Komunikaty PR

Branża IT podzielona. Raport "Kultura w IT" No Fluff Jobs

2021-04-06  |  09:40
Biuro prasowe
Kontakt

Ewa Malicka
Rocket Science

Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
Do pobrania png ( 0.1 MB )

Pandemia wirusa SARS CoV-2 nie dotknęła rynku IT tak bardzo, jak niektórych sektorów gospodarki – pracy dla informatyków jak nie brakowało, tak nie brakuje. Jednak okazuje się, że kultura oraz rodzaj prowadzonych projektów i usług zyskują na znaczeniu.

Firmy IT cały czas poszukiwały pracowników. Liczba ofert dla branży IT publikowanych na nofluffjobs.com przekroczyła 26 000 w skali roku – była najwyższa od początku istnienia portalu i aż o 60 proc. wyższa niż w roku 2019. Szczególnie poszukiwani byli seniorzy, dla których wiarygodność pracodawców stała się jeszcze bardziej istotna – mówi Tomasz Bujok, CEO portalu No Fluff Jobs, który w ostatnim kwartale 2020 roku przeprowadził badanie ankietowe online "Zarządzanie w branży IT". 

Co specjaliści IT sądzą o stylu zarządzania w organizacjach, w których pracują? 

Niestety w tej kwestii zdania są podzielone. Aż 48 proc. specjalistów IT ocenia styl zarządzania w swojej firmie źle lub bardzo źle, a 52 proc. dobrze i bardzo dobrze.

Odpowiedzi te różnią się w zależności od zajmowanego stanowiska i doświadczenia. O ile aż 37 proc. stażystów nie jest zadowolonych z poziomu zarządzania, to w przypadku leaderów zespołów już tylko 25 proc. wypowiedziało się o nim pozytywnie. Z kolei dobrze ocenia go aż 32 proc. osób ze średnim doświadczeniem (midzi), przy czym tylko 24 proc. pracowników z dużym stażem pracy (seniorzy). Okazuje się także, że w firmach występuje problem niewystarczającej komunikacji – wskazało na niego aż 51 proc. respondentów. Tylko 18 proc. go nie dostrzega. 

I tak na pytanie, czy istnieje cykliczny przepływ informacji między innymi zespołami w firmie w zakresie prowadzonych projektów, aż 50 proc. stażystów odpowiedziało, że tak lub raczej tak. Im bardziej doświadczeni respondenci, tym gorsze były odpowiedzi. 

Kultura organizacji decyduje o wyborze pracodawcy

W pandemii, jak nigdy wcześniej, na znaczeniu zyskały kultura organizacyjna firmy oraz rodzaj prowadzonych projektów i usług. Co 3. specjalista IT poszukiwał informacji o kulturze firmy już na etapie skanowania ofert pracy w sieci, a 59 proc. specjalistów IT rozpoczynało proces poszukiwania nowej pracy, gdy kultura panująca w firmie im nie odpowiadała.

Przyjęło się, że to firmy badają culture fit kandydatów i decydują, czy dana osoba będzie pasować do zespołu, ale powinno to działać w obie strony – mówi Magdalena Gawłowska-Bujok, COO No Fluff Jobs.

Decyzyjność i rola menadżera – kultura zarządzania

Obecnie ważnym zjawiskiem jest mikrozarządzanie (micromanagement) – zarządzanie z przesadną dbałością o szczegóły, a z drugiej strony brak decyzyjności osoby, której to zarządzanie dotyczy. Z badania No Fluff Jobs wynika, że co 3. osoba z branży IT doświadcza go na własnej skórze. Dla 65 proc. z nich jest to powód do zmiany pracy. W przypadku 21 proc. respondentów decyzyjność nie jest respektowana w zespole, a aż 39 proc. skarży się, że przez kadrę zarządzającą (management). 

Z badań No Fluff Jobs wynika także, że 56 proc. obecnych menadżerów i kierowników zespołu (team leaderów) awansowało na stanowisko w ramach rekrutacji wewnętrznej w firm, w toku której kierownikiem zespołu zostaje doświadczony deweloper.

 – Ponad 70 proc. leaderów w IT przyznaje, że nie przeszło szkolenia z dziedziny zarządzania (leadershipu), jednocześnie 40 proc. z nich nie jest w stanie określić, czy jest zadowolona z awansu na wyższe stanowisko – dodaje Marta Steiner Head of Product Management, No Fluff Jobs.

Co gorsza, badania pokazują, że 52 proc. pracowników branży IT ma poczucie, że nie ma wpływu na to, co dzieje się w firmie. Nic więc dziwnego, że prawie 50 proc. specjalistów IT  nie czuje się związanych z firmą, w której pracuje. Niemal połowa badanych odpowiedziała również, że styl zarządzania w organizacjach jest nieodpowiedni.

Problem ten najbardziej doskwiera specjalistom na poziomach mid i senior – dodaje Maja Gojtkowska, ekspertka branży HR. – Są to osoby z kilkuletnim doświadczeniem w branży i nierzadko też kilkuletnim stażem w jednej organizacji, więc łatwiej mogą wyciągać wnioski na temat tego, czy styl i sposób komunikacji w firmie pomaga im sprawnie działać czy obniża ich efektywność.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Rocket Science
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska Biuro prasowe
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.