VeloAnaliza: Co ósma firma IT i co dziesiąta transportowa należą do kobiet
Niemal co piąta firma w Polsce zajmująca się przetwórstwem przemysłowym, prowadzona jest przez kobietę. W wypadku branży IT jest to co ósme przedsiębiorstwo, a w transporcie i magazynach co dziesiąte – wynika z analizy VeloBanku na podstawie danych Eurostatu. Kobiety, które przełamują stereotypy i coraz odważniej wchodzą do branż postrzeganych jako męskie, są inspiracją dla innych. A ogólnie z przedsiębiorczością kobiet w Polsce jest całkiem nieźle. Spośród ok. 3 mln firm, 32 proc. prowadzą kobiety. Odsetek ten jest zbliżony do średniej UE (33 proc.). Polki najbardziej upodobały sobie prowadzenie firm w branży medycznej oraz usługowej.
Biznes i sukces nie mają płci, ale analizując dane dotyczące przedsiębiorczości kobiet i mężczyzn widać pewne różnice. Zacznijmy od branż, które stereotypowo postrzega się jako męskie. Okazuje się, że kobiety wybierają je raczej rzadko, choć nie jest to marginalny udział. Zgodnie z danymi Eurostatu za 2023 rok, które przeanalizował VeloBank, aż 19 proc. firm przemysłowych w Polsce jest w kobiecych rękach. Typowo technologiczny sektor IT i telekomunikacji reprezentowany jest przez 12 proc. organizacji zarządzanych przez przedsiębiorczynie. Uznawana przez wielu za wybitnie męską gałąź gospodarki, czyli transport oraz magazyny, w 10 proc. przypadków obsadzona jest przez podmioty, których właścicielkami są kobiety. W niewielkim choć wciąż zauważalnym stopniu panie zajmują się również budownictwem. 4 proc. firm tej branży zarządzana jest przez płeć piękną.
– Choćbyśmy bardzo chcieli unikać stereotypowego myślenia, patrząc na wybierane przez kobiety branże, w których prowadzą działalność, widać pewne schematy. Istnieją trzy sektory, w których to panie prowadzą większość firm. Największy odsetek dotyczy medycyny, gdzie lekarki, dentystki, pielęgniarki i inne specjalistki tego sektora prowadzą swoje gabinety lub działalności współpracujące z większymi usługodawcami. Kobiet-właścicielek jest tu aż 71 proc. Podobny odsetek występuje w sekcji „pozostałych usług", gdzie jedną z kategorii są podmioty potocznie nazywane branżą „beauty", czyli salony fryzjerskie i kosmetyczne. Tutaj kobiety stanowią 67 proc. przedsiębiorców. W obszarze edukacji, czyli szkół, przedszkoli i placówek edukacyjnych, kobiety obejmowały w zeszłym roku 52 proc. firm – wskazuje Piotr Arak, główny ekonomista VeloBanku.
Prawie tak samo wysoki wskaźnik pań będących właścicielkami firm widać wśród organizacji działających w sektorach kreatywnych związanych z filmem, muzyką czy reklamą, gdzie kobiety stanowiły 49 proc. przedsiębiorców. Wśród profesjonalistów świadczących swoje usługi, takich jak architekci, inżynierowie czy księgowi, kobiety to 45 proc. właścicielek. Podobnie było w gastronomii i zakwaterowaniu.
Co trzecią polską firmę prowadzi kobieta
Spośród ok. 3 mln przedsiębiorców w Polsce, jedna trzecia firm jest prowadzona przez kobiety. Odsetek ten, wynoszący 32 proc., jest zbliżony do średniej europejskiej, która wynosi 33 proc. W wielu krajach UE wskaźnik ten jest porównywalny – tak jest m.in. w Finlandii, Niemczech czy Danii. Nieco więcej firm, których założycielkami są kobiety, jest we Francji (38 proc.), czy w Luksemburgu (44 proc.). Z drugiej strony, w Rumunii tylko 24 proc. firm jest otwieranych przez panie. Podobnie w przypadku Irlandii czy Szwecji (27 proc.), gdzie kobiety stanowią około jednej czwartej przedsiębiorców.
Bez względu na płeć, zarówno kobiety, jak i mężczyźni, zmagają się z tymi samymi wyzwaniami prowadząc biznes. Ze „Skanera MŚP” przygotowanego przez BIG InfoMonitor[1] wynika, że głównym wyzwaniem jest utrzymanie płynności finansowej prowadzonej działalności. Szukający oszczędności czasu i pieniędzy przedsiębiorcy szukają prostych i wygodnych rozwiązań. W VeloBanku jest to rachunek firmowy VeloKonto Firma. Wystarczy posiadanie aktywnego konta prywatnego oraz podpisu elektronicznego, by go założyć. Całość można załatwić przez bankowość internetową lub mobilną, bez wychodzenia z domu. Prowadzących własne firmy ucieszy też bogaty system bonusów. Przedsiębiorcy, którzy otworzą konto do 31 maja br. i zadbają o systematyczne wpływy, mogą przez 6 miesięcy zyskać nawet 1000 zł. Warunkiem jest utrzymanie salda konta na poziomie co najmniej 3000 zł oraz realizacja jednego przelewu do US i ZUS w miesiącu . Wysokość zwrotu środków na konto zależy od rodzaju i liczby zrealizowanych na koncie aktywności (np. transakcji bezgotówkowych), opisanych szczegółowo w regulaminie promocji.
– VeloKonta Firma cieszy się zainteresowaniem naszych klientów, w tym oczywiście również kobiet. Patrząc na ich procentowy udział w tej grupie, to sięga on 30 proc. Tym samym odpowiada rozkładowi działalności w gospodarce w podziale na płeć. Dla nas ta statystyka ma znaczenie dlatego, że im więcej wiemy o naszych klientach, tym dokładniej jesteśmy w stanie odpowiedzieć na ich potrzeby. A te są przecież różne i zmieniają się w czasie. Zawsze staramy się nie tylko odpowiadać na aktualne wyzwania firm, ale też patrzeć w przyszłość. Wiemy, że na co dzień kluczowa jest wygoda nowoczesnych rozwiązań. Równocześnie przedsiębiorcy szukają banku, który będzie dla nich partnerem na lata, rozumiejącym biznes, zmieniające się otoczenie i ich potrzeby – podsumowuje Jolanta Ciskowska, Dyrektor Departamentu Produktów Korporacyjnych w VeloBanku.
[1] https://media.big.pl/informacje-prasowe/798582/skaner-msp-poczatek-2023-roku-z-rekordowym-wzrostem-zatorow-platniczych-w-firmach
Grudziądz z placówką VeloBanku. Na mieszkańców czeka atrakcyjny kredyt gotówkowy
Już połowa Polaków pomaga potrzebującym w święta
Klienci VeloBanku z garścią prezentów w bankowości mobilnej i internetowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Przemysł spożywczy
Rośnie konkurencja ze strony ukraińskich producentów żywności na unijnym rynku. To wyzwanie dla polskiego rolnictwa
Zawieszenie ceł przez UE na towary z Ukrainy od czerwca 2022 roku oznacza de facto proces integracji tego kraju z jednolitym rynkiem europejskim, z wyjątkami dotyczącymi kilku produktów rolnych. Oznacza to poważne wyzwania dla polskiego rolnictwa, zwłaszcza że 73 proc. eksportu naszej żywności trafia na rynek unijny. Zdaniem ekspertów w odpowiedzi na tę konkurencję polskie rolnictwo musi postawić bardziej na jakość i innowacje, a nie na niską cenę produktów.
Ochrona środowiska
Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania
Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.
Regionalne – Mazowieckie
Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku
Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.