Czołowi polscy wydawcy razem na temat digitalizacji
Przedstawiciele Grupy Super Express, Polska Press Grupa, Ringier Axel Springer Polska, Infor Biznes i Gremi Media spotkali się, aby przedyskutować kierunki działania związane z transformacją cyfrową, która wyraźnie przyspieszyła w wyniku epidemii. Debata odbyła się podczas konferencji „Cyfrowa gospodarka – ewolucja czy rewolucja po COVID-19”, zorganizowanej przez e-Kiosk SA, lidera na rynku prasy cyfrowej w Polsce.
Wydawcy prasowi w wyniku ograniczonych możliwości dystrybucji wydań papierowych niemal z dnia na dzień musieli skoncentrować swoje działania na e-commerce. – W ostatnim czasie znacząco wzrosło zainteresowanie digitalizacją u wydawców, którzy wcześniej nie widzieli potencjału w kanale e-commerce. Dotąd wprowadzaliśmy do naszej oferty kilkadziesiąt tytułów rocznie, w ostatnim czasie wprowadzamy nawet kilkadziesiąt tytułów miesięcznie – mówi Łukasz Piela, prezes zarządu e-Kiosk SA.
Jakie media dobrze sobie poradziły w starciu z epidemią? Te, które już od wielu lat prowadzą cyfrową transformację. Jak zauważa Sebastian Krause, dyrektor ds. nowych mediów w Gremi Media, przyspieszony proces digitalizacji spowodował, że część czytelników zwróciła się w kierunku treści online. – Z tego powodu ucierpiała sprzedaż wydań papierowych. Gazeta jednak nie zginie, bo jej zaletą jest struktura i ułożona, jakościowa treść – dodaje Krause. Podobnego zdania jest Tomasz Krawczyk. Dyrektor rozwoju redakcyjnego Polska Press Grupa jest spokojny o przyszłość prasy drukowanej, ale podkreśla, że nie będzie miejsca na rynku dla wydawców, którzy na czas nie podjęli się transformacji cyfrowej.
Wraz z wzmożonym zapotrzebowaniem na informacje wzrosły oczekiwania konsumentów wobec treści. – Kluczowa stała się reputacja danego tytułu i zaufanie do niego ze strony czytelników. Z punktu widzenia wydawców wyjątkowo cenna okazała się umiejętność przyciągania i zarządzania uwagą, tzw. ekonomia uwagi – zauważyła Ewa Lampart, dyrektor generalna Grupy Super Express. Według Tomasza Gawła, dyrektora odpowiedzialnego za płatny kontent w Ringier Axel Springer Polska potrzeba dostępu do zaufanych źródeł informacji spowodowała historyczny wzrost odwiedzalności serwisów RASP i trzykrotny wzrost sprzedaży cyfrowej subskrypcji.
Debata z udziałem czołowych polskich wydawców prasowych jest dostępna tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=jRuMlPewu5E&feature=emb_title
Pandemia sprzyja cyfryzacji w biznesie
O wyzwaniach oraz szansach wynikających ze zmiany nawyków konsumentów wywołanych epidemią rozmawiali podczas konferencji także przedstawiciele biznesu. W wielu sektorach gospodarki cyfryzacja okazała się jedynym sposobem na utrzymanie się w branży. – Wcześniej staraliśmy się edukować społeczeństwo by biznes, ale też sprawy prywatne prowadzić w sposób cyfrowy. Koronawirus sprawił, że ludzie poczuli potrzebę załatwiania spraw w sposób zdalny – mówi Łukasz Konikiewicz, prezes Eurocert. – Przedsiębiorcy dostrzegli zalety zdalnej możliwości prowadzenia biznesu. Wzrosło zainteresowanie kwalifikowanymi podpisami elektronicznymi i innymi oferowanymi przez nas usługami zaufania, które pozwalają na przeniesienie większości aspektów prowadzenia biznesu w świat cyfrowy – dodaje.
Wymuszone przez epidemię przyspieszenie procesów digitalizacyjnych przedsiębiorcy rozpatrują w kategorii inwestycji i przygotowania do ewentualnej drugiej fali. – Już tak się nie obawiam nawrotu epidemii. Pewne rozwiązania zostały przetestowane, a zdobyte doświadczenie jest na tyle duże, że łatwiej będzie się przygotować – mówi Sylwester Cacek, prezes Sfinks Polska.
Cyfrowe rozwiązania mają również wzmocnić odporność spółki CCC. Jak zaznacza Jakub Jasiński, dyrektor ds. rozwoju omnichannel, w przypadku kolejnego lockdownu firma będzie chciała wdrożyć dostawy online ze sklepów stacjonarnych oraz system proponowania obuwia przy pomocy obrazu wyszukanego przez klientów np. w mediach społecznościowych.
Organizatorem konferencji „Cyfrowa gospodarka – ewolucja czy rewolucja po COVID-19” był e-Kiosk. Partnerami wydarzenia była firma Eurocert, a także dzienniki „Rzeczpospolita” oraz „Parkiet”.
Jak nowe technologie i AI kształtują przyszłość biznesu
2024 rokiem integracji sztucznej inteligencji według raportu UiPath
Nowe badania Salesforce: jest 5 typów osobowości z różnym podejściem do AI
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Transport
Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
Lotnictwo odpowiada za ok. 4 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prognozowała, że wraz z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego do 2050 roku emisje z lotnictwa mogą się potroić w porównaniu z 2015 rokiem. Dlatego dwa lata temu wszystkie państwa członkowskie tej organizacji przyjęły zobowiązanie, by w ciągu kolejnych 25 lat dążyć do zeroemisyjności. Eksperci oceniają, że do tego konieczne są co najmniej dwa warunki – przejście na ekologiczne paliwa lotnicze i modernizacja floty.
Prawo
Rośnie liczba wynalazków wykorzystujących sztuczną inteligencję. Za rozwojem technologii nie nadążają przepisy
W ciągu ostatnich 10 lat liczba patentów związanych z generatywną sztuczną inteligencją wzrosła z 733 w 2014 roku do ponad 14 tys. w 2023 roku – wynika z raportu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Łącznie w ciągu dekady przyznano niemal 54,5 tys. patentów dla tego typu wynalazków. Nie wszystkie kwestie związane z prawem własności intelektualnej, prawem autorskim, wykorzystaniem gen AI są uregulowane. – Potrzeba jeszcze trochę czasu, żeby znalazły się odpowiednie rozwiązania prawne, które pozwolą na ochronę rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję – ocenia Dorota Rzążewska, prezeska Polskiej Izby Rzeczników Patentowych.
Edukacja
MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety
Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.