Komunikaty PR

Cyborgi cyberprzestępczości przechodzą do ofensywy

2021-05-27  |  01:00
Biuro prasowe

Jednym z ważniejszych trendów w pierwszym kwartale 2021 roku jest wzrost liczby ataków przeprowadzonych bezpośrednio za pośrednictwem ludzi, było ich dwa razy więcej niż w poprzednim kwartale. Trudności finansowe spowodowane pandemią sprawiły, że część internautów zaczęła parać się oszustwami i czerpać z tego procederu zyski. Najczęściej angażują się w działania typu pisanie fałszywych recenzji, rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji w mediach społecznościowych oraz tworzenie fałszywych kont. Arkose Labs sygnalizuje wzrost znaczenia ataków przeprowadzanych przez tzw. cyborgi. To proceder, w którym dla przeprowadzenia skutecznych aktów hybrydowych oszuści działają w kombinacji botów i farm oszustów (człowiek-bot). Jak wynika z raportu Arkose Labs w pierwszym kwartale bieżącego roku 13,4 proc. ataków było przeprowadzonych przez ludzi, a resztę wykonały boty. Natomiast pod względem rodzajów, ataki były bardziej zróżnicowane w porównaniu do poprzednich miesięcy, w których większość ataków koncentrowała się na loginach-hasłach. Co nie zmienia faktu, iż w badanym okresie ataki na loginy-hasła stanowiły 45,4 proc, na kolejnych miejscach uplasowały się:

rejestracja fałszywych kont - 26,6 proc.

oszustwa przy realizacji płatności 19,1 proc.

pozostałe nadużycia 9,4 proc.

Odnotowano też 43 proc. wzrost wskaźnika ataków mobilnych w porównaniu z poprzednim kwartałem. Wyższy był również poziom oszustw pochodzących z urządzeń mobilnych - do 28 proc. wszystkich ataków w porównaniu z 19 proc. w poprzednim kwartale.

 

 

- Cyberprzestępcy wykazują się bardzo dużą elastycznością i potrafią się dostosować do nowych warunków, czego najlepszym przykładem jest pandemia. Co gorsza, swoisty ekosystem cyberprzestępczości cały czas się rozrasta. Nowe narzędzia wykorzystywane przez napastników, a także ludzie pozyskiwani do przestępczego procederu sprawiają, że z kwartału na kwartał możemy czuć się coraz mniej bezpieczni. Nie jesteśmy jednak bezsilni, produkty zabezpieczające również się rozwijają odpowiadając na aktualne zagrożenia. - Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora Bitdefender w Polsce.

 

 

O tym, że napastnicy szybko dostosowują się do nowych warunków, świadczy również fakt przejmowania zaufanych adresów IP, służących do przeprowadzenia ataków. Oszuści wykazują zainteresowanie przede wszystkimi adresami IP z obszarów geograficznych nieutożsamianych z cyberatakami. W ostatnim czasie szczególną popularnością cieszy się Ameryka Północna. Dodatkowo wraz z pojawianiem się coraz większej liczby inteligentnych urządzeń nastąpił proporcjonalny wzrost nowych adresów IP, co skwapliwie wykorzystują oszuści. 

Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia Biuro prasowe
2025-06-25 | 03:00

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Wyciek danych, ataki przeciążające stronę (DDoS), złośliwe oprogramowanie, phishing. Dziś wojna w cyberprzestrzeni dotyczy nie tylko infrastruktury krytycznej czy wielkich
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi projekt budżetu na lata 2028–2034. To będzie pierwsza długoletnia perspektywa czasu wojny

16 lipca Komisja Europejska przedstawi swój pomysł na budżet w kolejnej siedmioletniej perspektywie. Projekt ma przewidywać mniej programów, większy udział kwot niezaplanowanych, a także mechanizmy i rezerwy, które umożliwią szybszą i bardziej elastyczną reakcję na zmieniające się potrzeby. Więcej w nim będzie również środków przewidzianych na wzmocnienie bezpieczeństwa. W maju Parlament Europejski odrzucił w głosowaniu propozycję KE, by budżety przewidziane na okres po roku 2027 konstruować tak jak KPO.

Polityka

P. Müller: Wnioski z ludobójstwa w Srebrenicy szczególnie aktualne w kontekście ukraińskim. Społeczność międzynarodowa nie może przymykać oczu

W ubiegłym tygodniu obchodzono 30. rocznicę ludobójstwa w Srebrenicy, gdzie z rąk Serbów w lipcu 1995 roku zginęło ponad 8 tys. bośniackich mężczyzn i chłopców. To jeden z najciemniejszych rozdziałów najnowszej historii Europy – podkreślali szefowie instytucji UE. – ​To także lekcja dla społeczności międzynarodowej, która nabiera szczególnego znaczenia w kontekście agresji Rosji na Ukrainę – mówi Piotr Müller, europoseł z PiS.

Media i PR

Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba

8 sierpnia br. w państwach członkowskich UE zacznie obowiązywać europejski akt o wolności mediów. Przepisy rozporządzenia mają chronić pluralizm i niezależność mediów. Jak wynika z nowego raportu KE dotyczącego praworządności, wciąż jest to obszar, w którym jest dużo zagrożeń. Również Parlament Europejski wzywa kraje członkowskie do intensywnych wysiłków na rzecz wolności mediów i ochrony dziennikarzy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.