Komunikaty PR

Bezpieczne zakupy w sieci. Na co warto uważać?

2022-12-13  |  08:30
Biuro prasowe
Kontakt

Dagmara Gac
Alert Media Communications

Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
dagmara.gac|alertmedia.pl| |dagmara.gac|alertmedia.pl
609 329 385
https://alertmedia.pl/

Trwa szczyt paczkowy, najbardziej intensywny czas w roku dla branży logistycznej i e-commerce. To moment, w którym konsumenci chętniej i częściej robią zakupy za pośrednictwem sklepów internetowych. Choć to bezpieczna forma zakupów, to jednak przy braku uwagi ze strony kupujących, może ona stwarzać dla cyberprzestępców okazję do wyłudzenia danych i kradzieży. W 2021 roku najpopularniejszą formą cyberataków był tzw. phishing. M.in. takiego zagrożenia można uniknąć, stosując się do kilku podstawowych zasad. Ekspert podpowiada w jaki sposób bezpiecznie robić zakupy online.

Phishing najpopularniejszą formą ataku

Zgodnie z informacjami Zespołu CERT Polska działającego w strukturach NASK – Państwowego Instytutu Badawczego, w 2021 roku phishing był najpopularniejszą formą cyberataku na konsumentów. Stanowił aż 76,57 proc. wszystkich incydentów. Liczba tych sklasyfikowanych jako phishing w porównaniu do 2020 roku wzrosła aż o 196 proc. – 22 575 tego typu ataków.

Phishing polega na podszywaniu się pod obdarzoną zaufaniem społecznym firmę prywatną, instytucję finansową lub urząd w celu wyłudzenia poufnych danych. Za pomocą spreparowanych wiadomości SMS lub e-mail próbują nakłonić konsumenta do kliknięcia w link. Przeważnie prowadzi on do strony internetowej stworzonej przez oszustów. Jest ona łudząco podobna do autentycznej witryny firmy czy instytucji, od której rzekomo pochodzi wiadomość – ale tak naprawdę stanowi pułapkę zastawioną na nieostrożnych internautów.

Jak uchronić się przed wyłudzeniem danych?

W ostatnim czasie popularne stały się wiadomości, których autorzy podszywają się pod firmy logistyczne, przekazując informacją o niedopłatach do przesyłek i maile z informacjami o paczkach, których klienci zupełnie się nie spodziewają.

– W tym szczególnym przedświątecznym czasie, klienci firm kurierskich chcąc wszystko kupić jak najszybciej i odebrać swoje przesyłki w dogodny sposób, powinni zachować maksymalną uważność, aby nie dać się oszukać. Jeżeli oczekują na paczkę i otrzymują jakikolwiek podejrzany komunikat, warto zwrócić uwagę z jakiego numeru telefonu lub adresu e-mail pochodzi. W przypadku DHL-a jest to domena dhl.com – mówi ekspert DHL Parcel Łukasz Sibielak. – Konsumenci nie powinni wysyłać żadnych pieniędzy ani skanów dokumentów pod nieznane adresy e-mail czy strony internetowe. Jeśli klient dokonał zamówienia, to paczka z pewnością do niego dotrze, więc żadna interakcja z naszej strony nie jest potrzebna – wyjaśnia Łukasz Sibielak,  dyrektor ds. systemów informatycznych, DHL Parcel Polska.

Aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo w sieci, klienci dokonujący zakupów przez Internet powinni na początek pamiętać o kilku prostych zasadach:

  1. Lepiej ograniczyć używanie publicznej sieci Wi-Fi, ponieważ jest ona bardzo popularnym źródłem ataku na sprzęt.
  2. Należy używać komputera lub telefonu z legalnym oprogramowaniem i ciągle je aktualizować.
  3. Nie powinno się podłączać do tych sprzętów żadnych obcych narzędzi, np. dysków przenośnych, których pochodzenia nie jest się pewnym.
  4. Trzeba zachować ostrożność otwierając otrzymane maile i załączniki, które również są używane do tego, aby przejąć kontrolę nad systemem operacyjnym.

Poza uważnością klientów konieczne jest, aby firmy kurierskie podejmowały działania i wdrażały procedury, które zwiększą bezpieczeństwo wewnętrznych procesów.

 Cyberbezpieczeństwo jest bardzo ważne dla każdej firmy kurierskiej. Mamy coraz więcej klientów, przesyłamy coraz więcej materiałów, więc i nasza uważność jest coraz większa. Jako DHL Parcel podejmujemy wielotorowe działania w obszarze cyberbezpieczeństwa. Przede wszystkim edukujemy odbiorców na temat różnych schematów działania cyberprzestępców, informujemy klientów o aktualnych próbach ataków na nich lub na naszą firmę, aby ich przed nimi ostrzec. Po drugie, budujemy bezpieczne systemy, wciąż je aktualizujemy i testujemy pod kątem bezpieczeństwa. Również tworząc nasze produkty, projektujemy je w taki sposób,  by zapewnić naszym klientom najwyższe standardy bezpieczeństwa – podkreśla Łukasz Sibielak.


Więcej informacji:
Justyna Dąbrowska
Rzecznik Prasowy
DHL Parcel Polska
e-mail: justyna.dabrowska.wa@dhl.com
kom: 884 207 752

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Alert Media Communications
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia Biuro prasowe
2025-06-25 | 03:00

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Wyciek danych, ataki przeciążające stronę (DDoS), złośliwe oprogramowanie, phishing. Dziś wojna w cyberprzestrzeni dotyczy nie tylko infrastruktury krytycznej czy wielkich
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji

Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.

Konsument

Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.

Transport

Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.