Komunikaty PR

Cyfryzacja w branży budowlanej: Jak skutecznie zarządzać projektami?

2021-04-14  |  10:01
Biuro prasowe
Kontakt
Monday PR
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.

Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl

Mimo pandemii i związanych z nią trudności rynkowych, firmom budowlanym udało się podnieść rentowność swoich prac na budowach (średnie marże jednostkowe netto wzrosły w ubiegłym roku o +1,3 proc.).[1] Kontynuowane były prace przy dużych projektach infrastrukturalnych, wpływ miało również zapotrzebowanie na rynku projektów komercyjnych (między innymi budownictwa mieszkaniowego). Branża ta jednak mierzy się z licznymi wyzwaniami, wśród których można wymienić: ograniczenia rynku pracy (problemy z zatrudnieniem), wysokie koszty awarii, a także coraz większy nacisk na dość kosztowny zrównoważony rozwój. Żeby móc w pełni wykorzystać okres prosperity, firmy z sektora budowlanego powinny wdrażać rozwiązania, które pomogą im pracować wydajniej.

Dawniej, jednym ze sposobów na uzyskanie lepszych wyników finansowych projektów budowlanych, były negocjacje cenowe z dostawcami oraz outsourcing usług. Jednak ceny towarów są obecnie bardziej spłaszczone, a konkurencja na rynku na tyle silna, że może okazać się to już niewystarczające.

Jak wynika z raportu branżowego[2] – budownictwo ma wysoki potencjał poprawy efektywności, jednak wykorzystuje nowe technologie w mniejszym stopniu niż inne branże. Rośnie świadomość tego, że skuteczna analiza danych, planowanie projektów i efektywne zarządzanie poszczególnymi budowami są konieczne, by osiągać lepsze wyniki finansowe. Zgodnie z raportem, jednym z najważniejszych priorytetów branży do 2025 roku jest cyfryzacja procesów wewnętrznych i zewnętrznych. Ze względu na to, że jej poziom wciąż jest dość niski – firmy, które zdecydują się na digitalizację już teraz, mogą w niedalekiej przyszłości jeszcze skuteczniej budować przewagę na bardzo konkurencyjnym rynku.

Cyfryzacja u podstaw

Wiele firm z sektora budowlanego korzysta ze specjalistycznych rozwiązań, takich jak np. BIM (Building Information Model). Mimo to, choć duża część z nich to spore organizacje, nie wspierają one w żaden sposób cyfrowo podstawowych procesów związanych z organizacją pracy – np. tych administracyjnych, związanych z zatrudnieniem czy zarządzaniem projektami. Dotyczy to między innymi firm, które wciąż korzystają z dokumentów w formie papierowej – zarówno finansowo-księgowych, jak i wszelkiej dokumentacji związanej z prowadzonymi inwestycjami. Tymczasem cyfrowa podstawa, czyli digitalizacja wszystkich procesów biznesowych za pomocą odpowiedniego oprogramowania, pozwala lepiej wykorzystywać również możliwości specjalistycznych systemów branżowych. Najlepsze efekty można osiągnąć wówczas, gdy cyfryzacja wdrażana jest na wszystkich poziomach organizacji. Jak może przełożyć się na osiągane wyniki i jak ją skutecznie przeprowadzić?

Wszystkie projekty w jednym systemie

Cyfryzację warto rozpocząć od wyboru kompleksowego systemu do zarządzania dokumentami. Dlaczego? Specyfika pracy firmy budowlanej wiąże się z prowadzeniem projektów w różnych lokalizacjach oraz pracą w terenie. Zarówno koszty, jak i prowadzone prace są często rozłożone na wiele miesięcy. Jeszcze ważniejsza, niż w jakimkolwiek innym sektorze, jest więc skuteczna kontrola, a także dostęp do bieżących informacji o aktualnych inwestycjach. Aby zarządzać nimi w sposób optymalny, potrzebny jest nie tylko wgląd w dane finansowe, ale także pełny elektroniczny obieg dokumentów, który pozwala łatwo zorganizować procesy akceptacji i kontrolę nad dokumentacją, nawet w przypadku pracowników terenowych. Wybierając oprogramowanie, warto zwrócić uwagę na to, czy jest dostępne zarówno z poziomu przeglądarki, jak i aplikacji mobilnej oraz czy dostawca zapewnia możliwość wdrożenia systemu w chmurze, co dla wielu firm może okazać się efektywne pod względem kosztowym.

Oprogramowanie do zarządzania procesami biznesowymi w firmie pozwala na wprowadzanie informacji bezpośrednio do systemu: mogą to być np. informacje o czasie pracy poszczególnych członków zespołu, o zużytych materiałach, statusie prowadzonych prac, możliwych opóźnieniach itp. Pomaga to unikać przestojów związanych z brakiem zasobów czy opóźnionymi procesami akceptacji zamówień, pozwoleń lub innych dokumentów wewnętrznych. Dostęp do danych finansowych i organizacyjnych w ramach jednego systemu umożliwia poprawę rentowności na poziomie pojedynczych projektów oraz całego przedsiębiorstwa.

„Wdrażając systemy w wielu branżach obserwujemy, że w niektórych organizacjach pewne procesy są zorganizowane w określony sposób, bo tak „jest od zawsze” lub po prostu kiedyś zostały tak ustalone. Zdarza się, że nie są na nowo kontrolowane i sprawdzane pod kątem wydajności. Bieżący dostęp do danych i ich analiza w czasie zbliżonym do rzeczywistego, pozwalają wychwycić te obszary, które wymagają optymalizacji. Brak opóźnień w przepływie informacji o przekroczonych budżetach, przesuniętych dostawach czy akceptacji dokumentów umożliwia szybsze podejmowanie decyzji i reakcję, jak tylko pojawi się jakikolwiek problem”mówi Filip Fludra Sales Manager w Exact Software Poland.

Optymalizacja pracy

Wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów nie tylko eliminuje potrzebę fizycznej obecności w biurze pracowników terenowych, ale także może znacząco usprawnić procesy akceptacji i zmniejszyć liczbę powtarzalnych zadań. Z punktu widzenia pracowników, istotna może być cyfryzacja procesów kadrowych – m.in. możliwość składania wniosków urlopowych czy rozliczenia czasu pracy bezpośrednio w systemie. Oprogramowanie do zarządzania projektami umożliwia np. tworzenie planów zakupowych, przypisywanie kosztów do poszczególnych procesów, podwykonawców czy wiązanie ich z dokumentacją dotyczącą sprzętu i odbioru prac. Wiele tych zadań zajmuje dzięki temu znacznie mniej czasu oraz umożliwia szybszą i łatwiejszą analizę.


[1] https://www.wielkiebudowanie.pl/go.live.php/PL-H942/raport-rok-2020-w-budownictwie.html

[2] BUDOWNICTWO. INNOWACJE. WIZJA LIDERÓW BRANŻY 2025

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25 Biuro prasowe
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,
IT i technologie Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce
2025-04-02 | 10:40

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

W Polsce zadebiutowała motorola edge 60 fusion – pierwszy tegoroczny model z rodziny edge. Łączy cechy smartfona klasy premium z wysoką odpornością, potwierdzoną

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów

W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.

Handel

Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.

Transport

W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.