Cyberbezpieczeństwo w czasie pandemii: połowa firm nie ma planu awaryjnego. Bada
COVID-19 otworzył przed hakerami wiele nowych możliwości. Napastnicy skrzętnie je wykorzystują i biorą na cel nie tylko przedsiębiorstwa, ale również placówki medyczne czy też telepracowników. Organizacje doskonale zdają sobie sprawę z istniejących zagrożeń, co pokazują wyniki badania Bitdefender przeprowadzone wśród specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem.
86 proc. respondentów twierdzi, że liczba incydentów naruszających bezpieczeństwo IT w czasie pandemii się zwiększyła. Największy wzrost odnotowano wśród ataków phishing i whaling (26 proc) oraz ransomware (22 proc.). Według ankietowanych cyberprzestępcy najczęściej uderzają w instytucje finansowe (43 proc), służbę zdrowia (34 proc.) oraz sektor publiczny (29 proc.)
Niemal jedna trzecia firm deklaruje, że zamierza wykorzystać zdobyte w trudnym okresie doświadczenia i zwiększyć liczbę szkoleń w zakresie bezpieczeństwa IT. Jednak połowa ankietowanych nie ma w zanadrzu planu awaryjnego, gdyby podobna sytuacja wystąpiła w przyszłości. Co istotne, uczestnicy badania wiedzą, iż trzeba szybko wprowadzić zmiany o charakterze strategicznym. Zdecydowana większość respondentów podziela opinię, że COVID-19 zmieni sposób w jaki działają ich firmy w perspektywie długoterminowej. Najbardziej świadomi zmian są specjaliści od cyberbezpieczeństwa pracujący w branży energetycznej (92 proc.) oraz hotelarskiej (87 proc.). Respondenci wymieniają trzy obszary, które wymagają w najbliższym czasie szczególnego nadzoru. Są to zabezpieczenie łańcuchów dostaw, ochrona urządzeń IoT oraz działanie mające na celu zapobieganie atakom ukierunkowanym.
Z badania firmy Bitdefender wynika, że połowa specjalistów ds. cyberbezpoeczeństwa nie ma planu awaryjnego lub nie wie jak reagować w sytuacjach nadzwyczajnych wywołanych przez pandemie lub inne żywioły.
Dużym wyzwaniem dla działów IT stał się też lawinowy przyrost osób wykonujących pracę w domu. Jedna trzecia badanych obawia się, że telepracownicy nie będą sobie radzić z identyfikacją podejrzanych działań ze strony cyberprzestępców. Dwóch na pięciu specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa uważa, że pracownicy korzystający z niezaufanych sieci stwarzają poważne zagrożenie dla organizacji, zaś 38 proc. twierdzi, iż istnieje ryzyko związane z przechwyceniem przez hakerów dostępu do służbowych urządzeń używanych w domu. Niestety, w ślad za deklaracjami zapowiadającymi przedefiniowanie strategii bezpieczeństwa zazwyczaj nie idą konkretne czyny. Tylko 14 proc. firm biorących udział w badaniu dokonało poważnych inwestycji w aktualizację systemów bezpieczeństwa. 12 proc. wykupiło dodatkowe ubezpieczenie od cyberataków, zaś 11 proc. wdrożyło zasadę zerowego zaufania.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.
Transport
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.