Czy istnieje przyszłość pracy hybrydowej w sektorze obsługi klienta?
Zanim wszyscy zamknęliśmy się w domach przed dynamicznie rozprzestrzeniającym się koronawirusem, zaledwie 2% pracowników call center pracowało poza biurem. Sytuacja panująca na świecie wpłynęła na wzmocnienie przekonania, że odpowiednio wyposażone zespoły są w stanie szybko dostosować się do koniecznych zmian, nawet jeśli wiąże się to z całkowitą transformacją środowiska pracy. Ponad połowa pracowników (53%) deklaruje, że chciałaby, aby model hybrydowy pozostał jako ten dominujący w firmach, ponieważ zapewnia im dużo większą elastyczność i możliwość dostosowania do indywidualnych potrzeb, wynika z badań Frost&Sullivan. Sprawa dotyczy również osób pracujących w bezpośredniej obsłudze klienta czy call center – jeszcze niedawno, wydawało się niemożliwe, aby przenieść do prywatnych mieszkań specjalistyczny sprzęt potrzebny do codziennej pracy. Jednak dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość brutalnie zweryfikowała te możliwości – okazało się, że pracownicy działu obsługi klienta mogą pracować z dowolnego miejsca i nie tracić przy tym jakości pracy, gdy mają odpowiednie warunki i zaplecze technologiczne.
Wyniki badania CCMA[1] wspieranego przez Poly obrazują widoczny trend wzrostu popularności pracy w modelu zdalnym w contact center. Z raportu wynika, że 17% pracowników pracuję wyłącznie w domu, 34% wykonuje służbowe obowiązki w modelu hybrydowym, ale z większą ilością dni w domu a 33% pracuję mniej więcej tyle samo czasu w siedzibie firmy co z domowego biura. Około 30% pracowników firmy Leesman wykonujących służbowe obowiązki w trybie Home Office na całym świecie nie pracuje w odpowiednim miejscu, które sprzyjałoby komfortowi i wysokiej wydajności świadczonych usług. Oznacza to, że znaczącą rolę w pracy z domu odgrywają konkretne warunki panujące w miejscu jej wykonywania – ta przestrzeń powinna być jak najbardziej komfortowa i sprzyjać koncentracji. Podczas Home Office w dłuższej perspektywie na znaczeniu zyskuje wygodny fotel, dedykowane biurko oraz odpowiednie oświetlenie – to rzeczy, których często nie docenialiśmy w biurze, a teraz po ponad roku pracy z kanapy znacznie zyskują na znaczeniu.
Jednak nadal w modelu zdalnym najważniejsze są narzędzia i technologia umożliwiająca współpracę. Przy pracy zespołu w modelu hybrydowym ważne jest umożliwienie jego członkom pracy razem na jednym projekcie w czasie rzeczywistym bez względu na ich lokalizację. Jeśli mowa o pracownikach obsługi klienta czy call center, muszą mieć oni zapewnione przede wszystkim wygodne zestawy słuchawkowe – podstawowe urządzenie do pracy – oraz takie, które będą kompatybilne ze wszystkimi kluczowymi platformami, tak aby mogli sami wybrać rozwiązanie, które najbardziej odpowiada ich preferencjom. To szczególnie ważne, aby sprzęty technologiczne pozwalały pracownikom na komfortową pracę zarówno w biurze, jak i zaciszu domowym bez utraty jakości świadczonych usług. To istotne, ponieważ pracownicy call center już teraz deklarują, że chcą wykonywać służbowe obowiązki w innym miejscu niż siedziba firmy. W swoich analizach Frost&Sullivan przewiduje, że w najbliższej przyszłości aż 20% z nich będzie wykonywało swoją pracę w domowych warunkach.
Z badania CCMA wynika również, że aż 33% ankietowanych wskazuje iż poczucie bycia częścią zespołu, oraz w przypadku 32% respondentów spotkania towarzyskie z kolegami skłaniają ich do pracy w biurze. Myśląc o pracy hybrydowej, warto zwrócić uwagę, że z perspektywy wielu pracowników społeczny aspekt pracy jest bardzo ważny. Webinary dla pracowników, czy cykliczne spotkania zespołów, to tylko niektóre z działań, które wprowadziliśmy do naszej organizacji i pozycjonujemy je w opracowaniu Poly CSR Report 2020. Celem tych działań jest rozwijanie w pracownikach poczucia przywiązania i bycia częścią całości mimo pracy w modelu rozproszonym – co jest szczególnie ważne w niepewnej pandemicznej sytuacji, która w wielu wywołuje niepewność i obawy.
Podczas gdy ponad połowa pracowników wybrała pracę z domu, pozostała część osób znajdujących się w biurze musi mieć zapewnione dogodne warunki pracy, szczególnie w obecnych realiach, gdy nadal trwa proces szczepień. Większość firm będzie musiała – lub już została zmuszona do tego – aby nieco przearanżować biurowe pomieszczenia w celu zadbania o zdrowie i bezpieczeństwo nawet najmniejszej liczby osób pracujących z biura. To nie lada wyzwanie, aby na niewielkich przestrzeniach zachować dystans społeczny, dlatego czasami jedynym rozwiązaniem jest praca w modelu hybrydowym z możliwością dowolnej konfiguracji grafiku członków zespołu. Mimo tego należy pamiętać o cyklicznych spotkaniach, by pomimo wybranego modelu pracy każdy z pracowników miał poczucie „bycia na bieżąco”. Takie rozwiązanie przyniesie korzyści zarówno dla biznesu, jak i klientów, którzy z pewnością docenią elastyczność oraz profesjonalizm pracowników.
[1] https://connect.poly.com/EMEA-UKI-WB-PS-FY22-Q1-CCMASurveyCC-EN1168552_LP.html
Jak nowe technologie i AI kształtują przyszłość biznesu
2024 rokiem integracji sztucznej inteligencji według raportu UiPath
Nowe badania Salesforce: jest 5 typów osobowości z różnym podejściem do AI
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Transport
Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
Lotnictwo odpowiada za ok. 4 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prognozowała, że wraz z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego do 2050 roku emisje z lotnictwa mogą się potroić w porównaniu z 2015 rokiem. Dlatego dwa lata temu wszystkie państwa członkowskie tej organizacji przyjęły zobowiązanie, by w ciągu kolejnych 25 lat dążyć do zeroemisyjności. Eksperci oceniają, że do tego konieczne są co najmniej dwa warunki – przejście na ekologiczne paliwa lotnicze i modernizacja floty.
Prawo
Rośnie liczba wynalazków wykorzystujących sztuczną inteligencję. Za rozwojem technologii nie nadążają przepisy
W ciągu ostatnich 10 lat liczba patentów związanych z generatywną sztuczną inteligencją wzrosła z 733 w 2014 roku do ponad 14 tys. w 2023 roku – wynika z raportu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Łącznie w ciągu dekady przyznano niemal 54,5 tys. patentów dla tego typu wynalazków. Nie wszystkie kwestie związane z prawem własności intelektualnej, prawem autorskim, wykorzystaniem gen AI są uregulowane. – Potrzeba jeszcze trochę czasu, żeby znalazły się odpowiednie rozwiązania prawne, które pozwolą na ochronę rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję – ocenia Dorota Rzążewska, prezeska Polskiej Izby Rzeczników Patentowych.
Edukacja
MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety
Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.