji analizuje swój ślad węglowy i wpływ na otoczenie przez pryzmat floty samochodów czy miksu energetycznego. Warto też uważniej przyjrzeć się swojej sieci bankomatów.

Kiedy myślimy o emisji dwutlenku węgla w instytucji finansowej, prawdopodobnie większość z nas rozważa kwestie o ogrzewaniu i chłodzeniu placówek i biur, zużyciu energii i papieru, miksie energetycznym, flocie pojazdów i innych tego typu aspektach. Zapewne część organizacji przygląda się również emisjom z centrów danych i prawdopodobnie korzysta z zewnętrznych chmur obliczeniowych dostarczanych przez firmy, które zobowiązały się do prowadzenia działalności neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla. Ale co z siecią bankomatów?

Bankomaty to najbardziej efektywny sposób zarządzania gotówką. Z drugiej strony, część operacyjna niezbędna do utrzymania sieci bankomatów w gotowości do pracy przez cały cykl życia każdego z nich stanowi około 80% wszystkich emisji generowanych w trakcie eksploatacji bankomatu. Coraz więcej instytucji finansowych analizuje swój wpływ na otoczenie, zatem warto przyjrzeć się bliżej, w jaki sposób banki mogą ograniczyć emisję zanieczyszczeń z oddziałów i sieci urządzeń samoobsługowych.

Prostą analogią, dobrze obrazującą temat, są drzewa: tak jak zdrowy las pochłania CO2, redukując zanieczyszczenia, tak samo decyzje, które podejmują instytucje finansowe mogą pomóc zredukować emisję szkodliwych gazów. Oto pięć sposobów, w jaki instytucje finansowe mogą tworzyć bardziej zrównoważone sieci bankomatów:

1. Zoptymalizuj przestrzeń swoich oddziałów

Tradycyjne oddziały bankowe są zazwyczaj zajmują dużą, często pustą powierzchnię. Zużyciu prądu i energii potrzebnej na ogrzanie tego typu miejsc nie sprzyja środowisku. Przy średniej emisji 102 kg CO2 na metr kwadratowy, zmniejszenie powierzchni jednego oddziału z 300 do 200 metrów kwadratowych mogłoby ograniczyć emisję dwutlenku węgla o ponad 10 ton rocznie.

Zmniejszenie powierzchni oddziałów w całej sieci może być oparte na różnych strategiach:

  • Mniejsze formaty oddziałów z wykorzystaniem rozwiązań bezgotówkowych lub bez kasjera, które oferują nowe sposoby obsługi klienta, są już w różnym stopniu wdrażane w wielu instytucjach finansowych na całym świecie.
  • Znaczące postępy w redukcji powierzchni oddziałów można osiągnąć dzięki strategii "bankomat jako oddział". W miejscach, w których nie ma sensu tworzyć pełnego oddziału, nowoczesny terminal samoobsługowy o rozbudowanej funkcjonalności może zastąpić tradycyjnego kasjera, zapewniając do szerokiej palety usług, od wpłat i wypłat gotówki po płacenie rachunków, przelewy pieniężne i inne złożone transakcje.

2. Zmniejsz zużycia energii

Systemy samoobsługowe są dostępne 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu – oznacza to, że z jednej strony klienci mogą cały czas wygodnie pobierać lub wpłacać gotówkę, ale z drugiej strony urządzenia cały czas konsumują energię. Starsze terminale i nie w pełni wykorzystywane bankomaty mogą mieć znaczący wpływ na ogólne zużycie energii. Nowsze bankomaty wykorzystują technologię, która wymaga mniej energii dzięki diodom LED, czujnikom światła oraz bardziej wydajnym modułom z inteligentnymi zasilaczami i elektroniką. Te nowoczesne funkcje pozwalają bankomatom utrzymywać niższe zużycie energii podczas pracy i gdy nie są wykorzystywane.

Na przykład, najnowsze technologie w serii bankomatów DN Series oferują oszczędność energii na poziomie co najmniej 30%, a w niektórych konfiguracjach nawet 60% w porównaniu z tradycyjnymi bankomatami. Dzięki funkcji "Green Self-Service" istnieje możliwość automatycznego wyłączania bankomatów w godzinach zamknięcia placówek czy galerii handlowych, w której zlokalizowane są bankomaty i przez to uzyskania dodatkowych oszczędności energii. W sieci, która składa się z 300 bankomatów oszczędność energii na poziomie 687 kWh rocznie na system może doprowadzić do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń, które w naturze pochłania 4 070 drzew.

3. Ogranicz konwojowanie gotówki poprzez automatyzację i odpowiednie zarządzanie gotówką

Łatwy dostęp do gotówki - w każdym miejscu i o każdej porze - jest podstawową usługą oferowaną konsumentom przez banki. Jednak obsługa gotówki wiąże się z niewidocznymi dla klientów kosztami, w tym transportem i konwojowaniem. Automatyzacja procesów zarządzania gotówką jest absolutnie niezbędna w walce o zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko. Kompleksowa optymalizacja procesów gotówkowych może ograniczyć oddziaływanie banku na środowisko, a także pomóc instytucjom finansowym w zmniejszeniu o 75% ilości uzupełnianej gotówki, co oznacza bezpośrednie oszczędności w zakresie emisji CO2 wynikające z ograniczenia konwojowania.

Szerokie wykorzystanie bankomatów z recyklingiem tworzy zamknięty cykl, w którym klienci korporacyjni - często właściciele małych i średnich firm, którzy przeprowadzają nocne zrzuty gotówki - za darmo zasilają bankomaty, a konsumenci detaliczni mogą wypłacać te same pieniądze. Na podstawie konkretnych danych dotyczących przepływu gotówki w jednym z banków detalicznych można stwierdzić, że dzięki zastosowaniu technologii recyklingu gotówki można zredukować liczbę uzupełnień gotówki o 75%. Gdy bankomaty z technologią recyklingu zastąpią standardowe bankomaty do wypłaty gotówki i rozwiązania depozytowe dla transakcji gotówkowych, można zaobserwować 150 mniej wizyt w punkcie kasowym rocznie. Biorąc pod uwagę średnie emisje związane z konwojowaniem, na jeden bankomat można zaoszczędzić 1700 kg CO2 rocznie.

4. Zautomatyzuj procesy serwisowe

Co się dzieje, gdy w sieci zepsuje się bankomat? Czasami droga do przywrócenia sprawności może być niepotrzebnie długa i kręta. Być może pracownicy oddziału sprawdzają terminal, a być może wysyłane jest wezwanie do zespołu serwisowego. Serwisant może nawet przyjechać, by naprawić bankomat, ale odkrywa, że nie ma odpowiedniego narzędzia lub części do wykonania naprawy. Skrócenie i uproszczenie tej ścieżki zmniejsza zużycie energii dzięki mniejszej liczbie niepotrzebnych wizyt techników, wyższemu odsetkowi zdalnych rozwiązań, wyższemu odsetkowi napraw dokonanych za pierwszym razem i większemu odsetkowi zgłoszeń, których można uniknąć.

Bankomaty wykorzystujące rozwiązania IoT z rodziny DN AllConnect ServicesSM ułatwiają szybsze, bardziej bezproblemowe naprawy, ponieważ eksperci serwisowi mogą rozwiązywać problemy z bankomatami korzystając z informacji generowanych na podstawie zagregowanych danych o flocie. Na przykład w 2019 roku zwiększone wykorzystanie IoT w Stanach Zjednoczonych umożliwiło zmniejszenie liczby wizyt techników o 60 000, co doprowadziło do zmniejszenia emisji o 1 500 ton CO2 – to odpowiednik 63 000 drzew.

5. Wykorzystuj odpowiednie nowe technologie

Technologia recyklingu gotówki jest znana od dziesięcioleci. Teraz można ją połączyć z innowacjami w projektowaniu terminali samoobsługowych, aby uwolnić jeszcze więcej oszczędności, niezależnie od tego, czy dana organizacja jest gotowa na to od razu, czy dopiero w przyszłości. Technologia recyklingu jest wbudowana w każdy terminal z rodziny DN Series i może być włączona lub wyłączona poprzez prostą aktualizację oprogramowania - dając elastyczność w zarządzaniu flotą w sposób bardziej zwinny i płynny. Ta elastyczność i gotowość na przyszłość przynosi duże zyski w dłuższej perspektywie, wydłużając cykl życia bankomatu.

Możliwość recyklingu w oddziale może dodatkowo obniżyć koszty konwojowania. Rozwiązania w zakresie zarządzania gotówką oraz wsparcie w zakresie usług zintegrowanych mogą pomóc w optymalizacji sieci oddziałów i sieci samoobsługowej, przy jednoczesnym zrównoważeniu i zminimalizowaniu kosztów konwojowania. Jeśli zmierzyć wszystkie te korzyści i związane z nimi oszczędności w zakresie emisji dwutlenku węgla w porównaniu z tradycyjnym recyklerem, to otrzymujemy efekt, jaki w redukcji emisji miałoby ponad 10 000 drzew.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Bankowość Na majówkę warto zabrać bank w telefonie Biuro prasowe
2024-04-26 | 08:45

Na majówkę warto zabrać bank w telefonie

Majówka tuż, tuż, a większość z nas ma w tym czasie wiele spraw na głowie. Niezależnie od tego, czy wybieramy się nad Morze Bałtyckie, czy na zagraniczne wojaże, szukamy
Bankowość VeloBank pogłębił integrację z aplikacją mObywatel i e-Dowód
2024-04-25 | 08:30

VeloBank pogłębił integrację z aplikacją mObywatel i e-Dowód

VeloBank, jako pierwszy bank w Polsce, zintegrował się z Węzłem Krajowym w celu wykorzystania Środka Identyfikacji Elektronicznej do weryfikacji klientów. Wykorzystanie
Bankowość Firmę i konto w VeloBanku założysz bez wychodzenia z domu
2024-04-24 | 09:00

Firmę i konto w VeloBanku założysz bez wychodzenia z domu

Średnio 30 proc. polskiego PKB generują mikroprzedsiębiorcy. Każdego dnia swoją przygodę z biznesem rozpoczyna w naszym kraju ok. 1000 nowych firm. Ich założyciele muszą odnaleźć się w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.