Czego pracownicy oczekują od swoich szefów?
Według badania potrzeb pracowników 2020, dla 66 proc. ankietowanych najistotniejszym benefitem jest zasilenie domowego budżetu. Na drugim miejscu znajduje się elastyczność wykorzystania dodatków (60 proc. wskazań)[1]. Jednak profity to nie jedyne aspekty, które tworzą dobre miejsce pracy. Mają na to też wpływ polityki i standardy HR, za które najlepsi pracodawcy co roku wyróżniani są w rankingach. Jednym z nich jest „Global Top Employer”, na którego liście w tym roku znalazło się zaledwie 16 firm z całego świata.
Dla większości ankietowanych w badaniu PBS pracowników, najważniejszymi benefitami są zasilenie domowego budżetu oraz elastyczność w wyborze, kiedy i jak można wykorzystać dany dodatek (odpowiednio 66 i 60 proc. wskazań.). 42 proc. ankietowanych twierdzi, że idealny profit pracowniczy powinien wspierać zdrowy styl życia, natomiast 33 proc. jest zdania, że powinien być „czymś ekstra”, na co w normalnych okolicznościach pracownik nie mógłby sobie pozwolić. Dla prawie co czwartej osoby (24 proc.) benefit powinien mieć nowoczesną formę i być zaoferowany np. w wersji mobilnej lub elektronicznej. Z kolei dla 16 proc. dobrze byłoby, gdyby pobudzał potrzeby związane z kulturą i rozrywką.
- Pracownicy są w firmie najważniejsi. Dlatego w czasach niepewności i permanentnego stresu, jaki wywołuje pandemia, na pracodawcach ciąży szczególnie duża odpowiedzialność. Niezbędne jest motywowanie do działania i okazywanie uznania zespołowi. Metod budowania i utrzymania zaangażowania jest wiele, zawsze jednak najważniejsze w relacjach pracowniczych powinny być zarówno rozmowa, jak i szczery feedback – podkreśla Joanna Augustynowicz, dyrektor ds. personalnych, DHL Express Polska.
Certyfikat „Global Top Employer”
Na rynku prowadzone są badania i rankingi na temat standardów i korzyści, które oferują pracodawcy. Przykładem może być Global Top Employers, który od 30 lat jest organizowany przez Top Employers Institute. W 2021 roku jedną z nagrodzonych firm zostało DHL Express, przedsiębiorstwo świadczące międzynarodowe, ekspresowe usługi kurierskie i logistyczne. W tym roku firma ta otrzymała certyfikat Top Employers Institute w 48 krajach.
W 2021 roku odbyła się również 12. edycja Programu w Polsce. Tytuł laureata Top Employers zyskało 67 firm.
- Oprócz certyfikatu Top Employer Global, DHL Express otrzymał również nagrodę Top Employer Polska. To zasługa pracowników i kurierów, którzy są sercem naszej firmy. Dlatego też bezpieczeństwo zespołu od zawsze było i nadal jest dla nas najwyższym priorytetem. Otrzymanie tej nagrody jest zwieńczeniem wysiłków, które włożyliśmy w tworzenie odpowiednich warunków do rozwoju – dodaje Joanna Augustynowicz.
Dobre praktyki pracodawców
Firmy stosują wiele zróżnicowanych rozwiązań, by motywować swoich pracowników. Poza benefitami rzeczowymi, jest to m.in. dbanie o dobrą atmosferę.
- W DHL Express przykładamy szczególną wagę do tego, by zespół był zadowolony z pracy. O tym, że robimy to w odpowiedni sposób mogą świadczyć dane. W 2020 roku zaangażowanie naszych pracowników wyniosło 85 proc. Co więcej, wskaźnik ten rośnie rok do roku. Ciekawy jest też fakt, że kilka osób z nich obchodzi w tym roku 30-lecie pracy w naszej firmie. Natomiast osób z kilkunasto- i kilkudziesięcioletnim stażem jest więcej – mówi Joanna Augustynowicz.
- Mamy wiele form doceniania. Wyróżniamy pracowników kwartału i roku, czy też za postawę „Can do”, staż pracy. Opracowaliśmy proces onboardingu. Nowi pracownicy dostają specjalną paczkę z gadżetami DHL, a także pakietem informacji, które pomagają w pierwszych tygodniach pracy. To tylko przykłady, jednak inicjatyw jest o wiele więcej, m.in. te w zakresie CSR, diversity i inclusion czy well-being – dodaje Joanna Augustynowicz.
Odpowiednia motywacja pracowników sprawia, że pracują oni w firmie przez wiele lat. Dzięki temu utrzymują swoje zaangażowanie na wysokim poziomie, dając przykład innym, a także pracując jednocześnie na wspólny sukces danej organizacji.
[1] Badanie potrzeb pracowników 2020 przeprowadzonego przez PBS dla Sodexo and Rewards Services Polska

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
Uchodźcy z Ukrainy coraz lepiej radzą sobie na polskim rynku pracy – pracuje 69 proc. z nich – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Deloitte dla UNHCR. Jednocześnie wciąż w tym obszarze jest wiele wyzwań, w tym bariery językowe czy kwestie dotyczące uznawania kwalifikacji, np. w zawodach medycznych i prawniczych. Na rosnącej aktywności zawodowej Ukraińców mocno skorzystała polska gospodarka, ale też sam rynek pracy: wzrosła konkurencja, a Polacy uzyskali możliwość specjalizacji i objęcia stanowisk menedżerskich, eksperckich i technicznych.
Ochrona środowiska
W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.
Konsument
Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.