Cyfryzacja, cyfryzacja i jeszcze raz cyfryzacja, czyli trendy w branży etykiet
Konkret PR
ul. Konduktorska 4 lok. 9
00-775 Warszawa
e.ciuchta|konkretpr.pl| |e.ciuchta|konkretpr.pl
508 338 267
www.konkretpr.pl
Cyfrowa produkcja etykiet stała się obecnie kluczowym segmentem i motorem napędowym branży. Rozwiązania z zakresu druku cyfrowego oraz wykorzystujące druk hybrydowy stanowią 35 proc. całkowitej wartości rynku. Według badania FINAT[1] 37 proc. respondentów planuje zakup prasy cyfrowej w 2023 roku, przy zaledwie 21 proc. w poprzedniej edycji badania.
Zasięg technologii cyfrowej rośnie błyskawicznie. Coraz więcej marek i sprzedawców detalicznych wskazuje zwinność i szybkość reakcji jako czynniki decydujące, konieczne do sprostania nieustannie zmieniającym się trendom popytu. Dlatego firmy dążą do statusu smart factory, tzw. „inteligentnej fabryki” łączącej odpowiedni workflow, dopasowane oprogramiowanie, automatyzację procesów i rozwiązania chmurowe
„Wraz z rozwojem takich trendów jak automatyzacja, zakup wydruków online czy powstawanie całych drukarni internetowych, klienci otrzymują szereg nowych rozwiązań i jeszcze skuteczniej wykorzystują potencjał druku. Rozwiązania cyfrowe są doskonałą odpowiedzią na oczekiwania klientów – mniejszych nakładów, o większym stopniu personalizacji. Ponadto w obliczu globalnych wyzwań gwarantują ograniczenie odpadów, a także znacznie mniejsze zużycie energii” – mówi Dawid Greber, Label Market Business Development Manager w Konica Minolta Business Solutions Polska.
Optymizm ukryty w liczbach
Błyskawiczny rozwój druku cyfrowego potwiedza globalny raport Agencji Badawczej Smithers: “The Future of Digital Printing to 2032, digital printing product markets and forecasts”. Analitycy podają, że światowy rynek etykiet z nadrukiem cyfrowym w 2022 roku był wart 12,6 mld dolarów, ze średnim rocznym wzrostem (CAGR) na poziomie 7,7 proc. od 2017 roku oraz wzrostem wolumenów o średnio 10,8 proc. Etykiety w pełni cyfrowe oraz rozwiązania hybrydowe stanowią już ok. 35 procent całkowitej wartości produkcji etykiet, a w 2032 wydajność pras cyfrowych ma przewyższyć produkcję analogową, kiedy druk cyfrowy etykiet osiągnie wartość 20 miliardów euro
-„Błyskawiczny wzrost cyfrowych rozwiązań to naturalne następstwo pandemii, która wymagała od firm elastycznego dopasowywania do nieustannie zmieniających się wzorców popytu. W zakresie produkcji etykiet przedsiębiorstwa zyskały lepszą personalizację i kontrolę wolumenów” – mówi Dawid Greber .
Segment cyfrowej produkcji etykiet zyskuje na wzrostach całego rynku, który napędzany jest m.in. przez błyskawicznie rosnący e-commerce. Wartość e-handlu w Europie na koniec 2022 roku wyniosła ok. 662 miliardy dolarów, a do 2027 kwota będzie blisko dwa razy większa. –„Rosnąca sprzedaż online zwiększa zapotrzebowanie na dodatkowe opakowania, które zabezpieczają produkty podczas transportu. To napędza również zapotrzebowanie na etykiety, naklejane na niemal każdy rodzaj produktu”.- mówi Dawid Greber z Konica Minolta
Rok 2023 pod kątem cyfryzacji
Trendy potwierdza również FINAT – europejskie stowarzyszenie branży etykiet samoprzylepnych – w raporcie: „The European Narrow Web Market”. Organizacja wskazuje, że ponad jedna trzecia respondentów (37%) planuje zakup prasy cyfrowej w 2023 roku. To ogromny skok względem poprzedniego roku, kiedy podobną deklarację złożyło 21 proc. uczestników badania. Prezes stowarzyszania – Philippe Voet – potwierdza, że działalność cyfrową znacznie napędziła sytuacja pandemiczna i nieustanna potrzeba realizacji zamówień just in time. Potwierdza to Dawid Greber z Konica Minolta: „Etykiety spajają łańcuchy dostaw artykułów pierwszej potrzeby, stanowiąc istotne narzędzie przekazywania informacji. Dlatego na pewno nie stracą swojej pozycji, a wychylenie wahadła w kierunku produkcji cyfrowej będzie coraz bardziej widoczne.” – wskazał.
Jak podają analitycy IDC (International Data Corporation) również następne lata będą dla branży bardzo dobre. Zachodnioeuropejski rynek cyfrowych etykiet i drukarek produkcyjnych do opakowań ma rosnąć w tempie CAGR (średnioroczny wzrost) 13,1% w okresie 5 lat.
Konica Minolta napędza zmiany
Rynek cyfrowych etykiet napędza Konica Minolta, która od 6 lat reagularnie zwiększa swój udział w tym segmencie, osiągnęła pozycję lidera. –„Początkowo nasza oferta skierowana była do małych i średnich przedsiębiorstw, ale jako globalny dostawca technologii z lokalną strukturą usług, obecnie celujemy także w rynki high-end, w obsłudze których doskonale sprawdzi się wysokowydajna maszyna cyfrowa AccurioLabel 400” – mówi Dawid Greber.
Nowy model prasy cyfrowej zadebiutuje już na początku 2023 roku. Przyszłym użytkownikom system zagwarantuje obniżenie kosztów eksploatacji, jak również wyższą automatyzację procesów. Maszyna jest dostępna w konfiguracjach 4- lub 5-cio kolorowej (możliwość rozszerzenia aplikacji o biały toner) i oferuje prędkość drukowania do blisko 40 metrów na minutę. Analitycy IDC szacują, że z tego dodatku kolorsystycznego chętnie skorzysta nawet 3000 producentów etykiet średnio- i wysokonakładowych.
[1] FINAT Report & Analysis, The European Narrow Web Market

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Europosłowie za wydłużeniem finansowania krajowych planów odbudowy o 1,5 roku. Apelują o większą przejrzystość wydatków
Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) – uruchomiony po pandemii COVID-19 – wygasa w sierpniu 2026 roku. Europosłowie w przyjętej niedawno rezolucji postulują, by przedłużyć ten termin o 18 miesięcy dla kluczowych projektów bliskich ukończenia. To szczególnie ważne dla Polski, która przez trzy lata – przez spór poprzedniego rządu z Komisją Europejską – miała zablokowany dostęp do środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Jednocześnie rezolucja wzywa do większej przejrzystości wydawanych funduszy.
Polityka
Prof. G. Kołodko: Druga prezydentura Trumpa zmienia Amerykę i świat na gorsze. Nie przyczynia się do rozwiązywania fundamentalnych światowych problemów

Zdaniem byłego wicepremiera i ministra finansów, prof. Grzegorz Kołodki, trumpizm wzmacnia pewne trendy nacjonalizmu, populizmu ekonomicznego i handlowego nie tylko w Ameryce, ale także w innych państwach. W ocenie ekonomisty Trump i trumpizm będą mieli negatywne skutki dla światowych procesów demograficznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Prezydentura Trumpa nie skupia się na rozwiązywaniu najważniejszych światowych problemów, takich jak m.in. migracja, zimna wojna, czy też ocieplenie klimatu.
Konsument
Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju

W UE co roku wytwarza się ponad 2,2 mld t odpadów. Aby ograniczyć ich ilość, promowane jest przechodzenie na bardziej zrównoważony model, czyli gospodarkę o obiegu zamkniętym. W ramach pakietu zmian prawnych ograniczających negatywny wpływ działalności człowieka na środowisko nacisk położony jest w dużej mierze na producentów opakowań. Przedstawiciele branży podkreślają, że nowe regulacje to dla nich nie tylko nowe obowiązki, ale też okazja na zbudowanie przewagi konkurencyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.