Komunikaty PR

Czy 5G w Polsce musi czekać na aukcję?

2020-06-09  |  11:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marketing
PMR

Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com

Grupa Cyfrowego Polsatu uruchomiła pierwszą komercyjną sieć 5G w Polsce 11 maja 2020 r. Funkcjonuje ona na dotychczas agregowanych przez operatora zasobach, w paśmie 2 600 MHz, czyli z pominięciem aukcji 5G. W tym kontekście pojawia się pytanie o to, czy pozostałe telekomy powinny zrobić tak samo. Z punktu widzenia odwołanej aukcji 5G i presji na rozwój gospodarki cyfrowej może tak. Z punku widzenia jakości technologii 5G na częstotliwościach 2 100 i 2 600 MHz oraz sytuacji związanej z COVID-19 może już niekoniecznie.

 

Strategiczne decyzje telekomów – efekt domina

Na rynku telekomunikacyjnym dość powszechnym zjawiskiem jest efekt domina, czyli jeśli jeden operator wyjdzie przed szereg z jakąś inicjatywą, ważną usługą, to kolejni prędzej czy później robią to samo. Oczywiście nie chodzi tutaj o ślepe naśladownictwo, bo wszystkie te decyzje są biznesowo i strategicznie przemyślane. Gdy jakaś technologia jest na „topie” albo rynek doświadcza jakiegoś „sufitu”, to wszyscy operatorzy równolegle na zapleczu pracują nad konkretną reakcją. Często są one zbieżne. Później telekomy już tylko czekają na pierwszy ruch któregoś z nich. Tak było dla przykładu z ostatnimi podwyżkami cen usług komórkowych. Pierwszy był Orange, a później posypały się zmiany w cennikach sieci Play i T-Mobile, którzy taką strategię mieli już w rękawie. Jak wiadomo Grupa Cyfrowego Polsatu się wyłamała, mimo zapowiadanych podwyżek.

W sytuacji odpalenia pierwszej sieci 5G w Polsce przez Grupę Cyfrowego Polsatu może być podobnie. Pozostałe sieci – Orange, P4 oraz T-Mobile również mają technologiczne podstawy, aby uruchomić taką sieć, agregując 4 pasma nośnych (800, 1 800, 2 100 oraz 2 600 MHz). Taka agregacja pozwala na oferowanie usługi LTE-Advanced. Sieć LTE-Advanced definiowana jest jako standard 4,5G, który w drodze ewolucji pozwala operatorom na przejście do sieci 5G, stanowiąc dla niej silną podstawę do komercjalizacji. I w sumie już wiadomo, że uruchomienia sieci 5G na posiadanych już częstotliwościach należy spodziewać się w najbliższym czasie u P4 oraz T-Mobile. Orange natomiast wstrzymuje się z decyzją o starcie usługi i nadal wiąże ją z aukcją częstotliwości z pasma 3,6 GHz. Argument jest prosty – tzw. pasmo C jest w pełni wartościowe do świadczenia usług piątej generacji. I w sumie ma to sens. Jeszcze większy, biorąc pod uwagę czynnik epidemiczny.

 

Czy w dobie pandemii sieć 5G ma sens?

Komercyjnie dostępna sieć 5G w Plusie, oprócz odwołania aukcji 5G, stwarza owszem dodatkową presję na pozostałych telekomach, co wiąże się z ryzykiem mniejszej konkurencyjności ich usługi uruchomionej w tym zakresie z opóźnieniem. Z drugiej strony należy mieć na uwadze, że na korzyść odwołanej aukcji 5G paradoksalnie pozytywnie wpływają inne negatywne skutki pandemii COVID-19, jak po części zamrożone inwestycje firm oraz wyraźne spadki w dostawie sprzętu telekomunikacyjnego na polski rynek. To oznacza, że jeśli Orange, P4 i T-Mobile również finalnie zdecydują się uruchomić 5G w posiadanych pasmach częstotliwości, to i tak wykorzystanie tych usług na pierwszym etapie będzie ograniczone. Raz, z uwagi na niską dostępność smartfonów 5G, a dwa opóźnienia w wykorzystaniu technologii piątej generacji w biznesie i gospodarce, co i tak jeszcze przed pandemią wydawało się raczej „pieśnią przyszłości”. Wszystko teraz zależy od tego, jak dalej potoczy się epidemia. Ale jeśli sytuacja się unormuje, to aukcja 5G zostanie ogłoszona ponownie. W międzyczasie odmrożone inwestycje oraz odblokowany napływ sprzętu telekomunikacyjnego stworzą lepsze warunki do zagospodarowania kolejnych sieci 5G uruchomionych w Polsce.

Na byciu pionierem technologii 5G w Polsce Cyfrowy Polsat oczywiście odniesie korzyści, bo prawie zawsze tak jest. Ale zdaniem PMR będzie to głównie świadomość klientów, że jest to operator najbardziej zaawansowany technologicznie. Jest to przede wszystkim dodatkowy czynnik lojalizujący własną bazę abonencką operatora. Chodzi więc tutaj głównie o wydźwięk marketingowy. Na pewno nie ma podstaw by wyrokować o trendzie odpływu klientów w stronę Cyfrowego Polsatu, tylko dlatego, że oferuje usługę 5G jako pierwszy. Co więcej, klienci jeszcze nie do końca czują potrzebę takiej technologicznej przesiadki. Wystarczają im prędkości w ramach sieci 4G (LTE/LTE-Advanced). Więc jest to nawet kolejny argument za tym, że pozostali operatorzy mogliby „spokojnie” czekać na kolejną aukcję. „Spokojnie”, bo z drugiej strony biorąc pod uwagę utrzymującą się niepewność dotyczącą COVID-19 i ewentualne kolejne wzrosty ruchu w sieciach mobilnych, posiadanie w zanadrzu technologii 5G wzmaga poczucie pewności, co do odpowiednich parametrów przepustowości sieci.

 

Najnowsze materiały prasowe firmy PMR można znaleźć na naszej stronie:  https://www.pmrmarketexperts.com/press-room/

 

AUTOR
Katarzyna Sacha
Senior Analyst

KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: PMR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai Biuro prasowe
2025-03-03 | 12:05

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

W zeszłym roku Motorola i Lenovo utworzyły ekosystem Smart Connect, aby umożliwić płynną współpracę smartfonów, tabletów oraz komputerów
IT i technologie Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT
2025-02-26 | 11:15

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Branża IT przyciąga jak magnes. Zwłaszcza obecnie, gdy AI staje się rzeczywistością, która zmienia sposób, w jaki pracujemy i żyjemy. Praca w IT daje
IT i technologie Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?
2025-02-10 | 15:50

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, cyfryzacja stała się nie tyle opcją, co koniecznością dla firm chcących utrzymać konkurencyjność. Jednak proces

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Handel

Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.

Donald Trump podniósł cła na produkty z Kanady, Meksyku, Chin, a także nałożył taryfy na import stali i aluminium od wszystkich partnerów handlowych USA, w tym Unii Europejskiej. KE odpowiedziała nałożeniem ceł na amerykańskie produkty o łącznej wartości 26 mld euro. Wiadomo, że USA odpowiedzą wprowadzeniem kolejnych taryf, co nakręci wojnę handlową. – Jeżeli się obkładamy cłami, to my stracimy i straci Ameryka, żadnego innego skutku wojen handlowych w historii nie było – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Konsument

Branżę tworzyw sztucznych czekają kosztowne zmiany. Firmy wdrożą innowacyjne technologie recyklingu

Polska branża tworzyw sztucznych stoi przed wyzwaniami, które wynikają z unijnych regulacji i rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów. Wdrożenie zasad gospodarki obiegu zamkniętego staje się koniecznością, a dla firm oznacza to koszty i inwestycje w nowe technologie. Z drugiej strony inwestycje w GOZ mogą przynieść firmom długofalowe korzyści zarówno w kontekście oszczędności surowców, jak i wzmocnienia pozycji na rynku. Kluczowy pozostaje jednak dostęp do finansowania i gotowość firm na wdrażanie zmian.

Finanse

UE przedstawi w tym tygodniu szczegóły dotyczące planu dozbrojenia Europy. Problemem jest sposób jego sfinansowania

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi Białą Księgę w sprawie przyszłości europejskiej obronności. Znajdą się w niej wytyczne dotyczące zwiększenia produkcji i gotowości obronnej w obliczu możliwej agresji militarnej ze strony Rosji. Zgodnie z planem ReArm Europe na obronę w ciągu najbliższych czterech lat ma trafić 800 mld euro.  – Działania KE to ideologiczne zapowiedzi i teoretyczne obietnice. Unia Europejska znajduje się obecnie w ogromnym kryzysie finansowym i brakuje pieniędzy na obronność – ocenia europoseł Bogdan Rzońca.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.