Celebruj Światowy Dzień Czekolady z Mars Wrigley!

Historycy spierają się o to, kiedy powstała czekolada. Najprawdopodobniej miało to miejsce już trzy, cztery tysiące lat temu[1]. Co do jednego nie ma wątpliwości – dziś trudno wyobrazić sobie świat bez czekolady. Jak pokazują badania, gości ona w niemal każdym polskim domu[2], a do zakupowego koszyka trafia minimum raz w tygodniu[3]. 7 lipca świętujemy Światowy Dzień Czekolady. Mało kto wie jednak jak długą i skomplikowaną drogę przebywa ziarenko kakaowca, zanim stanie się integralną częścią uwielbianego na całym świecie przysmaku. Uprawa kakao nie jest prosta i wiąże się z wyzwaniami. Dlatego Mars Wrigley koncentruje wysiłki, żeby surowiec ten był pozyskiwany w sposób odpowiedzialny, by mogły się nim cieszyć kolejne pokolenia.
Kakao jest wymagające…
Sztuka uprawy kakao jest wymagająca. W społecznościach rolniczych jest przekazywana z pokolenia na pokolenie. Drzewka kakaowca rosną jedynie w bardzo specyficznym klimacie – w pasie terenu o 18° na północ i południe od równika. Służy im cień palm kokosowych lub bananowców, które chronią je także przed nadmiernym wiatrem. Po zbiorach owoce zostają poddane procesowi fermentacji, który wydobywa z nich głęboki smak i kolor. Następnie, aby uwolnić, aromat ziarna są suszone w promieniach słońca.
Więcej o uprawie kakao oraz życiu na plantacji więcej dowiesz się tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=fxUfwKCCR84&t=1s
Rozgryź produkcję czekolady!
W Janaszówku, niedaleko Sochaczewa, znajduje się jedna z kluczowych fabryk wyrobów czekoladowych Mars Wrigley w Europie zatrudniająca blisko 600 pracowników i eksportująca słodycze na ponad 40 rynków. To do niej trafia wstępnie poddana obróbce pasta kakaowa, z której eksperci Mars Wrigley mogą wyczarować kultowe przysmaki. Początkowo scala się ją z odpowiedniej jakości mlekiem oraz cukrem, a połączenie smaków jest wzmocnione poprzez proces rozdrabniania wszystkich składników do wielkości cząstek mierzonych w mikrometrach. Ten etap nadaje czekoladzie wyjątkową gładkość. Następnie czekolada jest konszowana, czyli poddana zaawansowanemu, kilkugodzinnemu procesowi mieszania, który sprawia, że smaki składników zaczynają się przenikać, a czekolada jest płynna i gładka.
Kolejnym ważnym procesem jest temperowanie, które przeprowadzane jest w urządzeniach nazywanych temperówkami. Nazwa procesu pochodzi od angielskiego tempering, czyli hartowanie. Polega on na początkowym szybkim schłodzeniu, a później delikatnym podgrzaniu. Doprowadza to czekoladę do końcowej struktury oraz do nadania jej połysku i kruchości. Temperowanie sprawia, że czekolada nie topi się w temperaturze pokojowej, a pełnię aromatu uwalnia na języku. Na sam koniec produkt należy jeszcze raz ostatecznie schłodzić, aby przybrał on ostateczną postać oraz nienaganną prezentację.
Cały ten proces pokazuje, jak Mars Wrigley kultywuje tradycyjny sposób produkcji czekolady, czyli mieszanie i rozdrabnianie jej składników tak, by otrzymać niepowtarzalną konsystencję, smak oraz aromat. Każda marka Mars Wrigley posiada unikalną strukturę i specyfikę produkcji, a każda z receptur ma wyjątkową teksturę, smak, a nawet historię – tłumaczy Tomasz Haber, Kierownik Projektu w fabryce wyrobów czekoladowych Mars Wrigley w Janaszówku.
Wciąż głodny wiedzy? Obejrzyj na naszym kanale YouTube dwa filmy, w których Tomasz Haber opowiada o produkcji czekolady:
https://www.youtube.com/watch?v=LMFuoniyT8s
https://www.youtube.com/watch?v=jzFXntN2qfI
Aby kakao wystarczyło dla kolejnych pokoleń…
Kakao jest źródłem dochodu dla ponad 350 000 rolników, od których Mars Wrigley pozyskuje surowiec niezbędny dla produkcji czekolady będącej najważniejszym składnikiem słodyczy kultowych marek jak Snickers®, Twix®, Milky Way®, M&M’s® czy Maltesers®. Dlatego właśnie Mars realizuje globalny program „Kakao dla Pokoleń” (ang. Cocoa for Generations). Strategia ta opiera się na systemowych rozwiązaniach w 3 obszarach:
- Poprawie poszanowania praw człowieka – m.in. poprzez wzmacnianie społecznej i ekonomicznej pozycji kobiet, monitorowanie i zapobieganie pracy dzieci oraz zwiększanie dostępu do wysokiej jakości edukacji i możliwości rozwoju.
- Ochrona środowiska – poprzez budowanie łańcucha dostaw bez wylesiania (dla 100% źródeł kakao do 2025 roku). Wprowadzenie szeregu przyjaznych dla klimatu rozwiązań z wykorzystaniem nowoczesnego rolnictwa, praktyk regeneracyjnych i nauki o ochronie upraw.
- Wzmacnianie źródeł dochodu rolników – Mars dzieli się z rolnikami swoimi najlepszymi praktykami i wspiera ich przedsiębiorczość.
Od 2023 roku 100% kakao kupowanego dla bezpośredniej działalności fabryk Mars Wrigley w całej Europie pochodzi z odpowiedzialnych źródeł. Firma zobowiązała się również do tego, aby do 2025 roku 100% globalnie wykorzystywanego kakao było pozyskiwane odpowiedzialnie.
Kakao to najważniejszy surowiec, bez którego nie byłoby naszych kultowych produktów czekoladowych. Dlatego sposób w jaki je pozyskujemy jest dla nas szczególnie ważny. Mars Wrigley w 2018 roku, zdefiniował globalną strategię „Kakao dla Pokoleń”. Jej celem jest zapewnienie realnych trwałych i pozytywnych zmian w łańcuchu dostaw tego surowca. Działania, które podejmujemy pomagają zachować lasy, chronić dzieci i zwiększać dochody rolników. Wszystko po to, aby rodziny uprawiające kakao mogły dobrze prosperować. – podkreśla Monika Piekarska, kierowniczka ds. korporacyjnych.
Dowiedz się więcej o działaniach Mars Wrigley na rzecz gospodarstw rolnych uprawiających kakao tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=SMGCE77Z9jg
https://www.youtube.com/watch?v=slL3804CInw
[1] M.D Coe, S. D. Coe, Prawdziwa historia czekolady, tłum. Ewa Klekot, Warszawa 2000.
[2] Penetracja kategorii czekoladowych to 99,5% gospodarstw domowych w perspektywie MAT Mar’22, stała versus 2021 r., na podstawie raportu GfK-a, kategoria: Produkty Czekoladowe, rynek: Cała Polska, grupa populacyjna: Polskie Gospodarstwa Domowe.
[3] Na podstawie danych GfK-a, kategoria: Produkty Czekoladowe, rynek: Cała Polska, grupa populacyjna: Polskie Gospodarstwa Domowe.

Smak zaczyna się od mięsa

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Nowy pakiet farmaceutyczny ma wyrównać szanse pacjentów w całej Unii. W Polsce na niektóre leki czeka się ponad dwa lata dłużej niż w Niemczech
Jeszcze pod przewodnictwem Polski Rada UE uzgodniła stanowisko w sprawie pakietu farmaceutycznego – największej reformy prawa lekowego od 20 lat. Ma on skrócić różnice w dostępie do terapii między krajami członkowskimi, które dziś sięgają nawet dwóch–trzech lat. W Unii Europejskiej wciąż brakuje terapii na ponad 6 tys. chorób rzadkich, a niedobory obejmują również leki ratujące życie. Nowe przepisy mają zapewnić szybszy dostęp do leków, wzmocnić konkurencyjność branży oraz zabezpieczyć dostawy.
Handel
Wzrost wydobycia ropy naftowej nie wpłynie na spadek cen surowca. Kierowcy jesienią zapłacą więcej za olej napędowy

Sierpień jest trzecim z rzędu miesiącem, gdy osiem krajów OPEC+ zwiększa podaż ropy naftowej na globalnym rynku; we wrześniu nastąpi kolejna zwyżka. Kraje OPEC, zwłaszcza Arabia Saudyjska, chcą w ten sposób odzyskać udziały w rynku utracone na skutek zmniejszenia wydobycia od 2022 roku, głównie na rzecz amerykańskich producentów. Nie należy się jednak spodziewać spadku cen ropy, gdyż popyt powinien być wysoki, a pod znakiem zapytania stoi dostępność ropy z Rosji. Nie zmienia to faktu, że jesienią ceny paliw na stacjach zazwyczaj rosną, a w największym stopniu podwyżki dotyczyć będą diesla.
Nauka
Szacowanie rzeczywistej liczby użytkowników miast dużym wyzwaniem. Statystycy wykorzystują dane z nowoczesnych źródeł

Różnica między liczbą rezydentów a rzeczywistą liczbą osób codziennie przebywających w Warszawie może sięgać nawet niemal pół miliona. Rozbieżności są dostrzegalne przede wszystkim w dużych miastach i ich obszarach funkcjonalnych. Precyzyjne dane populacyjne są tymczasem niezbędne w kształtowaniu usług społecznych i zdrowotnych, edukacyjnych, opiekuńczych, a także w planowaniu inwestycji infrastrukturalnych. W statystyce coraz częściej dane z oficjalnych źródeł, takich jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, są uzupełniane o te pochodzące od operatorów sieci komórkowych czy kart płatniczych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.