Co trzeci internauta ofiarą cyber-oszustw związanych z COVD-19
Sytuacja związana z pandemią daje wiele możliwości działania dla cyberprzestępców. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez TransUnion napastnicy najczęściej wykorzystują phishing.
Amerykańska firma TransUnion, zajmująca się oceną zdolności kredytowej konsumentów, opublikowała raport Consumer Financial Hardship. Analiza zawiera aktualne informacje na temat problemów finansowych oraz ich wpływu na postawy konsumentów w czasie pandemii koronawirusa. W raporcie znalazły się również dane dotyczące cyberataków wymierzonych przeciwko użytkownikom indywidualnym. 32 proc. respondentów twierdzi, że padło ofiarą oszustw cyfrowych związanych z COVID-19. Przestępcy stosują różne sposoby, aby oszukać internautów, niemniej z zestawienia Consumer Financial Hardship wynika, że najczęstszą metodą jest phishing.
Najczęstsze rodzaje oszustw, z którymi borykają się internauci w czasie pandemii to:
- phishing 27 proc
- oszustwa w legalnych sklepach internetowych - 21 proc
- oszustwa charytatywne i zbieranie funduszy - 19 proc.
- oszustwa związane z ofertami pracy - 18 proc.
- fałszywe szczepionki, leki, testy i środki ochrony indywidualnej przeciwko COVID-19 - 15 proc
- fałszywe ubezpieczenie - 15 proc
- oszustwa związane z wysyłką towarów - 14 proc.
- kradzież tożsamości - 14 proc.
- skradziona karta kredytowa lub fałszywe opłaty - 13 proc
- oszustwo sprawdzające bodźce - 12 proc
- zmiana danych osobowych lub informacjo o koncie za pośrednictwem call center - 12 proc.
- przejęcie konta - 11 proc
TransUnion zauważa, że skuteczność poszczególnych rodzajów oszustw nie wszędzie jest taka sama. Przykładowo phishing najbardziej upowszechnił się w Kanadzie, Hongkongu, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Fałszywe oferty pracy są plagą w Republice Południowej Afryki, zaś w Kolumbii przeważają występki związane ze sprzedażą w sklepach internetowych.
- Wprawdzie TransUnion nie uwzględnił Polski w zestawieniu Consumer Financial Hardship, ale nasi internauci stykają się z bardzo podobnymi problemami. Z naszych analiz wynika, że phishing jest najczęstszą formą ataków wymierzonych przeciwko rodzimym internautom. Warto jednak zwrócić uwagę na jeszcze jedną ważną kwestię. Phishing to dopiero pierwszy etap działania przestępców. W dalszej kolejności dążą do przejęcia kont ofiar, a następnie ich tożsamości. Oszustwa związane z tożsamością to główny sposób, w jaki oszuści wykorzystują skradzione dane konsumentów. Może to mieć długoterminowe skutki dla konsumentów, takie jak narażenie wielu kont internetowych i obniżenie ocen kredytowych - mówi Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.
TransUnion gromadzi informacje o ponad 1 miliardach konsumentów indywidualnych w ponad 30 krajach. Wśród jej klientów jest ponad 65 000 firm. Agencja przebadała 7384 dorosłe osoby w Kanadzie, Kolumbii, Hongkongu, RPA, Wielkiej Brytanii i USA w okresie od 30 czerwca do 6 lipca 2020 r.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
Bez zaangażowania największych firm, które ograniczają własny ślad węglowy, będzie trudno o transformację energetyczną. Jak wynika z danych Europejskiego Banku Inwestycyjnego, w ubiegłym roku 61 proc. przedsiębiorstw z UE zainwestowało w walkę ze zmianą klimatu. Choć z tymi inwestycjami wiążą się zwykle ogromne koszty, część firm traktuje je jako szansę na podniesienie swojej konkurencyjności. Wśród znaczących korzyści podnoszą też kwestię zmniejszania zależności od dostaw surowców energetycznych z innych krajów.
Prawo
Rolnicy z Wielkopolski i Opolszczyzny protestują przeciwko likwidacji ich miejsc pracy. Minister rolnictwa deklaruje szukanie rozwiązań

W czwartek 24 kwietnia pracownicy towarowych gospodarstw rolnych z województw wielkopolskiego i opolskiego protestowali przed Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Warszawie. To już kolejny – po poznańskim – protest, który ma zwrócić uwagę na opieszałość urzędników w związku z zagospodarowaniem zwracanych do Zasobu Skarbu Państwa dzierżawionych gruntów, na których dziś prowadzona jest działalność rolnicza. Minister Czesław Siekierski przyjął delegację pracowników, która przekazała petycję z postulatami wymagającymi pilnych działań urzędniczych.
Prawo
W połowie maja pierwszym pakietem deregulacyjnym zajmie się Senat. Trwają prace nad drugim pakietem

Zgodnie z zaplanowanym porządkiem obrad na posiedzeniu 14–15 maja Senat zajmie się pierwszym pakietem deregulacyjnym, przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Przyjęty w ubiegłym tygodniu przez Sejm dokument zawiera około 40 rozwiązań, które mają ułatwić prowadzenie biznesu. W ciągu kilku miesięcy efekty mają być odczuwalne dla przedsiębiorców. Jednocześnie trwają już prace nad kolejnymi propozycjami deregulacyjnymi.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.