Komunikaty PR

Cyberbezpieczeństwo w czasie pandemii: połowa firm nie ma planu awaryjnego. Bada

2020-07-16  |  01:00
Biuro prasowe

COVID-19 otworzył przed hakerami wiele nowych możliwości. Napastnicy skrzętnie je wykorzystują i biorą na cel nie tylko przedsiębiorstwa, ale również placówki medyczne czy też telepracowników.  Organizacje doskonale zdają sobie sprawę z istniejących zagrożeń, co pokazują wyniki badania Bitdefender przeprowadzone wśród specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem.

86 proc. respondentów twierdzi, że liczba incydentów naruszających bezpieczeństwo IT w czasie pandemii się zwiększyła. Największy wzrost odnotowano wśród ataków phishing i whaling (26 proc) oraz ransomware (22 proc.). Według ankietowanych cyberprzestępcy najczęściej uderzają w instytucje finansowe (43 proc), służbę zdrowia (34 proc.) oraz sektor publiczny (29 proc.)

 

Niemal jedna trzecia firm deklaruje, że zamierza wykorzystać zdobyte w trudnym okresie doświadczenia i zwiększyć  liczbę szkoleń w zakresie bezpieczeństwa IT. Jednak połowa ankietowanych nie ma w zanadrzu planu awaryjnego, gdyby podobna sytuacja wystąpiła w przyszłości. Co istotne, uczestnicy badania wiedzą, iż trzeba szybko wprowadzić zmiany o charakterze strategicznym. Zdecydowana większość respondentów podziela opinię, że COVID-19 zmieni sposób w jaki działają ich firmy w perspektywie długoterminowej. Najbardziej świadomi  zmian są specjaliści od cyberbezpieczeństwa pracujący w branży energetycznej (92 proc.) oraz hotelarskiej (87 proc.).   Respondenci wymieniają trzy obszary, które wymagają w najbliższym czasie szczególnego nadzoru. Są to zabezpieczenie łańcuchów dostaw, ochrona urządzeń IoT oraz działanie mające na celu zapobieganie atakom ukierunkowanym. 

Z badania firmy Bitdefender wynika, że połowa specjalistów ds. cyberbezpoeczeństwa nie ma planu awaryjnego lub nie wie jak reagować w sytuacjach nadzwyczajnych wywołanych przez pandemie lub inne żywioły.

Dużym wyzwaniem dla działów IT stał się też lawinowy przyrost osób wykonujących pracę w domu.  Jedna trzecia badanych obawia się, że telepracownicy nie będą sobie radzić z identyfikacją podejrzanych działań ze strony cyberprzestępców. Dwóch na pięciu specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa uważa, że pracownicy korzystający z niezaufanych sieci stwarzają poważne zagrożenie dla organizacji, zaś 38 proc. twierdzi, iż istnieje ryzyko związane z przechwyceniem przez hakerów dostępu do służbowych urządzeń używanych w domu. Niestety, w ślad za deklaracjami zapowiadającymi przedefiniowanie strategii bezpieczeństwa zazwyczaj nie idą konkretne czyny. Tylko 14 proc. firm biorących udział w badaniu dokonało poważnych inwestycji w aktualizację systemów bezpieczeństwa. 12 proc. wykupiło dodatkowe ubezpieczenie od cyberataków, zaś 11 proc. wdrożyło zasadę zerowego zaufania.

 

Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska Biuro prasowe
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Finanse

Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy

Uchodźcy z Ukrainy coraz lepiej radzą sobie na polskim rynku pracy – pracuje 69 proc. z nich – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Deloitte dla UNHCR. Jednocześnie wciąż w tym obszarze jest wiele wyzwań, w tym bariery językowe czy kwestie dotyczące uznawania kwalifikacji, np. w zawodach medycznych i prawniczych. Na rosnącej aktywności zawodowej Ukraińców mocno skorzystała polska gospodarka, ale też sam rynek pracy: wzrosła konkurencja, a Polacy uzyskali możliwość specjalizacji i objęcia stanowisk menedżerskich, eksperckich i technicznych.

Ochrona środowiska

W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.

Konsument

Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.