Co trzeci internauta ofiarą cyber-oszustw związanych z COVD-19
Sytuacja związana z pandemią daje wiele możliwości działania dla cyberprzestępców. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez TransUnion napastnicy najczęściej wykorzystują phishing.
Amerykańska firma TransUnion, zajmująca się oceną zdolności kredytowej konsumentów, opublikowała raport Consumer Financial Hardship. Analiza zawiera aktualne informacje na temat problemów finansowych oraz ich wpływu na postawy konsumentów w czasie pandemii koronawirusa. W raporcie znalazły się również dane dotyczące cyberataków wymierzonych przeciwko użytkownikom indywidualnym. 32 proc. respondentów twierdzi, że padło ofiarą oszustw cyfrowych związanych z COVID-19. Przestępcy stosują różne sposoby, aby oszukać internautów, niemniej z zestawienia Consumer Financial Hardship wynika, że najczęstszą metodą jest phishing.
Najczęstsze rodzaje oszustw, z którymi borykają się internauci w czasie pandemii to:
- phishing 27 proc
- oszustwa w legalnych sklepach internetowych - 21 proc
- oszustwa charytatywne i zbieranie funduszy - 19 proc.
- oszustwa związane z ofertami pracy - 18 proc.
- fałszywe szczepionki, leki, testy i środki ochrony indywidualnej przeciwko COVID-19 - 15 proc
- fałszywe ubezpieczenie - 15 proc
- oszustwa związane z wysyłką towarów - 14 proc.
- kradzież tożsamości - 14 proc.
- skradziona karta kredytowa lub fałszywe opłaty - 13 proc
- oszustwo sprawdzające bodźce - 12 proc
- zmiana danych osobowych lub informacjo o koncie za pośrednictwem call center - 12 proc.
- przejęcie konta - 11 proc
TransUnion zauważa, że skuteczność poszczególnych rodzajów oszustw nie wszędzie jest taka sama. Przykładowo phishing najbardziej upowszechnił się w Kanadzie, Hongkongu, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Fałszywe oferty pracy są plagą w Republice Południowej Afryki, zaś w Kolumbii przeważają występki związane ze sprzedażą w sklepach internetowych.
- Wprawdzie TransUnion nie uwzględnił Polski w zestawieniu Consumer Financial Hardship, ale nasi internauci stykają się z bardzo podobnymi problemami. Z naszych analiz wynika, że phishing jest najczęstszą formą ataków wymierzonych przeciwko rodzimym internautom. Warto jednak zwrócić uwagę na jeszcze jedną ważną kwestię. Phishing to dopiero pierwszy etap działania przestępców. W dalszej kolejności dążą do przejęcia kont ofiar, a następnie ich tożsamości. Oszustwa związane z tożsamością to główny sposób, w jaki oszuści wykorzystują skradzione dane konsumentów. Może to mieć długoterminowe skutki dla konsumentów, takie jak narażenie wielu kont internetowych i obniżenie ocen kredytowych - mówi Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.
TransUnion gromadzi informacje o ponad 1 miliardach konsumentów indywidualnych w ponad 30 krajach. Wśród jej klientów jest ponad 65 000 firm. Agencja przebadała 7384 dorosłe osoby w Kanadzie, Kolumbii, Hongkongu, RPA, Wielkiej Brytanii i USA w okresie od 30 czerwca do 6 lipca 2020 r.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna
Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.
Bankowość
Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.
Media i PR
Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.