Komunikaty PR

Polacy wolą trzymać oszczędności w banku niż w „skarpecie”

2023-10-19  |  13:00
Biuro prasowe

Większość Polaków stara się regularnie oszczędzać. Blisko co trzeci odkłada pieniądze co miesiąc lub częściej, a podobny odsetek stara się robić to przez większość miesięcy w roku. Zabezpieczamy swoją przyszłość głównie w bankach, choć nie jest to jedyny wybór. Najchętniej umieszczamy środki na koncie oszczędnościowym (34%), rachunku osobistym (30%) oraz na lokacie (21%). Wciąż jednak 19% Polaków trzyma pieniądze w przysłowiowej skarpecie. Taki sam odsetek nie gromadzi żadnych dodatkowych środków i to nie zawsze ze względu na ich brak. Sceptycznym podejściem do oszczędzania wyróżniają się szczególnie młodzi. 39% z nich nie odkłada, bo nie widzi w tym sensu albo nie potrafi lub woli korzystać z pieniędzy tu i teraz, pokazują wyniki badania VeloBanku.

W czasie wysokiej inflacji sposób w jaki oszczędzamy pieniądze jest kluczowy. Zostawione same sobie będą z biegiem czasu tracić na wartości. VeloBank, żeby uczcić październik, który jest miesiącem oszczędzania przeprowadził badanie, które pokazuje, że większość Polaków oszczędza świadomie. Co trzecia osoba trzyma pieniądze na koncie oszczędnościowym i to najpopularniejsza opcja. To też jeden z najprostszych sposobów na bezpieczne pomnażanie swoich środków przy jednoczesnym łatwym dostępie. Drugim miejscem, gdzie przechowujemy odłożone pieniądze jest podstawowy rachunek osobisty. Konto, z którego korzystamy na co dzień, daje wprawdzie bezpieczeństwo przechowywania środków w banku i swobodę korzystania z nich w każdym momencie, ale raczej nie oferuje korzyści w postaci oprocentowania. Trzecim najczęściej wybieranym sposobem wskazywanym przez co piątego respondenta były lokaty. Według danych podanych przez Narodowy Bank Polski w sierpniu Polacy wpłacili 76,06 mld zł na lokaty bankowe, o pół miliarda więcej niż miesiąc wcześniej.

Skuteczne oszczędzanie nie musi być trudne. Banki oferują wiele możliwości w tym zakresie. W VeloBanku zadbaliśmy o to, by te sposoby były dopasowane do potrzeb klientów. Jak wynika z badań najchętniej wybieranym produktem przez Polaków jest konto oszczędnościowe, które u nas jest darmowe i możesz otworzyć je również zdalnie z przysłowiowej „kanapy”, bez konieczności posiadania konta osobistego. Oszczędzać możesz już od tzw. złotówki, a dzięki nowoczesnej bankowości mobilnej dostęp do swoich środków masz dosłownie na wyciągnięcie ręki – mówi Dawid Zaleśny, Kierownik Sekcji Depozytów w Biurze produktów oszczędnościowych i rachunków w VeloBanku.

Trzymanie pieniędzy w tzw. skarpecie lub schowku deklaruje 19% oszczędzających Polaków. To wciąż duży odsetek, biorąc pod uwagę, że trzymanie gotówki w domu, może być niebezpiecznie. Wśród pozostałych metod oszczędzania co dziesiąta osoba inwestuje z pomocą produktów finansowych, jak akcje i obligacje, a 8% lokuje kapitał w dobra trwałe, np. nieruchomości czy złoto.

Ponad połowa Polaków naruszyła oszczędności

Dla 31% osób, które odkładają na zaś, oszczędzanie to comiesięczny obowiązek, a jeśli mają okazję to robią to nawet częściej. Co trzecia odkładająca osoba przyznaje, że stara się robić to regularnie co miesiąc, ale nie zawsze jej się to udaje. Pozostali robią to nieregularnie, gdy im się uda (27%) oraz okazjonalnie, gdy otrzymają dodatkowe środki (8%), np. premię czy spadek.

Kwoty, które udaje nam się zaoszczędzić w skali miesiąca wynoszą najczęściej od 200 do 500 zł. Tak deklaruje jeden na czterech badanych. Najmniejsze kwoty, nie przekraczające 100 zł odkłada 13% z nas. Z kolei powyżej 1 tys. zł jest w stanie wygospodarować 18% respondentów.

Najczęściej dodatkowe odłożone środki mają stanowić zabezpieczenie na czarną godzinę (30%). Spory odsetek oszczędza bez konkretnego celu, aby mieć po prostu pieniądze (22%). 15% zbiera właśnie z myślą o konkretnym zakupie (np. mieszkania, samochodu). Taki sam odsetek z myślą o zabezpieczeniu się na starość.

W swoim badaniu VeloBank zapytał także Polaków o to czy w ostatnim roku musieli naruszyć swoje oszczędności. Na taki krok zdecydowała się ponad połowa odkładających (57%), w tym co trzeci tylko raz, a w 24% przypadków taka sytuacja zdarzyła się częściej. Najczęściej powodem było nadejście tzw. czarnej godziny, czyli pojawienie się niespodziewanego wydatku, jak np. konieczność naprawy samochodu czy zepsutego sprzętu domowego, na co wskazało 28% respondentów. Niemal co piąta osoba, która wykorzystała swoje oszczędności zrobiła to z powodu wyższych kosztów życia. W blisko co szóstym przypadku zgromadzone dodatkowe środki pozwoliły na realizację marzeń i planów (16%).

Młodzi sceptyczni wobec oszczędzania

Polacy chętnie oszczędzają, jednak wciąż spora grupa nie robi tego wcale. Co czwarta osoba (26%) przyznaje, że nic nie odkłada na przyszłość. W zdecydowanej większości po prostu nie mają z czego wygospodarować środków na ten cel, wszystko pochłaniają ich bieżące wydatki. Jest jednak grono, choć nieliczne, które nie odkłada z innych powodów. 8% ankietowanych twierdzi, że lepiej korzystać z pieniędzy na bieżąco. Co dwudziesty uważa, że po prostu nie potrafi oszczędzać, a 4% nie widzi sensu w oszczędzaniu.

Analiza wyników dla poszczególnych grup wiekowych rzuca więcej światła na ich nieco odmienne podejście. Szczególnie wyróżniają się tu młodzi, w wieku 18-24 lata. Najmłodsi respondenci zdecydowanie częściej wskazują, że nie gromadzą środków na przyszłość, bo wolą korzystać z pieniędzy tu i teraz. Taką filozofię wyznaje 13% nieoszczędzających w tym wieku. Tyle samo ich rówieśników nie widzi sensu w odkładaniu na zaś, co stanowi ponad trzykrotnie wyższy odsetek niż średnia dla wszystkich dorosłych Polaków. Ponownie 13% młodych twierdzi, że nie umie oszczędzać.

Oszczędzania warto uczyć się od najmłodszych lat, bo jak pokazuje nasze badanie takie dodatkowe środki mogą się przydać w każdej chwili. W perspektywie ostatniego roku służyły jako finansowe koło ratunkowe ponad połowie odkładających. Dodatkowo, im szybciej zaczniemy tym większe szanse, że ta poduszka finansowa będzie rosnąć z czasem. Zacząć można naprawdę od niewielkich sum. Przykładowo w VeloBanku każdy użytkownik VeloKonta może aktywować usługę „zachowaj resztę”. Wystarczy wybrać kwotę do jakiej chcemy, aby bank zaokrąglał nasze codzienne płatności, a różnica z zaokrąglenia będzie automatycznie trafiać na VeloSkarbonkę, czyli konto oszczędnościowe, na którym środki te dodatkowo rosną dzięki oprocentowaniu. Wygodnie, prosto i bez wysiłku oszczędzasz poprzez codzienne wydawanie. Bank może zaoferować więc znacznie więcej niż tradycyjna świnka skarbonka – podsumowuje Dawid Zaleśny z VeloBanku.

 

Metodologia: Badanie „Świnka skarbonka czy lokata. Jak oszczędzają Polacy?” zostało przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1038 osób w terminie 6-11 października 2023 r. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda badawcza: CAWI.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Bankowość Black Friday: polując na okazje, nie daj się złowić oszustom Biuro prasowe
2024-11-29 | 09:30

Black Friday: polując na okazje, nie daj się złowić oszustom

Wyszukując okazji związanych z Black Week warto być czujnym, by nie dać się złapać w pułapkę wirtualnych czarnych charakterów. Sposobów na oszustwo jest wiele: od
Bankowość Black Week: Polacy polują na produkty, które wcześniej odłożyli na półkę
2024-11-28 | 11:45

Black Week: Polacy polują na produkty, które wcześniej odłożyli na półkę

47% Polaków odkłada zakupy z powodu wysokich cen i braku środków, wynika z badania zleconego przez VeloBank. Black Week to szansa, by złowić wymarzone produkty ze znaczną
Bankowość VeloBank otworzył nową placówkę partnerską w Turku
2024-11-27 | 11:00

VeloBank otworzył nową placówkę partnerską w Turku

VeloBank rozwija swoją sieć franczyzową i otworzył nowy punkt partnerski w Turku przy ul. Gorzelnianej 1, lokal 5. Placówka jest czynna w dni robocze od poniedziałku do piątku, w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja

Komisja Europejska w nowym składzie, pod wodzą Ursuli von der Leyen, właśnie rozpoczyna swoją kadencję. Zgodnie z zapowiedziami ma się skupić na ożywieniu stojącej w miejscu gospodarki UE, zwiększeniu konkurencyjności, odblokowaniu inwestycji i zniwelowaniu luki innowacyjnej dzielącej ją od Stanów Zjednoczonych i Chin. Dużym wyzwaniem będzie także zmniejszenie uciążliwej biurokracji, również w dostępie do europejskich funduszy.

Infrastruktura

Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców

W ciągu ostatnich ośmiu lat kluczowe statystyki dotyczące stanu budownictwa i zdrowia publicznego na poziomie UE się nie poprawiły. Budynki nadal zużywają zbyt dużo energii, emitują coraz więcej gazów cieplarnianych, a liczba inwestycji w poprawę efektywności energetycznej wręcz maleje, co skutkuje coraz niższym rocznym wskaźnikiem renowacji. Tym samym budynki w Europie nadal nie zapewniają ich użytkownikom zdrowych i komfortowych warunków, co przekłada się na gorsze samopoczucie i problemy zdrowotne – pokazuje najnowsza, ósma edycja raportu „Barometr zdrowych budynków”.

Problemy społeczne

40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem

Większość Polaków obawia się chorób cywilizacyjnych, takich jak nowotwory i choroby sercowo-naczyniowe. Niemal 40 proc. nie czuje się w pełni zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby – wynika z badania zleconego przez Nationale-Nederlanden. Badani obawiają się nie tylko braku zabezpieczenia finansowego, lecz także problemów z uzyskaniem pomocy lekarskiej i dostępem do badań. W odpowiedzi na te potrzeby Nationale-Nederlanden i Grupa LUX MED stworzyły we współpracy ofertę ubezpieczeniową łączącą pomoc finansową i usługi medyczne.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.