Komunikaty PR

Bezpieczne zakupy w sieci. Na co warto uważać?

2022-12-13  |  08:30
Biuro prasowe
Kontakt

Dagmara Gac
Alert Media Communications

Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
dagmara.gac|alertmedia.pl| |dagmara.gac|alertmedia.pl
609 329 385
https://alertmedia.pl/

Trwa szczyt paczkowy, najbardziej intensywny czas w roku dla branży logistycznej i e-commerce. To moment, w którym konsumenci chętniej i częściej robią zakupy za pośrednictwem sklepów internetowych. Choć to bezpieczna forma zakupów, to jednak przy braku uwagi ze strony kupujących, może ona stwarzać dla cyberprzestępców okazję do wyłudzenia danych i kradzieży. W 2021 roku najpopularniejszą formą cyberataków był tzw. phishing. M.in. takiego zagrożenia można uniknąć, stosując się do kilku podstawowych zasad. Ekspert podpowiada w jaki sposób bezpiecznie robić zakupy online.

Phishing najpopularniejszą formą ataku

Zgodnie z informacjami Zespołu CERT Polska działającego w strukturach NASK – Państwowego Instytutu Badawczego, w 2021 roku phishing był najpopularniejszą formą cyberataku na konsumentów. Stanowił aż 76,57 proc. wszystkich incydentów. Liczba tych sklasyfikowanych jako phishing w porównaniu do 2020 roku wzrosła aż o 196 proc. – 22 575 tego typu ataków.

Phishing polega na podszywaniu się pod obdarzoną zaufaniem społecznym firmę prywatną, instytucję finansową lub urząd w celu wyłudzenia poufnych danych. Za pomocą spreparowanych wiadomości SMS lub e-mail próbują nakłonić konsumenta do kliknięcia w link. Przeważnie prowadzi on do strony internetowej stworzonej przez oszustów. Jest ona łudząco podobna do autentycznej witryny firmy czy instytucji, od której rzekomo pochodzi wiadomość – ale tak naprawdę stanowi pułapkę zastawioną na nieostrożnych internautów.

Jak uchronić się przed wyłudzeniem danych?

W ostatnim czasie popularne stały się wiadomości, których autorzy podszywają się pod firmy logistyczne, przekazując informacją o niedopłatach do przesyłek i maile z informacjami o paczkach, których klienci zupełnie się nie spodziewają.

– W tym szczególnym przedświątecznym czasie, klienci firm kurierskich chcąc wszystko kupić jak najszybciej i odebrać swoje przesyłki w dogodny sposób, powinni zachować maksymalną uważność, aby nie dać się oszukać. Jeżeli oczekują na paczkę i otrzymują jakikolwiek podejrzany komunikat, warto zwrócić uwagę z jakiego numeru telefonu lub adresu e-mail pochodzi. W przypadku DHL-a jest to domena dhl.com – mówi ekspert DHL Parcel Łukasz Sibielak. – Konsumenci nie powinni wysyłać żadnych pieniędzy ani skanów dokumentów pod nieznane adresy e-mail czy strony internetowe. Jeśli klient dokonał zamówienia, to paczka z pewnością do niego dotrze, więc żadna interakcja z naszej strony nie jest potrzebna – wyjaśnia Łukasz Sibielak,  dyrektor ds. systemów informatycznych, DHL Parcel Polska.

Aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo w sieci, klienci dokonujący zakupów przez Internet powinni na początek pamiętać o kilku prostych zasadach:

  1. Lepiej ograniczyć używanie publicznej sieci Wi-Fi, ponieważ jest ona bardzo popularnym źródłem ataku na sprzęt.
  2. Należy używać komputera lub telefonu z legalnym oprogramowaniem i ciągle je aktualizować.
  3. Nie powinno się podłączać do tych sprzętów żadnych obcych narzędzi, np. dysków przenośnych, których pochodzenia nie jest się pewnym.
  4. Trzeba zachować ostrożność otwierając otrzymane maile i załączniki, które również są używane do tego, aby przejąć kontrolę nad systemem operacyjnym.

Poza uważnością klientów konieczne jest, aby firmy kurierskie podejmowały działania i wdrażały procedury, które zwiększą bezpieczeństwo wewnętrznych procesów.

 Cyberbezpieczeństwo jest bardzo ważne dla każdej firmy kurierskiej. Mamy coraz więcej klientów, przesyłamy coraz więcej materiałów, więc i nasza uważność jest coraz większa. Jako DHL Parcel podejmujemy wielotorowe działania w obszarze cyberbezpieczeństwa. Przede wszystkim edukujemy odbiorców na temat różnych schematów działania cyberprzestępców, informujemy klientów o aktualnych próbach ataków na nich lub na naszą firmę, aby ich przed nimi ostrzec. Po drugie, budujemy bezpieczne systemy, wciąż je aktualizujemy i testujemy pod kątem bezpieczeństwa. Również tworząc nasze produkty, projektujemy je w taki sposób,  by zapewnić naszym klientom najwyższe standardy bezpieczeństwa – podkreśla Łukasz Sibielak.


Więcej informacji:
Justyna Dąbrowska
Rzecznik Prasowy
DHL Parcel Polska
e-mail: justyna.dabrowska.wa@dhl.com
kom: 884 207 752

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Alert Media Communications
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI? Biuro prasowe
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,
IT i technologie Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce
2025-04-02 | 10:40

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

W Polsce zadebiutowała motorola edge 60 fusion – pierwszy tegoroczny model z rodziny edge. Łączy cechy smartfona klasy premium z wysoką odpornością, potwierdzoną
IT i technologie Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce
2025-03-18 | 10:00

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce

Emitel S.A. intensyfikuje swoją działalność w Wielkopolsce. Spółka kontynuuje rozwój projektów na terenie całego kraju. Wśród ogólnopolskich,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy

Bez zaangażowania największych firm, które ograniczają własny ślad węglowy, będzie trudno o transformację energetyczną. Jak wynika z danych Europejskiego Banku Inwestycyjnego, w ubiegłym roku 61 proc. przedsiębiorstw z UE zainwestowało w walkę ze zmianą klimatu. Choć z tymi inwestycjami wiążą się zwykle ogromne koszty, część firm traktuje je jako szansę na podniesienie swojej konkurencyjności. Wśród znaczących korzyści podnoszą też kwestię zmniejszania zależności od dostaw surowców energetycznych z innych krajów.

Prawo

Rolnicy z Wielkopolski i Opolszczyzny protestują przeciwko likwidacji ich miejsc pracy. Minister rolnictwa deklaruje szukanie rozwiązań

W czwartek 24 kwietnia pracownicy towarowych gospodarstw rolnych z województw wielkopolskiego i opolskiego protestowali przed Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Warszawie. To już kolejny – po poznańskim – protest, który ma zwrócić uwagę na opieszałość urzędników w związku z zagospodarowaniem zwracanych do Zasobu Skarbu Państwa dzierżawionych gruntów, na których dziś prowadzona jest działalność rolnicza. Minister Czesław Siekierski przyjął delegację pracowników, która przekazała petycję z postulatami wymagającymi pilnych działań urzędniczych.

Prawo

W połowie maja pierwszym pakietem deregulacyjnym zajmie się Senat. Trwają prace nad drugim pakietem

Zgodnie z zaplanowanym porządkiem obrad na posiedzeniu 14–15 maja Senat zajmie się pierwszym pakietem deregulacyjnym, przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Przyjęty w ubiegłym tygodniu przez Sejm dokument zawiera około 40 rozwiązań, które mają ułatwić prowadzenie biznesu. W ciągu kilku miesięcy efekty mają być odczuwalne dla przedsiębiorców. Jednocześnie trwają już prace nad kolejnymi propozycjami deregulacyjnymi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.