Komunikaty PR

Co czwarty Polak nie czuje się w sieci bezpiecznie

2022-05-13  |  13:55
Biuro prasowe
Kontakt
Justyna Niebutkowska-Jończyk
Europ Assistance Polska

Wołoska 5
02-675 Warszawa
justyna.niebutkowska|europ-assistance.pl| |justyna.niebutkowska|europ-assistance.pl
+ 48 (22) 205 50 04
www.europ-assistance.pl/
Do pobrania pdf ( 0.15 MB )

27% użytkowników Internetu deklaruje, że ma obawy związane z korzystaniem z sieci. Jednocześnie tyle samo procent nie posiada antywirusa na swoim komputerze.
10% badanych osób nigdy nie zmienia hasła lub danych uwierzytelniających, a 1/3 robi to rzadko – wynika z badania „Bezpieczeństwo w Internecie” przeprowadzonego na zlecenie Europ Assistance Polska.

Ponad 80% respondentów kilka razy dziennie surfuje po Internecie. Spośród wszystkich osób 27% badanych przyznaje, że ma obawy związane z zagrożeniami, jakie wynikają z dostępu do Internetu. Od czasu poprzedniej edycji badania (2017 rok) odsetek ten wzrósł o 2pp.

Jakich zagrożeń najbardziej boją się internauci?

Prawie połowa Polaków obawia się zagrożeń związanych z bezpieczeństwem dzieci
i młodzieży w sieci. Aż 48% badanych niepokoi myśl, że najmłodsi mogą mieć kontakt ze środowiskiem pedofilskimi, ich zdjęcia mogą być udostępnione na stronach pornograficznych lub mogą stać się ofiarą zniesławienia czy cyberprzemocy. Równie mocno Polacy obawiają się cyberzagrożeń (48%) i wynikających z nich konsekwencji, do których między innymi należy utrata pieniędzy z konta bankowego, atak wirusa, kliknięcie w link, który zainfekuje sprzęt, bycie szpiegowanym, czy kontrolowanym.

Z kolei 47% badanych niepokoją zagrożenia wynikające z dokonywania płatności przez Internet. Obawy respondentów najczęściej wiążą się z dokonywaniem operacji/płatności na fałszywych witrynach. Polacy, boją się także, że w sieci pozostaną ich dane osobiste lub że ich karty zostaną sklonowane. Obawy Polaków dotyczą także braku możliwości kontrolowania wszystkich swoich danych osobowych umieszczonych w Internecie (49%). Polacy niepokoją się, że ich dane wykorzystane zostaną do otworzenia rachunku bankowego, czy przysłużą się do innej nielegalnej działalności.

Wyniki te pokazują, że świadomość Internautów powoli, lecz systematycznie rośnie. Jednak nadal wiele osób surfujących w sieci nie zdaje sobie sprawy ze stopnia zagrożenia, na jakie jest narażonych. Znaczna część Internautów ma przekonanie, że w sieci jest bezpieczna i anonimowa, a wszelkie niebezpieczne sytuacje ich nie dotyczą – mówi Marcin Zieliński, Dyrektor Departamentu Sprzedaży w Europ Assistance Polska.

Jak internauci zabezpieczają swoje dane?

Używanie oprogramowania antywirusowego, a także stosowanie mocnych i rozbudowanych haseł zabezpieczających jest podstawą do zachowania bezpieczeństwa w sieci. Wyniki badania pokazują, że 73% badanych posiada antywirusa zainstalowanego na komputerze.
W przypadku smartfona takiego zabezpieczenia używa 62% Polaków, a na tablecie antywirusa instaluje 39% osób. Z kolei 10% badanych deklaruje, że nigdy nie zmienia hasła lub danych uwierzytelniających, a 1/3 robi to rzadko. Ponadto, 1/4 Polaków używa kilku haseł dla wszystkich stron internetowych i portali społecznościowych.

Hasło, aby było bezpieczne, musi spełniać pewne wymogi. Dobre hasło powinno mieć powyżej 15 znaków – im więcej, tym lepiej, dodatkowo powinno posiadać małe i wielkie litery, cyfry,
a także znaki specjalne. W natłoku wielu informacji i dużych ilości danych coraz ciężej pamiętać o skomplikowanych i rozbudowanych hasłach. Dlatego z pomocą przychodzą konfiguratory haseł, które zdecydowanie ułatwiają cały proces. Jak wynika z badania, z tego typu programów korzysta jedynie 36% Polaków.

Ochrona przed cyberzagrożeniami

Większość Polaków (75%) uważa, że bezpieczeństwo cybernetyczne jest ważne. Ponad połowa osób (52%) jest zainteresowana usługami zwiększającymi bezpieczeństwo w sieci,
a 35% deklaruje chęć zakupu takiego rozwiązania. Według badanych najbardziej wiarygodne instytucje, które mogą oferować takie rozwiązania to banki (81%), serwisy płatnościowe typu BLIK, Pay-Pal, PayU, dotpay (71%) i firmy ubezpieczeniowe (58%).

Konsekwencje wynikające z zagrożeń cybernetycznych, w tym nieuczciwego lub szkodliwego wykorzystania danych osobowych, czy finansowych mogą mieć nieoczekiwany skutek, zarówno materialny, jak i niematerialny. Dlatego większość osób deklaruje potrzebę ochrony na taką okoliczność. Oferujemy klientom produkt, który łączy w sobie zarówno element prewencyjny, jak i ochronę ubezpieczeniową z assistance. To kompleksowe podejście pozwala na monitorowanie bezpieczeństwa swoich danych, a także gwarantuje wsparcie
w sytuacji, gdy do cyberzagrożenia już dojdzie.
– dodaje Zieliński.

Badanie” Bezpieczeństwo w internecie”, które dotyczyło działań podejmowanych online, obaw związanych z korzystaniem z internetu i bezpieczeństwa w sieci, zostało zrealizowane
w kwietniu 2022 roku przez firmę badawczą ARC Rynek i opinia na zlecenie Europ Assistance Polska. Reprezentatywna próba badawcza wyniosła 1015 osób, które udzieliły swoich odpowiedzi w ramach ankiety internetowej.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ubezpieczenia Allianz Partners notuje rekordowe wyniki za 2023 rok Biuro prasowe
2024-04-24 | 12:00

Allianz Partners notuje rekordowe wyniki za 2023 rok

Kluczowe dane: Przychody w 2023 r.: 9,3 mld euro (+13% w porównaniu do 2022 r.) Zysk operacyjny: 301,2 mln euro (+5,8% w porównaniu do 2022 r.) Wskaźnik
Ubezpieczenia Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?
2024-04-18 | 15:30

Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

Firmy księgowe i biura rachunkowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje
Ubezpieczenia BRAK ZDJĘCIA
2024-04-04 | 14:07

Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

W 2023 r. aż 92% interwencji w ramach motocyklowego assistance polegało na holowaniu pojazdu – podaje towarzystwo ubezpieczeniowe Compensa. Kierowane do warsztatu jednoślady pokonywały na lawecie średnio ponad 62 km,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.