Czy e-learning wyprze tradycyjną edukację?
Polacy coraz chętniej sięgają po kursy online. Jak wynika z danych Escola, w III kwartale br. zainteresowanie kursami online skoczyło rok do roku o 43 proc. Rosną także wydatki na edukację online. Użytkownicy coraz częściej wyrażają chęć wykorzystania technologii VR i AR w nauce. Wśród najpopularniejszych trendów są kursy do nauki nowych umiejętności i hobby. W 2022 roku twórcy platformy myVOD zarobili prawie 12 mln zł.
– Dane z myVOD pokazują również wzrost zainteresowania kursami online. Jeśli porównamy trzeci kwartał rok do roku, to wzrosła liczba zakupów kursów o 43 proc. Co ciekawe, wzrosła także średnia wartość jednego zakupu o 25 proc. z 134,67 zł na 168,78 zł. Twórcy na platformie w tym kwartale zarobili aż o 87 proc. więcej, czyli prawie 3,5 mln zł . W analogicznym okresie 2021 roku było to 1,85 mln zł. – mówi Aleksandra Woźniak z myVOD.io, serwisu należącego do grupy kapitałowej Escola S.A. – Widzimy też, że rośnie zainteresowanie konkretnymi obszarami. Polacy wydają się coraz bardziej przekonani do szkoleń online. Na pewno wpływ na to miała pandemia i przyzwyczajenie do nowych technologii – dodaje Aleksandra Woźniak.
Z danych platformy do nauki online, myVOD wynika, że w ostatnim czasie przybyło kursów, które zajmują się tematyką okołoporodową. Polacy coraz częściej sięgają po szkolenia z branży beauty. Zauważono natomiast spadek w kategorii fitness i w branży sportowej. Zdaniem twórców platformy wynika to z chęci użytkowników do spędzania czasu na żywo, po trudnym okresie pandemicznym. Jedyną kategorią sportową, która notuje wzrost jest joga. Kursy online stają się też tańszą alternatywą do szkoleń stacjonarnych, co jest jednym z czynników decyzyjnych klientów.
– Szkolenia stacjonarne prawdopodobnie zawsze będą droższe od rozwiązań online. Wiele branż wciąż pracuje zdalnie, pracownicy mają więc więcej czasu na rozwój nie tylko kompetencji zawodowych, ale również swoich prywatnych zainteresowań i pasji. Dlatego też coraz częściej sięgają po kursy typu tresura psa, warzenie piwa w domu czy nauka języka online – wymienia Robert Rachwał, prezes Wellms.io, platformy edukacyjnej rozwijanej w grupie Escola S.A. – Coraz częściej widzimy zapytania o wykorzystanie nowych technologii w kursach. Już wkrótce uczenie się na okularach VR czy AR będzie powszechne, a być może szkolenia pojawią się również na urządzeniach typu SmartTV, nowoczesne lodówki czy HHT wykorzystywane często w zakładach produkcyjnych i magazynach – dodaje Robert Rachwał.
W 2022 roku na platformie myVOD było dostępnych ponad 1200 kursów i szkoleń online, a twórcy zarobili do listopada włącznie prawie 12 mln zł. Najlepszym miesiącem był marzec, kwiecień oraz wrzesień, kiedy to przychody wyniosły ponad 1,5 miliona na miesiąc. Najgorzej zaś wypadł czerwiec. Najwięcej zamówień było w lipcu, jednakże w tym miesiącu użytkownicy nie kupowali drogich kursów co nie miało odzwierciedlenia w zwiększonym przychodzie. Escola przez br. skupia się na rozwoju autorskiej platformy e-learningowej Wellms, w którą zainwestowała 2 mln zł. Spółka rozwija usługi e-learningowe w myVOD.io, ecommerce przez spółkę Heseya i rozwiązania dla branży eventów w Meetinga.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Mercosur to tylko wierzchołek góry lodowej. UE ma ponad 40 umów handlowych, które mogą destabilizować rynek rolny
Umowa handlowa między UE a krajami Mercosur może znacząco zaburzyć konkurencję na rynku rolnym i osłabić pozycję unijnych, w tym polskich, producentów – ostrzegają rolnicy i producenci żywności. Umowie sprzeciwia się część krajów unijnych, które domagają się klauzuli ochronnych oraz limitów importowych. – Problemem jest jednak nie tylko ta konkretna umowa. Chodzi o cały system wolnego handlu, który się kumuluje z dziesiątek innych porozumień – podkreśla Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności.
Firma
Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.
Prawo
Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.