Komunikaty PR

VeloAnaliza: Co ósma firma IT i co dziesiąta transportowa należą do kobiet

2024-03-07  |  12:00
Do pobrania pdf ( 1.94 MB )

Niemal co piąta firma w Polsce zajmująca się przetwórstwem przemysłowym, prowadzona jest przez kobietę. W wypadku branży IT jest to co ósme przedsiębiorstwo, a w transporcie i magazynach co dziesiąte – wynika z analizy VeloBanku na podstawie danych Eurostatu. Kobiety, które przełamują stereotypy i coraz odważniej wchodzą do branż postrzeganych jako męskie, są inspiracją dla innych. A ogólnie z przedsiębiorczością kobiet w Polsce jest całkiem nieźle. Spośród ok. 3 mln firm, 32 proc. prowadzą kobiety. Odsetek ten jest zbliżony do średniej UE (33 proc.). Polki najbardziej upodobały sobie prowadzenie firm w branży medycznej oraz usługowej.

Biznes i sukces nie mają płci, ale analizując dane dotyczące przedsiębiorczości kobiet i mężczyzn widać pewne różnice. Zacznijmy od branż, które stereotypowo postrzega się jako męskie. Okazuje się, że kobiety wybierają je raczej rzadko, choć nie jest to marginalny udział. Zgodnie z danymi Eurostatu za 2023 rok, które przeanalizował VeloBank, aż 19 proc. firm przemysłowych w Polsce jest w kobiecych rękach. Typowo technologiczny sektor IT i telekomunikacji reprezentowany jest przez 12 proc. organizacji zarządzanych przez przedsiębiorczynie. Uznawana przez wielu za wybitnie męską gałąź gospodarki, czyli transport oraz magazyny, w 10 proc. przypadków obsadzona jest przez podmioty, których właścicielkami są kobiety. W niewielkim choć wciąż zauważalnym stopniu panie zajmują się również budownictwem. 4 proc. firm tej branży zarządzana jest przez płeć piękną.  

Choćbyśmy bardzo chcieli unikać stereotypowego myślenia, patrząc na wybierane przez kobiety branże, w których prowadzą działalność, widać pewne schematy. Istnieją trzy sektory, w których to panie prowadzą większość firm. Największy odsetek dotyczy medycyny, gdzie lekarki, dentystki, pielęgniarki i inne specjalistki tego sektora prowadzą swoje gabinety lub działalności współpracujące z większymi usługodawcami. Kobiet-właścicielek jest tu aż 71 proc. Podobny odsetek występuje w sekcji „pozostałych usług", gdzie jedną z kategorii są podmioty potocznie nazywane branżą „beauty", czyli salony fryzjerskie i kosmetyczne. Tutaj kobiety stanowią 67 proc. przedsiębiorców. W obszarze edukacji, czyli szkół, przedszkoli i placówek edukacyjnych, kobiety obejmowały w zeszłym roku 52 proc. firm – wskazuje Piotr Arak, główny ekonomista VeloBanku.

Prawie tak samo wysoki wskaźnik pań będących właścicielkami firm widać wśród organizacji działających w sektorach kreatywnych związanych z filmem, muzyką czy reklamą, gdzie kobiety stanowiły 49 proc. przedsiębiorców. Wśród profesjonalistów świadczących swoje usługi, takich jak architekci, inżynierowie czy księgowi, kobiety to 45 proc. właścicielek. Podobnie było w gastronomii i zakwaterowaniu.

Co trzecią polską firmę prowadzi kobieta

Spośród ok. 3 mln przedsiębiorców w Polsce, jedna trzecia firm jest prowadzona przez kobiety. Odsetek ten, wynoszący 32 proc., jest zbliżony do średniej europejskiej, która wynosi 33 proc. W wielu krajach UE wskaźnik ten jest porównywalny – tak jest m.in. w Finlandii, Niemczech czy Danii. Nieco więcej firm, których założycielkami są kobiety, jest we Francji (38 proc.), czy w Luksemburgu (44 proc.). Z drugiej strony, w Rumunii tylko 24 proc. firm jest otwieranych przez panie. Podobnie w przypadku Irlandii czy Szwecji (27 proc.), gdzie kobiety stanowią około jednej czwartej przedsiębiorców.

Bez względu na płeć, zarówno kobiety, jak i mężczyźni, zmagają się z tymi samymi wyzwaniami prowadząc biznes. Ze „Skanera MŚP” przygotowanego przez BIG InfoMonitor[1] wynika, że głównym wyzwaniem jest utrzymanie płynności finansowej prowadzonej działalności. Szukający oszczędności czasu i pieniędzy przedsiębiorcy szukają prostych i wygodnych rozwiązań. W VeloBanku jest to rachunek firmowy VeloKonto Firma. Wystarczy posiadanie aktywnego konta prywatnego oraz podpisu elektronicznego, by go założyć. Całość można załatwić przez bankowość internetową lub mobilną, bez wychodzenia z domu. Prowadzących własne firmy ucieszy też bogaty system bonusów. Przedsiębiorcy, którzy otworzą konto do 31 maja br. i zadbają o systematyczne wpływy, mogą przez 6 miesięcy zyskać nawet 1000 zł. Warunkiem jest utrzymanie salda konta na poziomie co najmniej 3000 zł oraz realizacja jednego przelewu do US i ZUS w miesiącu . Wysokość zwrotu środków na konto zależy od rodzaju i liczby zrealizowanych na koncie aktywności (np. transakcji bezgotówkowych), opisanych szczegółowo w regulaminie promocji.

– VeloKonta Firma cieszy się zainteresowaniem naszych klientów, w tym oczywiście również kobiet. Patrząc na ich procentowy udział w tej grupie, to sięga on 30 proc. Tym samym odpowiada rozkładowi działalności w gospodarce w podziale na płeć. Dla nas ta statystyka ma znaczenie dlatego, że im więcej wiemy o naszych klientach, tym dokładniej jesteśmy w stanie odpowiedzieć na ich potrzeby. A te są przecież różne i zmieniają się w czasie. Zawsze staramy się nie tylko odpowiadać na aktualne wyzwania firm, ale też patrzeć w przyszłość. Wiemy, że na co dzień kluczowa jest wygoda nowoczesnych rozwiązań. Równocześnie przedsiębiorcy szukają banku, który będzie dla nich partnerem na lata, rozumiejącym biznes, zmieniające się otoczenie i ich potrzeby – podsumowuje Jolanta Ciskowska, Dyrektor Departamentu Produktów Korporacyjnych w VeloBanku.

[1] https://media.big.pl/informacje-prasowe/798582/skaner-msp-poczatek-2023-roku-z-rekordowym-wzrostem-zatorow-platniczych-w-firmach

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Bankowość Krakowskie Podgórze bogatsze o nowy oddział VeloBanku Biuro prasowe
2024-04-30 | 09:30

Krakowskie Podgórze bogatsze o nowy oddział VeloBanku

Miłośnicy stacjonarnego bankowania z Krakowa ucieszą się z otwarcia czwartej placówki VeloBanku w tym mieście. Położny w biurowcu Hubpoint oddział, w dni robocze między godz. 9:00
Bankowość 20 lat gonienia Niemiec – jak Polska korzysta na członkostwie w UE? | Komentarz
2024-04-29 | 14:00

20 lat gonienia Niemiec – jak Polska korzysta na członkostwie w UE? | Komentarz

Piotr Arak, główny ekonomista VeloBanku Mija 20 lat członkostwa Polski w Unii Europejskiej. To okres podsumowań, patrzenia jak przez te lata zmieniała się gospodarka oraz
Bankowość Na majówkę warto zabrać bank w telefonie
2024-04-26 | 08:45

Na majówkę warto zabrać bank w telefonie

Majówka tuż, tuż, a większość z nas ma w tym czasie wiele spraw na głowie. Niezależnie od tego, czy wybieramy się nad Morze Bałtyckie, czy na zagraniczne wojaże, szukamy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.