Cyberprzestępcy uderzają przed Czarnym Piątkiem
Systemy telemetryczne Bitdefendera pokazują, iż pomiędzy 26 października a 6 listopada odsetek wiadomości spamowych związanych z Czarnym Piątkiem nie przekraczał 6 proc. Natomiast wyraźny wzrost nastąpił 9 listopada, kiedy ten wskaźnik osiągnął poziom 26 proc.
Najwięcej spamu dotyczącego Czarnego Piątku trafiło do internautów z USA (27 proc.), a w dalszej kolejności Irlandii (24 proc.), Szwecji (8 proc.), Danii (7 proc.), Francja (5 proc.) oraz Niemiec (5 proc.). Nieco inaczej przedstawiają się statystyki prezentujące adresy IP nadawców niechcianych e-maili. Najwięcej wysłano ich z USA (49 proc.), Niemiec (16 proc.) oraz Bułgarii (13 proc.). Co ciekawe, 2 proc. spamu związanego z Czarnym Piątkiem pochodziło z Polski.
Tematyka nadesłanych do tej pory wiadomości nie jest zbyt oryginalna i bardzo przypomina spam dystrybuowany przez oszustów w poprzednich latach. Cyberprzestępcy oferują ogromne rabaty na torby, okulary przeciwsłoneczne czy popularne modele smartfonów. Przykładowo torby Louis Vitton oferowana są z rabatem 86 proc, a okulary przeciwsłoneczne Ray-Ban, Oakley czy Costa można kupić nawet o 90 proc. taniej w porównaniu z ceną rynkową.
Wprawdzie Czarny Piątek wypada 25 listopada, aczkolwiek wielu handlowców zaczyna wyprzedaże zazwyczaj dwa tygodnie wcześniej. Ten fakt wykorzystują oszuści, który testują różne strategie, udoskonalające jednocześnie schematy ataków.
Specjaliści Bitdefendera apelują do osób planujących w najbliższym dniach zakupy online, aby zwracały szczególną uwagę na tzw. super okazje, zaś w przypadku wystąpienia nawet najmniejszych podejrzeń, dokładnie weryfikowały źródło pochodzenia informacji. Oszukańcze e-maile najczęściej prowadzą ofiary do fałszywych sklepów, gdzie nic nie kupią, a jedynie stracić pieniądze i cyfrową tożsamość.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.