Raport: Trendy w bankowości na 2021 rok
Raport: Trendy w bankowości na 2021 rok
W usługach finansowych w ostatnich latach szeroko rozpowszechniono nowe rozwiązania cyfrowe skierowane do klientów, a dzisiejsze okoliczności pandemiczne tylko przyspieszają ten trend. W branży funkcjonuje przekonanie, że ewolucyjna transformacja i znaczące zmiany ostatnich miesięcy będą kontynuowane w jeszcze większym stopniu w 2021 roku. Siły rynkowe – rosnące oczekiwania konsumentów cyfrowych, koszty operacyjne, fala technologii as-a-service, nieprzewidywalny krajobraz ryzyka, nowe przepisy zapoczątkowane w czasie pandemii i rosnące zainteresowanie zrównoważonym rozwojem – nie pozwalają myśleć już o biznesie w sposób tradycyjny. Jednak wśród wyzwań pojawia się wiele możliwości i strumieni zysków. Jak wynika z raportu firmy Capgemini, aby pozostać na wygranej pozycji w 2021 r., banki muszą umiejętnie dostosować i odpowiednio zmienić swoje modele biznesowe i ofertę.
Sektor bankowości detalicznej przeżywa transformację
Pandemia przyspieszyła potrzebę wprowadzania innowacji, optymalizacji i transformacji w branży bankowości detalicznej na całym świecie. Wywołała także potrzebę wdrożenia zintegrowanych technik zarządzania ryzykiem, które w równym stopniu uwzględniają ryzyko finansowe i operacyjne. Cyfryzacja jest także drogą do ograniczenia – nasilonych podczas globalnego kryzysu – oszustw bankowych.
- Na znaczeniu zyskały m.in. rozwiązania chmurowe, które stały się swego rodzaju siłą napędową dzisiejszych usług bankowości detalicznej. Infrastruktury lokalne ustępują miejsca wirtualnym platformom, które są łatwiejsze w zarządzaniu, wprowadzaniu innowacji i łatwiej skalowalne. Doprowadziło to do większego skupienia na bankowości jako usłudze dostarczanej klientowi. Dodajmy do tego rosnącą świadomość dotyczącą środowiska, społecznej odpowiedzialności i ładu korporacyjnego jako rosnącej konieczności, a krajobraz w bankowości detalicznej zmienia się dosłownie na naszych oczach – komentuje Piotr Siuda, Vice President, Head of Financial Services Strategic Business Unit w Capgemini Polska..
W branży nacisk kładzie się bezpośrednio na klientów i ich doświadczenie. Spersonalizowane oferty oraz tworzenie coraz bardziej kompleksowych usług i nowych możliwości sprzedaży, tworzą model prawdziwie zorientowany na klienta i humanizują cyfrowe doświadczenie, wspierając budowę silnych, autentycznych relacji.
2020 zapoczątkował erę zmian
Miniony rok zapoczątkował erę poważnych zmian w zakresie wdrażania technologii i zachowań konsumentów. Rośnie popularność modelu payment-as-a-service (PaaS) – usług dla biznesu, które stają się pierwszym wyborem zarówno pod kątem opłacalności, jak i szybkości wdrożenia.
- W rzeczywistości, w której, modele biznesowe i dochodowe są stale kwestionowane, a zaawansowane rozwiązania cyfrowe są wyróżnikiem na tle konkurencji, firmy rozwijają i wzmacniają swoje systemy, co po pierwsze przekłada się na jakość obsługi klienta. Po drugie – nowe technologie i tzw. super-aplikacje mają na celu ograniczenie potencjalnego ryzyka. Nowe oferty wprowadzane są w oparciu o dane, co ma zapewnić dodatkową wartość odbiorcom. Płatności są teraz częścią ekosystemu handlu detalicznego, a identyfikatory cyfrowe zapewniają kupującym bezproblemową obsługę i kompleksową wartość. Popyt i preferencje dotyczące płatności cyfrowych już w ubiegłych latach dynamicznie zyskiwały popularność, ale zainteresowanie alternatywnymi płatnościami zostało znacznie zwiększone przez pandemię. Dziś liczy się szybkość, wygoda i bezpieczeństwo, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości obsługi klienta. Zapewnienie niezawodnych systemów uwierzytelniania klientów i bezpieczeństwa transakcji jest obecnie warunkiem wstępnym dla firm, ponieważ płatności przechodzą na otwartą infrastrukturę, a płatności cyfrowe nadal się zyskują popularność – dodaje Piotr Siuda, Vice President, Head of Financial Services Strategic Business Unit w Capgemini Polska.
Wraz z pojawieniem się nowych graczy płatniczych i różnorodnych ofert, branża stanie się bardziej złożona, co będzie wymagało uwagi organów regulacyjnych, które będą musiały zrównoważyć dynamiczną sytuację rynku. Regionalne inicjatywy, takie jak P27 (skandynawski system płatności w czasie rzeczywistym) i EPI (europejska inicjatywa płatnicza) zyskują na popularności w odpowiedzi na fragmentację i konkurencję na poziomie krajowym.
Nowy model działania banków komercyjnych
Pandemia okazała katalizatorem, który skłonił banki do nadania priorytetu transformacji cyfrowej i przejścia w kierunku bardziej inteligentnego, opartego na współpracy i doświadczeniu modelu, niezmiennie pozostając zorientowanym na klienta. Integracja banku z systemami ERP po stronie klienta, wsparcie zarządzania środkami finansowymi i księgowością będzie miało kluczowe znaczenie dla automatyzacji i usprawnienia procesów finansowych.
- Niepewne oceny ryzyka kredytowego klientów korporacyjnych w obecnych warunkach również skłoniły banki do szybkiego przejścia na technologie kognitywne w celu wzmocnienia zarządzania ryzykiem kredytowym. W związku z pojawieniem się nowej fali firm technologicznych specjalizujących się w potrzebach MŚP, banki komercyjne stanęły przed koniecznością zmiany istniejących modeli biznesowych m.in. poprzez innowacje produktowe w celu zajęcia segmentu MŚP. Organizacje starają się również zmienić doświadczenia klientów, wykorzystując technologię z bezprecedensowym naciskiem na oferty cyfrowe. Ponieważ tradycyjne oddziały pozostają w dużej mierze zamknięte podczas pandemii, banki komercyjne są również zmuszone do zidentyfikowania nowych metod angażowania klientów i przyjęcia narzędzi cyfrowych. Pandemia pokazała, że współpraca z odpowiednimi partnerami cyfrowymi jest kluczowa – mówi Piotr Siuda, Vice President, Head of Financial Services Strategic Business Unit w Capgemini Polska.
Pandemia zachęciła banki komercyjne do inwestowania w platformy pożyczkowe dla przedsiębiorstw oparte na FinTech, aby sprostać rosnącym wymaganiom klientów. Współpraca z partnerami FinTech pomoże im również zapewnić kompleksowy pakiet usług bankowych i pozabankowych o wartości dodanej, które zwiększą zaangażowanie MŚP w całym łańcuchu wartości. Korzystając ze współpracy, banki przekształcają swoje firmy z modelu opartego na produktach, modelu zamkniętego w oparty na doświadczeniu i zwinny plan.
Nawet 30 proc. rabatu i odroczona płatność na wiosenne zakupy w duchu slow
VeloBank kontynuuje sponsoring VIA Dolny Śląsk. Stworzył własną drużynę kolarską
Pozwól rozkwitnąć oszczędnościom z Lokatą wiosenną VeloBanku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia
Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.
Ochrona środowiska
Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie
Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Prawo
Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu
Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.