Komunikaty PR

Branża IT podzielona. Raport "Kultura w IT" No Fluff Jobs

2021-04-06  |  09:40
Biuro prasowe
Do pobrania png ( 0.1 MB )

Pandemia wirusa SARS CoV-2 nie dotknęła rynku IT tak bardzo, jak niektórych sektorów gospodarki – pracy dla informatyków jak nie brakowało, tak nie brakuje. Jednak okazuje się, że kultura oraz rodzaj prowadzonych projektów i usług zyskują na znaczeniu.

Firmy IT cały czas poszukiwały pracowników. Liczba ofert dla branży IT publikowanych na nofluffjobs.com przekroczyła 26 000 w skali roku – była najwyższa od początku istnienia portalu i aż o 60 proc. wyższa niż w roku 2019. Szczególnie poszukiwani byli seniorzy, dla których wiarygodność pracodawców stała się jeszcze bardziej istotna – mówi Tomasz Bujok, CEO portalu No Fluff Jobs, który w ostatnim kwartale 2020 roku przeprowadził badanie ankietowe online "Zarządzanie w branży IT". 

Co specjaliści IT sądzą o stylu zarządzania w organizacjach, w których pracują? 

Niestety w tej kwestii zdania są podzielone. Aż 48 proc. specjalistów IT ocenia styl zarządzania w swojej firmie źle lub bardzo źle, a 52 proc. dobrze i bardzo dobrze.

Odpowiedzi te różnią się w zależności od zajmowanego stanowiska i doświadczenia. O ile aż 37 proc. stażystów nie jest zadowolonych z poziomu zarządzania, to w przypadku leaderów zespołów już tylko 25 proc. wypowiedziało się o nim pozytywnie. Z kolei dobrze ocenia go aż 32 proc. osób ze średnim doświadczeniem (midzi), przy czym tylko 24 proc. pracowników z dużym stażem pracy (seniorzy). Okazuje się także, że w firmach występuje problem niewystarczającej komunikacji – wskazało na niego aż 51 proc. respondentów. Tylko 18 proc. go nie dostrzega. 

I tak na pytanie, czy istnieje cykliczny przepływ informacji między innymi zespołami w firmie w zakresie prowadzonych projektów, aż 50 proc. stażystów odpowiedziało, że tak lub raczej tak. Im bardziej doświadczeni respondenci, tym gorsze były odpowiedzi. 

Kultura organizacji decyduje o wyborze pracodawcy

W pandemii, jak nigdy wcześniej, na znaczeniu zyskały kultura organizacyjna firmy oraz rodzaj prowadzonych projektów i usług. Co 3. specjalista IT poszukiwał informacji o kulturze firmy już na etapie skanowania ofert pracy w sieci, a 59 proc. specjalistów IT rozpoczynało proces poszukiwania nowej pracy, gdy kultura panująca w firmie im nie odpowiadała.

Przyjęło się, że to firmy badają culture fit kandydatów i decydują, czy dana osoba będzie pasować do zespołu, ale powinno to działać w obie strony – mówi Magdalena Gawłowska-Bujok, COO No Fluff Jobs.

Decyzyjność i rola menadżera – kultura zarządzania

Obecnie ważnym zjawiskiem jest mikrozarządzanie (micromanagement) – zarządzanie z przesadną dbałością o szczegóły, a z drugiej strony brak decyzyjności osoby, której to zarządzanie dotyczy. Z badania No Fluff Jobs wynika, że co 3. osoba z branży IT doświadcza go na własnej skórze. Dla 65 proc. z nich jest to powód do zmiany pracy. W przypadku 21 proc. respondentów decyzyjność nie jest respektowana w zespole, a aż 39 proc. skarży się, że przez kadrę zarządzającą (management). 

Z badań No Fluff Jobs wynika także, że 56 proc. obecnych menadżerów i kierowników zespołu (team leaderów) awansowało na stanowisko w ramach rekrutacji wewnętrznej w firm, w toku której kierownikiem zespołu zostaje doświadczony deweloper.

 – Ponad 70 proc. leaderów w IT przyznaje, że nie przeszło szkolenia z dziedziny zarządzania (leadershipu), jednocześnie 40 proc. z nich nie jest w stanie określić, czy jest zadowolona z awansu na wyższe stanowisko – dodaje Marta Steiner Head of Product Management, No Fluff Jobs.

Co gorsza, badania pokazują, że 52 proc. pracowników branży IT ma poczucie, że nie ma wpływu na to, co dzieje się w firmie. Nic więc dziwnego, że prawie 50 proc. specjalistów IT  nie czuje się związanych z firmą, w której pracuje. Niemal połowa badanych odpowiedziała również, że styl zarządzania w organizacjach jest nieodpowiedni.

Problem ten najbardziej doskwiera specjalistom na poziomach mid i senior – dodaje Maja Gojtkowska, ekspertka branży HR. – Są to osoby z kilkuletnim doświadczeniem w branży i nierzadko też kilkuletnim stażem w jednej organizacji, więc łatwiej mogą wyciągać wnioski na temat tego, czy styl i sposób komunikacji w firmie pomaga im sprawnie działać czy obniża ich efektywność.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Poprawianie stabilności procesorów Intel Core 13. i 14. generacji z domyślnymi u Biuro prasowe
2024-05-17 | 13:45

Poprawianie stabilności procesorów Intel Core 13. i 14. generacji z domyślnymi u

Aby rozwiązać problemy ze stabilnością wybranych procesorów Intel Core 13. i 14. generacji, firma Intel wprowadziła rozwiązanie znane jako „Intel Default Settings”,
IT i technologie BRAK ZDJĘCIA
2024-05-17 | 12:00

Uber One dla studentów, miejsce w busie na koncert i wsparcie w opiece

W post pandemicznej erze cyfrowej utrzymywanie osobistych kontaktów jest ważniejsze niż kiedykolwiek. Właśnie dlatego Uber zaprojektował nowe funkcje, które nie tylko umożliwią łączenie ludzi w prawdziwym świecie, ale
IT i technologie AWS wprowadza asystenta spotkań na żywo opartego na sztucznej inteligencji
2024-05-17 | 09:00

AWS wprowadza asystenta spotkań na żywo opartego na sztucznej inteligencji

AWS (Amazon Web Services) ogłosił wprowadzenie Live Meeting Assistant (LMA) – opartego na sztucznej inteligencji (AI) asystenta spotkań na żywo i po nich, który uwalnia od

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.