Technologia leczy bankowość w pandemii
Wielu ekspertów, wraz z nadejściem lockdownu, wieszczyło załamanie systemów bezpieczeństwa m.in. płatności w sieci. Jednak w sukurs przychodzą innowacje oparte o sztuczną inteligencję, także rodem z Polski. Bezpieczeństwo płatności w czasie pandemii to jeden z głównych tematów dyskutowanych podczas Impact finance’20, który odbędzie się już 25 i 26 listopada na stronach Impact finance oraz Wirtualnej Polski.
90 proc. – nawet taki odsetek speców od wykrywania przestępstw w sektorze bankowym w szczycie pandemii w poszczególnych krajach musiał pracować z domu. Oznacza to, że skuteczność grup analityków i śledczych, pracujących w zwartych, szybkich zespołach została poddana próbie. I to właśnie bezpieczeństwo w sektorze bankowym, na równi z topniejącymi zyskami banków, spędza sen z powiek prezesom i regulatorom z rynku finansowego. Okazuje się jednak, że ostatnie miesiące to prawdziwy wysyp rozwiązań wnoszących nową jakość do cyberbezpieczeństwa w branży. Okazja czyni bowiem nie tylko złodzieja, ale również podsyca nowe sposoby na ich powstrzymanie.
- Świat dziś stoi przed problemem cyberoszustw potencjalnie wartych nawet 5,2 bln USD. To jedno z największych zagrożeń dla zaufania konsumentów – przekonują eksperci Mastercarda, którego szef cyberbezpieczeństwa, Steve Brown, będzie gościem nadchodzącego Impact finance’20.
Proaktywny jak AI
To właśnie Mastercard pokazał niedawno innowacyjne, cyfrowe narzędzie oparte na AI, mające wnieść cyberbezpieczeństwo na poziom nieznany jeszcze kilka kwartałów temu. I to niezależnie od tego, ilu z pracowników będzie na kwarantannie czy na pracy zdalnej. Mowa o rozwiązaniu Cyber Secure, umożliwiającego bankom ocenę ryzyka cybernetycznego w ich ekosystemie i zapobieganie potencjalnym naruszeniom.
- Nasza branża potrzebuje bardziej proaktywnego zarządzania i zapobiegania naruszeniom danych, chroniąc przy tym integralność ekosystemu płatności oraz danych konsumentów. Dzięki sztucznej inteligencji jest to możliwe – uważa Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju biznesu cyfrowego w polskim oddziale Mastercard.
To, że wybuch COVID-19 pozostawi głębokie rany, ale i zmiany w systemie finansowym jest jasne dla Warrena Russela, prezesa W2 Global Data, kolejnego ze speakerów Impact finance’20. Jednocześnie jednak ma to być czas wielkich przełomów technologicznych w tym sektorze.
Poprzeczka idzie wyżej
- To prawda, że żyjemy w świecie, w którym nawet teraźniejszość nie jest do końca pewna. Jednak wiemy, że kolejne dni i miesiące będą podnosić nam poprzeczkę. Płatności są jednym z tych miejsc – zapewnia Russel.
W tym kontekście nie dziwi więc kariera Javiera Miry, jednego z kluczowych speakerów nadchodzącego Impact finance’20. Dziś jego FacePhi to jeden z liderów technologii rozpoznawania twarzy, wykorzystywanej przez banki czy szpitale na całym świecie. Firmy takie jak FacePhi minimalizują ryzyko cyfrowego oszustwa niemal do zera. Dziś rynek biometrii twarzy wart jest 4,4 mld USD rocznie, jednak według prognoz ekspertów Mordor Intelligence jeszcze w tej dekadzie przebije on poziom 11 mld USD.
- Okazji do wdrożeń będzie coraz więcej, także w nowych branżach. Finanse przecierają szlaki. Sporo dzieje się już w sektorze medycznym, coraz więcej kontraktów jest właśnie z tej branży. Nic dziwnego, nasze oprogramowanie bardzo skutecznie identyfikuje także osoby z zasłoniętymi twarzami przez maski czy przyłbice – podkreśla twórca i prezes FacePhi.
Maszyna nie łapie kar
Dla sektora bankowego mijający rok jest rekordowy z kilku względów. Jeden z tych rekordów jest niechlubny, a zarazem kosztowny: to ponad 10 mld USD kar, jakie regulatorzy w poszczególnych krajach i jurysdykcjach nałożyli na banki w 2020 r. W ostatniej dekadzie to już łącznie 26 mld USD. Za co? Za choćby niespójność praktyk z wymogami kontroli przepływu środków, trafiających z banków m.in. na finansowanie terroryzmu czy pochodzących z nielegalnych źródeł lub transferowanych z/do krajów objętych sankcjami ekonomicznymi. Takie kary i wyzwania przed bankami to woda na młyn dla pochodzącego z Polski Martina Markiewicza, prezesa i założyciela Silent Eight.
- Banki zazwyczaj próbują wyłapać tego typu transakcje w mozolny sposób, niekoniecznie zautomatyzowany. My udowadniamy, że jeśli działania przeciw finansowym oszustom mają być skuteczne, to możliwe jest to tylko przy automatyzacji procesów, napędzanych przy tym sztuczną inteligencją – zaznacza Martin Markiewicz, wyrastający na jedną z gwiazd fintechu i zarazem jeden z najbardziej oczekiwanych mówców nadchodzącego Impact finance’20.
Liderzy w komplecie
Kluczowym pojęciem tegorocznego wydarzenia będzie kooperacja, tak potrzebna podczas wojny wydanej pandemii. To właśnie współpraca ma być odpowiedzią na nowe wyzwania i impulsem dla zdrowej, efektywnej konkurencji. Stąd na Impact finance’20, prowadzonego w rytm 5 ścieżek tematycznych (Global Reset & Banking; Cloud Solutions, Emerging Tech & Security; Payments & Future Commerce; Sustainable Finance & Social Impact; Tech Talent, Innovation & Investment) zaplanowane jest m.in. spotkanie delegacji przedstawicieli polityków, bankowców i regulatorów z CEE, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Singapuru. Do tego dojdzie okazja do spotkań oraz dyskusji nie tylko podczas debat panelowych na wizji, ale i w trakcie interaktywnych, kameralnych sesji networkingowych. Nie dziwi więc, że swój udział w wydarzeniu zapowiedziały już największe marki i instytucje, takie jak: Mastercard, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rozwoju, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, FinTech Poland, Polski Instytut Ekonomiczny, PKO BP, Microsoft oraz Startup Poland. Tegoroczny Impact to także przedstawiciele wschodzących gwiazd sceny fintechowej z takich marek, jak: Blik, Raisin, Silent Eight, Klarna czy W2 Global Data. A do tego pierwszy szereg menedżerów ze szturmujących rynek challenger banków, m.in.: Solaris, N26 czy Arival.
Start Impact finance’20 już 25 listopada o godz. 10 na stronach Impact i Wirtualnej Polski. Więcej na www.impactcee.com/finance/2020/pl/start/
Grudziądz z placówką VeloBanku. Na mieszkańców czeka atrakcyjny kredyt gotówkowy
Już połowa Polaków pomaga potrzebującym w święta
Klienci VeloBanku z garścią prezentów w bankowości mobilnej i internetowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.