Black Friday 2022 – Polacy włożyli do koszyków mniej niż przed rokiem
- Według danych zebranych przez Tpay, podczas Black Friday sprzedaż w sklepach współpracujących z tym operatorem płatności wzrosła średnio o 118 proc. w porównaniu do pozostałych dni miesiąca. Z kolei średnia liczba transakcji wzrosła o 34 proc. To jednak spadki względem 2021 r.
- Klienci najczęściej wybierali produkty z kategorii Moda i akcesoria – w Czarny Piątek średnia liczba transakcji wzrosła tu o 193 proc. względem średniej z całego listopada. To jednak o 78 p.p. mniej niż w ubiegłym roku.
- Tego dnia internauci najczęściej wybierali płatność BLIKIEM (52 proc.), jednak rok do roku ta metoda płatności zanotowała aż 25 p.p. spadku.
Z kolei takie formy płatności jak przelew online (pay-by-link) oraz karta wywindowały w górę – w tym roku to odpowiednio 33 proc. (+16 p.p. rdr.) oraz 15 proc. (+10 p.p. rdr.).
Mimo trudnego otoczenia gospodarczego oraz częściowych deklaracji sprzedawców
o mniejszych obniżkach niż w ubiegłych latach, Polacy ponownie ruszyli na wyprzedaże. Przygotowana przez sklepy na ten czas oferta zachęciła wielu konsumentów do zakupów,
a szczegółowo przyjrzał im się operator płatności Tpay.
Zakupy? Nie tylko w Black Friday
25 listopada (Czarny Piątek) sprzedaż wzrosła średnio o 118 proc. Na tle ubiegłego roku to jednak spory – bo aż 26-procentowy – spadek (160 proc. w 2021 vs. 118 proc. w 2022). Liczba transakcji tego dnia wzrosła natomiast o 34 proc.
Black Friday przyciągnął zdecydowanie większą liczbę konsumentów niż Cyber Monday.
W Cyfrowy Poniedziałek zanotowano wzrost sprzedaży o 62 proc. 28 listopada liczba transakcji była jednak niższa o 17 proc. niż w piątek, a średnia wartość koszyka tego dnia – o 11 proc. Sporym zainteresowaniem cieszyły także zakupy w sobotę 26 listopada – średnia liczba transakcji wzrosła wtedy o 12 proc. względem średniej z pozostałych dni miesiąca.
Analizując dane rok do roku, Cyber Monday cieszy się wśród kupujących coraz większą popularnością – względem 2021 r. zauważono wzrost sprzedaży tego dnia o 5 p.p., a liczba transakcji w kontrze do Black Friday zanotowała mniejszy spadek (17 proc. w 2022 vs. 40 proc. w 2021).
Co najczęściej kupowali Polacy?
25 listopada, czyli w Czarny Piątek, odnotowano najwięcej transakcji w całym miesiącu. Wówczas ich średnia liczba w stosunku do średniej w całym listopadzie wzrosła w poszczególnych kategoriach: Moda i akcesoria – o 193 proc. (-78 p.p. rdr.), AGD/RTV i elektronika – o 112 proc. (-54 p.p. rdr.), Zdrowie i uroda – o 54 proc. (-37 p.p. rdr.).
Podczas tegorocznego Czarnego Piątku, w branży Zdrowie i uroda średnia wartość koszyka wzrosła o 28 proc. (-1 p.p. rdr.) w stosunku do średniej z całego listopada. W branży AGD/RTV i elektronika średnia wartość koszyka podczas zakupów w Black Friday wzrosła o 32 proc.
(-16 p.p. rdr.) na tle całego miesiąca, a w sektorze Moda i akcesoria średni koszyk zakupowy zmniejszył się rok do roku aż o 20 proc. (+12 p.p. rdr.). To dość zaskakujące dane, jeśli porównać je z 278 p.p. wzrostu w 2021 r. względem 2020 r.
Oczekiwania kontra rzeczywistość
Jeszcze przed Black Friday, przedsiębiorcy zapytani o to, jakich efektów sprzedażowych spodziewają się w związku z Czarnym Piątkiem, połowa (50 proc.) właścicieli e-commerce’ów odpowiedziała, że spodziewa się zwiększonej liczby zamówień i wyższej średniej wartości koszyków. Po 20 proc. odpowiedzi padło na zwiększoną liczbę zamówień i średnią wartości koszyków oraz zwiększoną liczbę zamówień i niższą średnią wartość koszyków.
Tymczasem jak pokazują analizy, w tym roku – w porównaniu do poprzedniego – nieznacznie spadła sprzedaż i wzrosła liczba transakcji, co miało bezpośredni wpływ na niższą wartość koszyka.
– Ostatnie trzy lata nie należą do najłatwiejszych, a sytuacja wciąż zmienia się bardzo dynamicznie. Jak się okazuje, aż 8 na 10 Polaków podjęło już różne działania zapobiegawcze i naprawcze. Przewidując dalsze pogorszenie sytuacji gospodarczej w kraju, wdrożyli nowe podejście do zakupów i zarządzania finansami. Częściej i więcej kupują w internecie, jednak wydają ostrożniej. Takie wnioski płyną z naszego raportu „W kryzysie do e-commerce”. Warto zaznaczyć, że aż 45 proc. badanych już kilka miesięcy temu obawiało się, że dotknie nas kryzys gospodarczy. Od początku ekonomiści wskazywali, że w drugiej połowie 2022 roku spadek aktywności gospodarczej jeszcze się pogłębi. Dane Tpay dotyczące wydatków Polaków w trakcie Black Friday potwierdzają dane z naszego raportu. Za e-commerce przemawiają częstsze i bardziej atrakcyjne promocje, większy wybór marek oraz możliwość znacznie łatwiejszego i szybszego porównywania ofert. To ważny sygnał dla sklepów internetowych i marketplace’ów, aby utrzymali satysfakcję klienta z zakupów w tym kanale
– mówi Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej (e-Izby).
Płatności – Polacy najchętniej wybierali szybkie metody
W tym roku podczas Black Friday zanotowano większe niż przed rokiem zainteresowanie takimi metodami płatności jak przelew online (Pay-By-Link), z którego skorzystało 33 proc. internautów (+16 p.p. rdr.) oraz kartą - 15 proc. (+10 p.p. rdr.). Z udziałem BLIKA sfinalizowano aż 52 proc. transakcji, jednak stanowi to spadek rdr. o 25 p.p.
– Zakupy Polaków z okazji Black Friday pokazują, że konsumenci chętnie sięgają po nowoczesne metody płatności, które są synonimem szybkości i wygody. Co ważne, przewidziała to część sprzedawców. Badanie przeprowadzone przez nas przed Black Friday, czyli jeszcze przed wdrożeniem akcji sprzedażowych w sklepach, pokazało, że 30 proc. sprzedawców zwracało uwagę na łatwe i szybkie płatności online. Potwierdzeniem tego jak ważną rolę odgrywają płatności w budowaniu stabilnego i efektywnego e-commerce’u są także ich opinie na temat współpracy z operatorem płatności – jako „ważną” i „bardzo ważną” określiło ją łącznie 80 proc. właścicieli e-sklepów – podkreśla Paweł Działak, CEO & co-founder Tpay, operatora płatności online.

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry

DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.