Komunikaty PR

Co Polacy wiedzą o bateriach i jak sobie radzą z ich segregacją? - nowy raport

2024-02-16  |  15:00
Biuro prasowe
Kontakt
Franciszek Płóciennik
All Hands Agency

brak
brak brak
franek|allhands.agency| |franek|allhands.agency
+48 795121427
https://allhands.agency/

Wiedza o bateriach bardziej na minus niż na plus.

Polacy i selektywna zbiórka

 

Baterii używamy codziennie z coraz większą częstotliwością. Znajdziemy je w naszych urządzeniach przenośnych, ale także samochodach. To sprawia, że ten rynek rośnie wykładniczo, a wraz z nim pojawiają się nowe odpady. Z raportu Interzero „Między plusem a minusem - co Polacy wiedzą o bateriach i jak sobie radzą z ich segregacją?” wynika, że boimy się ich produkcji, składowania, a recykling ogniw uznało za szkodliwy 39% respondentów. 18% wszystkich badanych, z czego 30% młodych (18-34 lata) uważa, że nie da się ich przetworzyć wtórnie.

Selektywna zbiórka

Raport “Między plusem a minusem - co Polacy wiedzą o bateriach i jak sobie radzą z ich segregacją?” ujawnia lukę pomiędzy ekologicznymi deklaracjami, a rzeczywistymi zachowaniami społeczeństwa. Prawie każdy (90% osób) deklaruje, że segreguje śmieci, tymczasem podział na 5 obowiązkowych frakcji (papier, szkło, metale i tworzywa sztuczne, bio i zmieszane) stosuje zaledwie nieco ponad połowa z nas (58%). Pokolenie Z, często utożsamiane ze środowiskowymi ideałami, dwukrotnie częściej nie segreguje odpadów wcale w porównaniu do generacji Baby Boomers.

Wydzielone miejsca na zużyte baterie znajdują się w trzech czwartych polskich domów. Najczęściej (60%) te małe ogniwa trafiają potem do specjalnych pojemników w sklepach, które w opinii badanych, powinny być jeszcze lepiej oznakowane i bardziej dostępne. Aż 6% wszystkich badanych i 11% młodych wyrzuca baterie nieprawidłowo, umieszczając je w zwykłych domowych koszach (czarnym lub żółtym).

Selektywna wiedza młodych Polaków

Młodzi Polacy (18-34 lat) nie znają podstawowych typów baterii. 10% z nich nie potrafiło wskazać żadnej nazwy. Problemów nastręczają nowe urządzenia, często z wbudowaną baterią, jak np. e-papierosy. Zaledwie 44% respondentów wiedziało, gdzie je należy wyrzucić. To jest prawdziwe wyzwanie stojące przed społeczną odpowiedzialnością biznesuNa rynku stale pojawiają się nowe rodzaje urządzeń i źródeł zasilania. Każdy przedsiębiorca wprowadzający na polski rynek baterie ma obowiązek finansowania publicznych kampanii edukacyjnych. Z badania wynika, że bardziej niż wiedza o konkretnych rodzajach baterii, potrzebne jest poznanie i zrozumienie procesów, oraz świadomość dotycząca tego, co robić ze zużytym sprzętem. To pozwoli Polakom mądrze pozbywać się odpadów zarówno indywidualnie, jak i na poziomie firmy czy instytucji. - wyjaśnia Paweł Lesiak, wiceprezes Interzero Organizacji Odzysku Opakowań.

Zasilani bateriami - nadzieja w recyklingu

Rosnący rynek baterii powoduje skok zapotrzebowania na surowce do ich produkcji, takich jak lit, nikiel, mangan czy grafit. Część z tych pierwiastków występuje tylko w kilku miejscach na Ziemi, podczas gdy wraz z rozwojem elektryfikacji popyt na nie idzie w górę. Dla gospodarek krajowej i europejskiej mają znaczenie strategiczne, a nawet krytyczne. Choć 59% ankietowanych wie, że z baterii można odzyskiwać cenne surowce, równocześnie aż 43% osób nie potrafi nazwać ani jednego pierwiastka czy materiału, który można odzyskać z baterii.

Z powodów ekonomicznych, w szczególności ograniczonych zasobów, ważne jest, aby nie tracić już raz wprowadzonych na rynek cennych surowców, czyli by poddawać baterie recyklingowi. Tymczasem wśród Polaków zdania na temat szczególnie potrzebnego procesu, są podzielone: 39% osób uznaje go za groźny dla środowiska, 29% za nieszkodliwy, a 32% nie potrafi tego ocenić.

Premiera raportu w Światowy Dzień Baterii

Raport „Między plusem a minusem” jest jednym z nielicznych opracowań w Polsce tak dogłębnie opisujących postawy Polaków wobec recyklingu – w tym wypadku baterii. Zawiera on odpowiedzi na łącznie kilkadziesiąt pytań, m.in. o posiadane pojemniki na odpady, weryfikuje wiedzę na temat segregacji czy stosunek do recyklingu. Zebrane w nim dane wskazują konieczność dalszej edukacji polskiego społeczeństwa w zakresie segregacji baterii. Większość z nas wie, gdzie powinna je wyrzucić, ale co się dalej z nimi dzieje i dlaczego jest to ważne, już niekoniecznie.

Cały raport “Między plusem a minusem. Co Polacy wiedzą o bateriach i jak sobie radzą z ich segregacją?” jest dostępny na stronie: https://ekobezkantow.pl/raporty/miedzy-plusem-a-minusem/. Jest to element większej kampanii edukacyjnej „Eko bez kantów” przybliżającej Polkom i Polakom recykling oraz gospodarkę o obiegu zamkniętym.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: All Hands Agency
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce Biuro prasowe
2025-05-22 | 13:30

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce

Polski System Kaucyjny (PSK) oraz Canpack Recycling podpisały list intencyjny, rozpoczynając strategiczną współpracę na rzecz budowy nowoczesnego, ogólnopolskiego systemu
Ochrona środowiska Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli
2025-05-22 | 10:00

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli

Sprawdzone źródła wiedzy, nowoczesne narzędzia edukacyjne i nieodpłatny wstęp na spektakle w teatrze ekologicznym. Powraca program dla wyróżniających się
Ochrona środowiska „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Targi Bezpieczeństwa

Kongres Rady Podatkowej

Handel

Negocjacje między UE i USA w sprawie ceł trwają. Przełom możliwy podczas czerwcowej wizyty Trumpa w Europie

Czas, jaki Donald Trump zostawił krajom obłożonym cłami na negocjacje, zbliża się do półmetka. Umowę podpisała Wielka Brytania, ogłoszono również porozumienie z Chinami. Unia Europejska, która jest czwartym partnerem handlowym USA, do niedawna zdawała się nie czynić żadnych postępów w rozmowach. Jednak negocjacje trwają. Zdaniem europosła Michała Szczerby z PO stanowisko Unii powinno być twarde, a przede wszystkim jednomyślne. Okazją do rozmów może być wizyta Trumpa na czerwcowym szczycie NATO w Hadze.

Przemysł

Unijne programy szansą dla polskiego przemysłu zbrojeniowego. Wkrótce uruchomione będzie 150 mld euro na niskooprocentowane pożyczki

Prace nad uruchomieniem instrumentu pożyczkowego SAFE są na ostatniej prostej. Jak poinformował MON, po wielu tygodniach negocjacji został on przyjęty przez stałych przedstawicieli państw członkowskich przy UE. Wdrożenie SAFE oznacza uruchomienie 150 mld euro niskooprocentowanych pożyczek na finansowanie inwestycji państw członkowskich w obronność. Wysiłki krajowe i unijne koncentrują się teraz na zwiększaniu potencjału europejskiego przemysłu obronnego i budowaniu zdolności obrony i odstraszania.

Konsument

Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji

Sztuczna inteligencja i robotyka już dziś pomagają firmom ograniczać swój wpływ na środowisko. Korzyści z inwestycji w zaawansowaną automatyzację odczuwają także konsumenci. Przykładem może być automatyczny system pakowania wdrażany przez Amazon. Robot dostosowujący każdorazowo rozmiar papierowego opakowania do danego produktu pozwolił już zaoszczędzić 3 mln t materiału opakowaniowego, co oznacza dla kupujących mniej materiałów do utylizacji i prostszy recykling.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.