Komunikaty PR

Biznes rozwija mentoring młodzieży

2021-02-02  |  12:00
Biuro prasowe

Zdjęcia: https://1drv.ms/u/s!Ak6vnk2kpo84ibt6DwIzoZ2uHEyuMA?e=1iMXho

 

Powiedzenie, że miarą społeczeństwa jest to, jak traktuje najsłabszych można przenieść również na środowisko biznesu i powiedzieć, że miarą klasy biznesu jest to, jak wykorzystuje swój potencjał, aby pomagać i rozwijać młode pokolenia pomagając im na etapie wkraczania w życie zawodowe. Mentoring młodzieży, prowadzony przez doświadczonych biznesmenów to jedna z form wsparcia, z jakiej mogą korzystać nastolatkowie myśląc o swojej przyszłej karierze.

 

Ludzie sukcesu chcą się dzielić wiedzą i doświadczeniami

 

To, co wyróżnia projekty mentoringowe od szkoły, to fakt, że spotkania takie prowadzą doświadczeni biznesmeni, menadżerowie, którzy mają potrzebę dzielenia się wiedzą i doświadczeniem. Młodzi uczestnicy programu mają więc wyjątkową okazję, aby poznać przedsiębiorczość od strony praktycznej, ale również znacznie bardziej świadomie wybrać swoją ścieżkę kariery zawodowej. Często dopiero w czasie spotkań z mentorami uświadamiają sobie jak ważny jest właściwy wybór studiów, uczestnictwo w programach stażowych oraz odpowiednia selekcja zajęć dodatkowych, które pozwolą im wejść w dorosłość. W sytuacji, gdy szkoła nie zapewnia wiedzy praktyczniej ani możliwości właściwego rozeznania własnych możliwości, takie programy mogą pomóc młodym ludziom dostrzec własne walory, odkryć pasje i odpowiednio pokierować swoim życiem.

 

Programy mentoringowe są najczęściej formą misji, którą kierują się menedżerowie w nie zaangażowani, dlatego najczęściej są to zajęcia, za które uczestnicy wpłacają maksymalnie po kilkaset złotych za semestr. Uczestnictwo w The Grade, gdańskim projekcie, realizowanym częściowo na terenie Olivia Business Centre to koszt 100 zł za semestr, w Avenue 200 zł, a dzięki wsparciu unijnemu i środkom ministerialnym Akcelerator karier, prowadzony przez coworking O4 w Gdańsku jest programem bezpłatnym. Dzięki temu nie wykluczają społecznie żadnej z grup młodzieży, a nawet więcej: pozwalają otworzyć możliwości przed nastolatkami, którzy na co dzień nie mają okazji korzystania ze wsparcia środowiska naukowego czy biznesowego.

 

Zaangażowanie w działalność z misją może przy tym nieść wiele korzyści również dla przedsiębiorstw i dla samych mentorów. Potwierdza to Maciej Kamiński, jeden z mentorów, zaangażowany w projekt The Grade: Te zajęcia dają mi niesamowitą satysfakcję i spełnienie. Program The Grade jest kontynuacją moich społecznych pasji. W ten sposób udało mi się połączyć moje życiowe pasje: pracę z młodzieżą z tą witalnością i energią, poświęconą na wzmacnianiu i wydobywaniu ich potencjału oraz towarzyszenie im w poszukiwaniu swojego miejsca na Ziemi. 

 

Serce mentoringu bije w biurowcach

 

Gdańskie centrum biurowe stało się w sercem trójmiejskim programów mentoringowych, gdyż na jego obszarze realizowane są aż trzy takie projekty: The Grade kierowany jest do młodych chłopców w wieku od 13 do 19 lat i ma na celu pomoc w wejściu w dorosłość, a także umożliwić im odpowiednio pokierować swoją ścieżką życiową i karierą, chociażby poprzez właściwy wybór kierunku studiów. Program realizowany jest w grupach, jak i w trakcie spotkań indywidualnych, a każdy uczestnik ma przydzielonego własnego przewodnika - mentora. Zajęcia odbywają się co dwa tygodnie, a wszystkie są prowadzone przez doświadczonych w danej dziedzinie prelegentów.

 

Mentorami są najczęściej menedżerowie ze skupionych w Olivia Business Centre firm, jak i zewnętrzni eksperci, którzy mają w swoim dorobku prowadzenie własnych przedsiębiorstw, zarządzanie projektami, ale również psychologowie biznesu, finansiści i doradcy inwestycyjni. The Grade to wyjątkowy projekt, otwierający przed uczestnikami nowe możliwości, na bardzo kluczowym etapie życia, gdy kształtują się ich postawy i wartości, którymi będą się w życiu kierowali. Na istotę programu The Grade składa się szereg czynników – mówi Maciej Kamiński. Po pierwsze – młodzi ludzie mają do dyspozycji wiedzę i doświadczenie fantastycznych mentorów, którzy dzielą się swoim życiowym doświadczeniem. Po drugie – bardzo atrakcyjna formuła samego programu, która zapewnia możliwość poznawania interesujących i inspirujących ludzi, oferuje możliwość angażowania się w ciekawe inicjatywy, jak i nawiązywanie przyjaźni z myślącymi podobnie rówieśnikami. No i przede wszystkim stanowi kapitalną alternatywę dla spędzania czasu przed komputerem czy telewizorem.

 

Podobnie jest z analogicznym projektem o nazwie Avenue, kierowanym do młodych uczennic szkół średnich. Mentorkami i uczestniczkami w nich są wyłącznie kobiety, które czują się spełnione zawodowo i prywatnie i z chęcią dzielą się swoją wiedzą i czasem z młodymi licealistkami. W programie zajęć są takie tematy jak proaktywność, motywująca dziewczęta do aktywnego i świadomego przejścia nauki w liceum, zarządzanie czasem, finansami, negocjacje czy budowanie świadomych relacji i przywództwo w grupie.

 

Maciej Kamiński podkreśla, że okres dorastania stanowi najbardziej krytyczny okres życia i dlatego mentorzy koncentrują się na młodych osobach właśnie w tym wieku. To w okresie licealnym określamy kim jesteśmy i decydujemy w jakim kierunku zmierzamy. W obecnym pędzącym, zmiennym, nieprzewidywalnym świecie bardzo trudno młodym ludziom znaleźć odpowiedz na te pytania. Dodatkowo nie posiadając ugruntowanych wartości bardzo łatwo w tym wszystkim się pogubić. Wsparcie dorosłego, dojrzałego człowieka, który wesprze w tym procesie swoją mądrością i doświadczeniem jest bezcenne – podsumowuje Maciej Kamiński.

 

Program, w którym młodzież może nauczyć się pisania i wdrażania projektów, aby następnie poddać swoje pomysły ocenie i weryfikacji ekspertów to Akcelerator karier, prowadzony przez Martynę Czarnobaj – Borowską z O4, coworkingu, również mającego swoją siedzibę w gdańskim Olivia Business Centre. Głównym celem akceleratora jest rozwój kompetencji społecznych uczestników poprzez udział w warsztatach, szkoleniach i spotkaniach z mentorami, coachami czy biznesmenami, prowadzącymi własne firmy ale właśnie w formie opracowania pomysłu na inicjatywę społeczną, akcję czy inną aktywność, kształtującą postawy społeczne, bądź zachęcającą do działania. Uczestnicy w ciągu 18 miesięcy przygotowali projekty, które swoim profesjonalizmem i pomysłowością niejednokrotnie zaskoczyły członków jury, finalnie oceniających złożone pomysły licealistów. Wśród nich były projekty z zakresu ekologii, psychologii, promocji zdrowej żywności, edukacji czy kultury. Na spotkaniu networkingowym, kończącym projekt, zobaczyłam na własne oczy jak niesamowity postęp zrobili Ci młodzi ludzie, jak świetnie rozwinęli swoje kompetencje. Nabrali doświadczenia, zyskali większą pewność siebie i otworzyli się na drugiego człowieka. Jestem przekonana, że wszyscy otrzymają certyfikaty potwierdzające rozwój kompetencji społecznych, o które ubiegali się realizując projekty. – mówi koordynatorka projektu Martyna Czarnobaj-Borowska

 

Kompetencje i kariera to jednak nie wszystko

 

Jednak certyfikaty to nie są najważniejsze cele uczestników i organizatorów projektów mentoringowych. Jak mówi Natalia, jedna z uczestniczek programu Akcelerator karier, ewolucja, jaką przeszły w trakcie jego trwania pozwoliła im zupełnie inaczej spojrzeć na swoje kompetencje i życiowe plany: Wspominamy sobie ten dzień, gdy pełne stresu i niepewności weszłyśmy pierwszy raz do jednego z budynków Olivia Business Centre i nie umiałyśmy obsłużyć windy, gdyż trzeba było skorzystać z karty dostępu. Małe, zagubione dziewczynki pierwszy raz w wielkim korporacyjnym świecie. Akcelerator Karier przeszedł nasze najśmielsze oczekiwania, gdyż dał nam znacznie więcej niż tylko rozwój kompetencji społecznych. Cała część warsztatowa, trenerzy, poziom organizacji i troski o nas uczestnik ów to jeden wielki kosmos! W podobnym tonie wypowiada się inna uczestniczka Akceleratora, Adrianna: To była niesamowita przygoda, która na pewno zostanie do końca życia w moim sercu. Umiejętności, które zdobyliśmy po prostu stały się już częścią mnie i przydadzą się w dalszym rozwoju. Poznałam mnóstwo cudownych osób, za które jestem bardzo wdzięczna. Za to, że każdy daje z siebie tyle ile potrafi i wniósł do projektu swoją cegiełkę. Będę miło wspominać ten cały okres projektu

 

Analizując efekty programów, mentorzy oceniają ich cele z nieco innej perspektywy. Dla nich najważniejsze są wartości i bardziej długofalowe korzyści, jakie wyciągają z nich uczestnicy: Mamy tu przynajmniej 2 warstwy rozumienia terminu „sukces”. – mówi Maciej Kamiński. Z jednej strony będzie to wybór swojej ścieżki życiowej, być może kierunku studiów, poprawa osobistej efektywności i zdyscyplinowania na drodze do osiągniecia zaplanowanych celów. Ale jest też głębsza warstwa tego zagadnienia. Młodzi ludzie poprzez konfrontację z dojrzałymi dorosłymi mają niezaprzeczalną okazję spojrzeć na życie z szerszej perspektywy, zastanowić się co tak naprawdę przesądzi o ich szczęściu w życiu. Czy wspinanie się po szczeblach kariery? A może jednak zacieśnianie głębokich relacji rodzinnych? Uczestnicy spotkań często odpowiadają sobie na pytanie o to czy zdefiniowane przez obecne społeczeństwo pojęcie „sukcesu” jest tym czego faktycznie pragną. I pod tym względem mam w głowie kilka przykładów młodych nastolatków, którzy w wyniku kontaktu z The Grade przeorientowało swoje cele. Poszło w kierunku bardziej zgodnym z swoimi naturalnymi talentami, marzeniami, a niekoniecznie oczekiwaniami i presją środowiskową. I to jest prawdziwy powód do dumy!

 

Programów mentoringowych na terenie całego kraju z pewnością są setki. Efekty tych, które prowadzone są w środowisku związanym z Olivia Business Centre wskazują, że młodzi ludzie nie powinni obawiać się poszukiwać szansy dla siebie w środowisku nowoczesnych firm i biurowców. Samo surfowanie po stronach centrów biznesowych i rozeznawanie się w możliwościach, prowadzonych programach społecznych czy innych inicjatywach wsparcia może okazać się inspirującym zajęciem, a może nawet początkiem nowej życiowej drogi.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Już prawie 600 szkół bierze udział w programie „Finansoaktywni” Biuro prasowe
2024-04-25 | 15:30

Już prawie 600 szkół bierze udział w programie „Finansoaktywni”

Ministerstwo Finansów po raz kolejny edukuje młodzież na temat finansów i podatków. Tegoroczna edycja programu „Finansoaktywni: Podatki płacimy, korzyści
Edukacja Zrozumienie i wsparcie - jak pomóc dzieciom przebrnąć przez czas egzaminów?
2024-04-24 | 13:47

Zrozumienie i wsparcie - jak pomóc dzieciom przebrnąć przez czas egzaminów?

W procesie kształcenia dziecka, rola rodzica jest kluczowa, nawet kiedy staje się ono coraz bardziej niezależne. Ważne jest zapewnienie wsparcia przy wyborze szkoły oraz prowadzenie go w taki
Edukacja Jak skutecznie nauczyć się języka obcego?
2024-04-16 | 17:00

Jak skutecznie nauczyć się języka obcego?

Wielkimi krokami zbliżają się matura oraz sesja, podczas której uczniowie i studenci mierzą się ze zdaniem egzaminów m.in. z języka obcego. Panikujesz, że nie zdasz?

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.