Komunikaty PR

Bezpieczne zakupy w sieci. Na co warto uważać?

2022-12-13  |  08:30
Biuro prasowe
Kontakt

Dagmara Gac
Alert Media Communications

Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
dagmara.gac|alertmedia.pl| |dagmara.gac|alertmedia.pl
609 329 385
https://alertmedia.pl/

Trwa szczyt paczkowy, najbardziej intensywny czas w roku dla branży logistycznej i e-commerce. To moment, w którym konsumenci chętniej i częściej robią zakupy za pośrednictwem sklepów internetowych. Choć to bezpieczna forma zakupów, to jednak przy braku uwagi ze strony kupujących, może ona stwarzać dla cyberprzestępców okazję do wyłudzenia danych i kradzieży. W 2021 roku najpopularniejszą formą cyberataków był tzw. phishing. M.in. takiego zagrożenia można uniknąć, stosując się do kilku podstawowych zasad. Ekspert podpowiada w jaki sposób bezpiecznie robić zakupy online.

Phishing najpopularniejszą formą ataku

Zgodnie z informacjami Zespołu CERT Polska działającego w strukturach NASK – Państwowego Instytutu Badawczego, w 2021 roku phishing był najpopularniejszą formą cyberataku na konsumentów. Stanowił aż 76,57 proc. wszystkich incydentów. Liczba tych sklasyfikowanych jako phishing w porównaniu do 2020 roku wzrosła aż o 196 proc. – 22 575 tego typu ataków.

Phishing polega na podszywaniu się pod obdarzoną zaufaniem społecznym firmę prywatną, instytucję finansową lub urząd w celu wyłudzenia poufnych danych. Za pomocą spreparowanych wiadomości SMS lub e-mail próbują nakłonić konsumenta do kliknięcia w link. Przeważnie prowadzi on do strony internetowej stworzonej przez oszustów. Jest ona łudząco podobna do autentycznej witryny firmy czy instytucji, od której rzekomo pochodzi wiadomość – ale tak naprawdę stanowi pułapkę zastawioną na nieostrożnych internautów.

Jak uchronić się przed wyłudzeniem danych?

W ostatnim czasie popularne stały się wiadomości, których autorzy podszywają się pod firmy logistyczne, przekazując informacją o niedopłatach do przesyłek i maile z informacjami o paczkach, których klienci zupełnie się nie spodziewają.

– W tym szczególnym przedświątecznym czasie, klienci firm kurierskich chcąc wszystko kupić jak najszybciej i odebrać swoje przesyłki w dogodny sposób, powinni zachować maksymalną uważność, aby nie dać się oszukać. Jeżeli oczekują na paczkę i otrzymują jakikolwiek podejrzany komunikat, warto zwrócić uwagę z jakiego numeru telefonu lub adresu e-mail pochodzi. W przypadku DHL-a jest to domena dhl.com – mówi ekspert DHL Parcel Łukasz Sibielak. – Konsumenci nie powinni wysyłać żadnych pieniędzy ani skanów dokumentów pod nieznane adresy e-mail czy strony internetowe. Jeśli klient dokonał zamówienia, to paczka z pewnością do niego dotrze, więc żadna interakcja z naszej strony nie jest potrzebna – wyjaśnia Łukasz Sibielak,  dyrektor ds. systemów informatycznych, DHL Parcel Polska.

Aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo w sieci, klienci dokonujący zakupów przez Internet powinni na początek pamiętać o kilku prostych zasadach:

  1. Lepiej ograniczyć używanie publicznej sieci Wi-Fi, ponieważ jest ona bardzo popularnym źródłem ataku na sprzęt.
  2. Należy używać komputera lub telefonu z legalnym oprogramowaniem i ciągle je aktualizować.
  3. Nie powinno się podłączać do tych sprzętów żadnych obcych narzędzi, np. dysków przenośnych, których pochodzenia nie jest się pewnym.
  4. Trzeba zachować ostrożność otwierając otrzymane maile i załączniki, które również są używane do tego, aby przejąć kontrolę nad systemem operacyjnym.

Poza uważnością klientów konieczne jest, aby firmy kurierskie podejmowały działania i wdrażały procedury, które zwiększą bezpieczeństwo wewnętrznych procesów.

 Cyberbezpieczeństwo jest bardzo ważne dla każdej firmy kurierskiej. Mamy coraz więcej klientów, przesyłamy coraz więcej materiałów, więc i nasza uważność jest coraz większa. Jako DHL Parcel podejmujemy wielotorowe działania w obszarze cyberbezpieczeństwa. Przede wszystkim edukujemy odbiorców na temat różnych schematów działania cyberprzestępców, informujemy klientów o aktualnych próbach ataków na nich lub na naszą firmę, aby ich przed nimi ostrzec. Po drugie, budujemy bezpieczne systemy, wciąż je aktualizujemy i testujemy pod kątem bezpieczeństwa. Również tworząc nasze produkty, projektujemy je w taki sposób,  by zapewnić naszym klientom najwyższe standardy bezpieczeństwa – podkreśla Łukasz Sibielak.


Więcej informacji:
Justyna Dąbrowska
Rzecznik Prasowy
DHL Parcel Polska
e-mail: justyna.dabrowska.wa@dhl.com
kom: 884 207 752

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Alert Media Communications
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia Biuro prasowe
2025-06-25 | 03:00

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Wyciek danych, ataki przeciążające stronę (DDoS), złośliwe oprogramowanie, phishing. Dziś wojna w cyberprzestrzeni dotyczy nie tylko infrastruktury krytycznej czy wielkich
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Mercosur to tylko wierzchołek góry lodowej. UE ma ponad 40 umów handlowych, które mogą destabilizować rynek rolny

Umowa handlowa między UE a krajami Mercosur może znacząco zaburzyć konkurencję na rynku rolnym i osłabić pozycję unijnych, w tym polskich, producentów – ostrzegają rolnicy i producenci żywności. Umowie sprzeciwia się część krajów unijnych, które domagają się klauzuli ochronnych oraz limitów importowych. – Problemem jest jednak nie tylko ta konkretna umowa. Chodzi o cały system wolnego handlu, który się kumuluje z dziesiątek innych porozumień – podkreśla Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Firma

Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.

Prawo

Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.