Connectivity Benchmark Report - sukces AI zależy od integracji danych
Nowe badania Salesforce pokazują, że 85% liderów IT oczekuje, że sztuczna inteligencja zwiększy produktywność programistów w ich organizacjach w ciągu najbliższych trzech lat - co jest dobrą zmianą, ponieważ raportują oni 39% wzrost liczby zapytań IT w ciągu ostatniego roku. Jednocześnie 62% z nich twierdzi, że ich organizacja nie jest jeszcze przygotowana do harmonizacji systemów danych w celu pełnego wykorzystania sztucznej inteligencji, co utrudnia przejście i dodatkowo zwiększa obciążenie ich zespołów.
Co więcej, 98% organizacji IT zgłasza dziś, że doświadcza wyzwań związanych z wysiłkami na rzecz transformacji cyfrowej, przy czym 80% z nich wymienia silosy danych jako powód do niepokoju, a 72% zmaga się z systemami, które są od siebie nadmiernie zależne.
W corocznym raporcie Connectivity Benchmark Report firma MuleSoft przeprowadziła ankietę wśród 1050 dyrektorów ds. informatycznych i decydentów IT na całym świecie, aby zrozumieć wyzwania i sposoby, w jaki organizacje mogą wykorzystywać integrację, automatyzację i interfejsy API do budowania skutecznych strategii sztucznej inteligencji.
Skuteczne strategie AI, które zapewniają zwrot z inwestycji i wartość biznesową
Skuteczne strategie AI opierają się w dużej mierze na mocnej integracji danych tak, aby móc czerpać korzyści z poprawy wydajności operacyjnej, produktywności oraz pozytywnych doświadczeń pracowników i klientów.
- Sztuczna inteligencja jest wyznacznikiem: Liderzy IT spodziewają się 69% wzrostu średniej liczby dużych modeli językowych (LLM), z których będą korzystać w ciągu najbliższych trzech lat, a 80% organizacji twierdzi, że już dziś korzysta z wielu predykcyjnych i generatywnych modeli AI.
- Integracja jest główną przeszkodą dla innowacji AI: Chociaż sztuczna inteligencja zwiększa wydajność i produktywność, jest ona zależna od zintegrowanych danych. Szacuje się jednak, że tylko 28% aplikacji jest ze sobą połączonych, a 95% liderów IT twierdzi, że kwestie integracji utrudniają przyjęcie sztucznej inteligencji.
- Bezpieczeństwo i zaufanie pozostają barierami dla wdrożenia: 64% liderów IT obawia się etycznego wykorzystania i wdrożenia sztucznej inteligencji.
Rozbicie silosów danych może uwolnić pełny potencjał sztucznej inteligencji
Silosy danych stanowią istotną barierę postępu. Aż 81% respondentów twierdzi, że silosy utrudniają postępy we wdrażaniu transformacji cyfrowej. W rezultacie istnieje większa potrzeba ujednolicenia wszystkich ustrukturyzowanych i nieustrukturyzowanych danych biznesowych, w celu zasilania i wdrażania zaufanej sztucznej inteligencji we wszystkich funkcjach biznesowych.
- Organizacje stoją przed wyzwaniem połączenia danych z aplikacjami AI: 72% liderów IT uważa, że ich obecna infrastruktura jest zbyt współzależna, a 62% twierdzi, że ich organizacja nie jest przygotowana do harmonizacji systemów danych w celu wykorzystania technologii AI.
- Wgląd w dane pozostaje niewykorzystany: 75% organizacji twierdzi, że zmaga się z integracją wglądu w dane z doświadczeniami użytkowników.
- Cyfrowe doświadczenia klientów nie są w pełni dopracowane: Tylko 26% organizacji uważa, że zapewnia w pełni połączone doświadczenia użytkowników we wszystkich kanałach.
Automatyzacja jest niezbędna
Zespoły IT są często odpowiedzialne za wdrażanie automatyzacji, ale pozostają ostrożne w kwestii umożliwienia użytkownikom ich samodzielnej obsługi. Tylko 22% liderów IT twierdzi, że ich strategia pomagania nietechnicznym użytkownikom biznesowym w integracji aplikacji i źródeł danych za pośrednictwem interfejsów API jest aktualna. Jednocześnie przeszkodę stanowi luka kompetencyjna w zespołach IT. Wypełnienie tej luki poprzez strategiczną współpracę i podnoszenie kwalifikacji jest niezbędne, aby organizacje mogły jak najlepiej wykorzystać automatyzację zarówno pod kątem innowacji, jak i wydajności.
- Zespoły IT pod ogromną presją: zespoły IT mają trudności z efektywną integracją, ponieważ 98% z nich zgłasza trudności związane z transformacją cyfrową. Luki w umiejętnościach i obawy dotyczące zgodności znajdują się na szczycie listy wyzwań IT.
- Sztuczna inteligencja może pomóc zespołom IT: 85% liderów IT oczekuje, że sztuczna inteligencja zwiększy produktywność programistów.
- Zespoły IT wykorzystują zrobotyzowaną automatyzację procesów (RPA), aby zmniejszyć obciążenie: Zespoły IT coraz częściej stosują automatyzację w celu zarządzania wysokimi wymaganiami, przy czym jedna trzecia zespołów preferuje obecnie RPA, co stanowi znaczny wzrost w porównaniu z 13% w 2021 r. do 31% w 2023 r.
Praktycznie każda firma korzysta z interfejsów API i mogą one stanowić strategiczną dźwignię wzrostu
Interfejsy API usprawniają dostęp do danych oraz ich wykorzystanie, napędzając wzrost poprzez płynne łączenie różnych aplikacji i systemów. W rzeczywistości szacuje się, że 33% wszystkich przychodów generowanych jest przez interfejsy, a ten odsetek utrzymuje się na stałym poziomie w ciągu ostatnich trzech lat.
- Interfejsy API uwalniają potencjał przychodów: Interfejsy API przyczyniły się do zwiększenia przychodów w przypadku 39% respondentów i obniżenia kosztów operacyjnych w przypadku 35%.
- Interfejsy API zwiększają wydajność operacyjną i produktywność: Liderzy IT zgłaszają, że interfejsy API zwiększają elastyczność i promują samoobsługę (54%), zwiększają produktywność (48%) i przynoszą korzyści zespołom biznesowym, pomagając im sprostać ich wymaganiom (46%).
- API są poszukiwane: Większość (54%) liderów IT wykorzystuje interfejsy API do tworzenia integracji.
- Powyższe dane pokazują, że liderzy IT są coraz bardziej świadomi tego, że ich zdolność do operacjonalizacji sztucznej inteligencji – a także zwiększania wartości biznesowej oraz wartości dla klienta - będzie zależeć od ich zdolności do zintegrowania jej z istniejącymi systemami, co przełoży się na nowe możliwości rozwoju. Sztuczna inteligencja jest tak dobra, jak dane, które organizacje mogą do niej podłączyć, a to przekłada się na wyniki, które mogą z niej uzyskać. Zasadniczo są to wyzwania związane z integracją i automatyzacją. Dane pokazują, że liderzy IT są coraz bardziej świadomi, że ich zdolność do operacjonalizacji sztucznej inteligencji - i napędzania wartości biznesowej oraz wartości dla klienta - będzie zależeć od ich zdolności do zintegrowania jej z istniejącymi systemami – komentuje Param Kahlon, EVP oraz General Menager ds. automatyzacji i integracji w Salesforce.

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
Od momentu przystąpienia do UE polska gospodarka urosła dwukrotnie – skumulowany wzrost PKB wyniósł 99 proc., a połowa wzrostu wynikała z członkostwa w UE. Duża w tym zasługa Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który od 2004 roku przekazał w Polsce 100 mld euro w finansowanie projektów związanych m.in. z efektywnością energetyczną, OZE czy zrównoważonym rozwojem miast. EBI zwiększa też inwestycje w obronność i bezpieczeństwo – w 2024 roku bank zainwestował 300 mln euro w pierwszy polski program satelitarny.
Polityka
Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę

Polska negatywnie wyróżnia się na tle krajów UE i OECD pod względem własności państwowej. Państwo kontroluje nie tylko duże, kluczowe dla gospodarki przedsiębiorstwa, lecz również graczy w mniej znaczących sektorach, jak słodycze czy armatura. Zdaniem przedstawicieli FOR „zatruwa” to zarówno gospodarkę, jak i politykę. W badaniach organizacji Polacy wypowiedzieli się proprywatyzacyjnie, choć w przypadku pytań o prywatyzacje dużych firm już nie byli tak zdecydowani.
Transport
Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki

66 proc. konsumentów, którzy w ciągu najbliższych trzech lat chcą zmienić samochód, deklaruje zakup z drugiej ręki – wynika z badania autoDNA. W Polsce na jedno auto nowe, z salonu, przypada pięć używanych. Chociaż rynek wtórny się stopniowo profesjonalizuje, wciąż liczne są nieprawidłowości i próby oszukania kupującego. 81 proc. kupujących deklaruje, że weryfikuje stan auta przed zakupem, ale często jest to bardzo pobieżny proces.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.