Komunikaty PR

Czy 5G w Polsce musi czekać na aukcję?

2020-06-09  |  11:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marketing
PMR

Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com

Grupa Cyfrowego Polsatu uruchomiła pierwszą komercyjną sieć 5G w Polsce 11 maja 2020 r. Funkcjonuje ona na dotychczas agregowanych przez operatora zasobach, w paśmie 2 600 MHz, czyli z pominięciem aukcji 5G. W tym kontekście pojawia się pytanie o to, czy pozostałe telekomy powinny zrobić tak samo. Z punktu widzenia odwołanej aukcji 5G i presji na rozwój gospodarki cyfrowej może tak. Z punku widzenia jakości technologii 5G na częstotliwościach 2 100 i 2 600 MHz oraz sytuacji związanej z COVID-19 może już niekoniecznie.

 

Strategiczne decyzje telekomów – efekt domina

Na rynku telekomunikacyjnym dość powszechnym zjawiskiem jest efekt domina, czyli jeśli jeden operator wyjdzie przed szereg z jakąś inicjatywą, ważną usługą, to kolejni prędzej czy później robią to samo. Oczywiście nie chodzi tutaj o ślepe naśladownictwo, bo wszystkie te decyzje są biznesowo i strategicznie przemyślane. Gdy jakaś technologia jest na „topie” albo rynek doświadcza jakiegoś „sufitu”, to wszyscy operatorzy równolegle na zapleczu pracują nad konkretną reakcją. Często są one zbieżne. Później telekomy już tylko czekają na pierwszy ruch któregoś z nich. Tak było dla przykładu z ostatnimi podwyżkami cen usług komórkowych. Pierwszy był Orange, a później posypały się zmiany w cennikach sieci Play i T-Mobile, którzy taką strategię mieli już w rękawie. Jak wiadomo Grupa Cyfrowego Polsatu się wyłamała, mimo zapowiadanych podwyżek.

W sytuacji odpalenia pierwszej sieci 5G w Polsce przez Grupę Cyfrowego Polsatu może być podobnie. Pozostałe sieci – Orange, P4 oraz T-Mobile również mają technologiczne podstawy, aby uruchomić taką sieć, agregując 4 pasma nośnych (800, 1 800, 2 100 oraz 2 600 MHz). Taka agregacja pozwala na oferowanie usługi LTE-Advanced. Sieć LTE-Advanced definiowana jest jako standard 4,5G, który w drodze ewolucji pozwala operatorom na przejście do sieci 5G, stanowiąc dla niej silną podstawę do komercjalizacji. I w sumie już wiadomo, że uruchomienia sieci 5G na posiadanych już częstotliwościach należy spodziewać się w najbliższym czasie u P4 oraz T-Mobile. Orange natomiast wstrzymuje się z decyzją o starcie usługi i nadal wiąże ją z aukcją częstotliwości z pasma 3,6 GHz. Argument jest prosty – tzw. pasmo C jest w pełni wartościowe do świadczenia usług piątej generacji. I w sumie ma to sens. Jeszcze większy, biorąc pod uwagę czynnik epidemiczny.

 

Czy w dobie pandemii sieć 5G ma sens?

Komercyjnie dostępna sieć 5G w Plusie, oprócz odwołania aukcji 5G, stwarza owszem dodatkową presję na pozostałych telekomach, co wiąże się z ryzykiem mniejszej konkurencyjności ich usługi uruchomionej w tym zakresie z opóźnieniem. Z drugiej strony należy mieć na uwadze, że na korzyść odwołanej aukcji 5G paradoksalnie pozytywnie wpływają inne negatywne skutki pandemii COVID-19, jak po części zamrożone inwestycje firm oraz wyraźne spadki w dostawie sprzętu telekomunikacyjnego na polski rynek. To oznacza, że jeśli Orange, P4 i T-Mobile również finalnie zdecydują się uruchomić 5G w posiadanych pasmach częstotliwości, to i tak wykorzystanie tych usług na pierwszym etapie będzie ograniczone. Raz, z uwagi na niską dostępność smartfonów 5G, a dwa opóźnienia w wykorzystaniu technologii piątej generacji w biznesie i gospodarce, co i tak jeszcze przed pandemią wydawało się raczej „pieśnią przyszłości”. Wszystko teraz zależy od tego, jak dalej potoczy się epidemia. Ale jeśli sytuacja się unormuje, to aukcja 5G zostanie ogłoszona ponownie. W międzyczasie odmrożone inwestycje oraz odblokowany napływ sprzętu telekomunikacyjnego stworzą lepsze warunki do zagospodarowania kolejnych sieci 5G uruchomionych w Polsce.

Na byciu pionierem technologii 5G w Polsce Cyfrowy Polsat oczywiście odniesie korzyści, bo prawie zawsze tak jest. Ale zdaniem PMR będzie to głównie świadomość klientów, że jest to operator najbardziej zaawansowany technologicznie. Jest to przede wszystkim dodatkowy czynnik lojalizujący własną bazę abonencką operatora. Chodzi więc tutaj głównie o wydźwięk marketingowy. Na pewno nie ma podstaw by wyrokować o trendzie odpływu klientów w stronę Cyfrowego Polsatu, tylko dlatego, że oferuje usługę 5G jako pierwszy. Co więcej, klienci jeszcze nie do końca czują potrzebę takiej technologicznej przesiadki. Wystarczają im prędkości w ramach sieci 4G (LTE/LTE-Advanced). Więc jest to nawet kolejny argument za tym, że pozostali operatorzy mogliby „spokojnie” czekać na kolejną aukcję. „Spokojnie”, bo z drugiej strony biorąc pod uwagę utrzymującą się niepewność dotyczącą COVID-19 i ewentualne kolejne wzrosty ruchu w sieciach mobilnych, posiadanie w zanadrzu technologii 5G wzmaga poczucie pewności, co do odpowiednich parametrów przepustowości sieci.

 

Najnowsze materiały prasowe firmy PMR można znaleźć na naszej stronie:  https://www.pmrmarketexperts.com/press-room/

 

AUTOR
Katarzyna Sacha
Senior Analyst

KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: PMR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Jak nowe technologie i AI kształtują przyszłość biznesu Biuro prasowe
2024-09-27 | 10:00

Jak nowe technologie i AI kształtują przyszłość biznesu

W erze dynamicznych zmian technologicznych, sztuczna inteligencja (AI) i nowe technologie zmieniają oblicze finansów. W ubiegłym tygodniu, podczas wydarzenia "Future of Finance
IT i technologie 2024 rokiem integracji sztucznej inteligencji według raportu UiPath
2024-09-26 | 16:00

2024 rokiem integracji sztucznej inteligencji według raportu UiPath

Coroczne badanie UiPath wykazało, że specjaliści ds. automatyzacji aktywnie integrują sztuczną inteligencję w swojej pracy, ponieważ branża automatyzacji oprogramowania nadal się
IT i technologie Nowe badania Salesforce: jest 5 typów osobowości z różnym podejściem do AI
2024-09-26 | 10:42

Nowe badania Salesforce: jest 5 typów osobowości z różnym podejściem do AI

Nowe badanie Slack Workforce Lab sprawdziło, co motywuje pracowników do korzystania ze sztucznej inteligencji i co sądzą oni o używaniu jej w pracy. Dzięki pogłębionym wywiadom i

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa

Lotnictwo odpowiada za ok. 4 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prognozowała, że wraz z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego do 2050 roku emisje z lotnictwa mogą się potroić w porównaniu z 2015 rokiem. Dlatego dwa lata temu wszystkie państwa członkowskie tej organizacji przyjęły zobowiązanie, by w ciągu kolejnych 25 lat dążyć do zeroemisyjności. Eksperci oceniają, że do tego konieczne są co najmniej dwa warunki – przejście na ekologiczne paliwa lotnicze i modernizacja floty.

Prawo

Rośnie liczba wynalazków wykorzystujących sztuczną inteligencję. Za rozwojem technologii nie nadążają przepisy

W ciągu ostatnich 10 lat liczba patentów związanych z generatywną sztuczną inteligencją wzrosła z 733 w 2014 roku do ponad 14 tys. w 2023 roku – wynika z raportu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Łącznie w ciągu dekady przyznano niemal 54,5 tys. patentów dla tego typu wynalazków. Nie wszystkie kwestie związane z prawem własności intelektualnej, prawem autorskim, wykorzystaniem gen AI są uregulowane. – Potrzeba jeszcze trochę czasu, żeby znalazły się odpowiednie rozwiązania prawne, które pozwolą na ochronę rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję – ocenia Dorota Rzążewska, prezeska Polskiej Izby Rzeczników Patentowych.

DlaWas.info

Edukacja

MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety

Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.