Czy przed nami powrót do modelu analogowego w handlu? Predykcje na 2023
Ewelina Ciach, Senior Solution Consultant w firmie Medallia
Po dekadzie wydawania i inwestowania środków w cyfrowy handel detaliczny, w nowym roku marki będą skupiać się na czymś zupełnie przeciwnym – tradycyjnym podejściu do biznesu. Przez taki model należy rozumieć asortyment fizyczny, w tym: produkty, sklep stacjonarny, zapasy magazynowe czy też działania, których celem jest zintegrowanie pracowników z klientami. Wyzwania logistyczne ostatnich lat dobitnie pokazały nam, jak istotne jest budowanie rezerwuaru i odpowiednie zatowarowanie sklepów. W ciągu najbliższych miesięcy inflacja nadal będzie budziła niepokój a mimo to, oczekuje się, że sprzedaż świąteczna na świecie wzrośnie w tym roku o 4 do 6 procent. Z jednego z ostatnich badań Medallii wynika, że konsumenci kupują mniej produktów, jednak wydają więcej na wybrane marki. Stwarza to szereg możliwości przed detalistami, aby budować lojalność klientów oraz skoncentrować się na tworzeniu pozytywnych doświadczeń kupujących zarówno stacjonarnie, jak i online.
Cena i wartość to kluczowe czynniki napędzające zakupy konsumentów przy inflacji. Obecni klienci są bardziej skłonni do wypróbowania marek własnych sklepów spożywczych w celu zaoszczędzenia pieniędzy. Podczas ewolucji tych postaw, sprzedawcy detaliczni powinni na bieżąco śledzić zachowanie konsumentów, aby w razie potrzeby wprowadzić zmiany szybciej niż konkurencja. Dostosowanie strategii może zająć trochę czasu, jednak najważniejsze jest sprecyzowanie, co napędza tę transformację i jakie kroki można podjąć, żeby zwiększyć przychody. Szczególnie należy uwzględnić to, co dzieje się z osobami, które nie robią zakupów stacjonarnie – tj. potencjalnymi klientami, którzy jedynie odwiedzają sklep bez kupienia produktów.
Wyobraźmy sobie, że sklep detaliczny odwiedza dziennie 1 000 osób, z których tylko 50 procent ostatecznie coś kupuje. Ustalenie, dlaczego druga połowa odchodzi bez zakupu, stwarza potencjał do zwiększenia sprzedaży bez przyciągania większej liczby odwiedzających placówkę. Odkrycie przyczyny tego braku konwersji pozwoli stworzyć więcej okazji do potencjalnej sprzedaży, a co za tym idzie, uzyskanie od niektórych z nowych klientów długoterminowej lojalności. Dotarcie do sedna problemów klientów stanowiło kiedyś ogromne wyzwanie, jednak staje się to zdecydowanie prostsze przy stosowaniu dedykowanych rozwiązań technologicznych. Formy umożliwiające uzyskanie feedbacku od klientów takie jak ankiety, media społecznościowe i analityka zachowań w kanałach cyfrowych są szczególnie przydatne w czasach tak dynamicznych zmian na rynku. Narzędzia te mają pomóc w zrozumieniu doświadczenia digitalowego, ale także wskazać obszary zmian w celu poprawy doświadczeń przyszłych konsumentów.
Tradycyjna część biznesu będzie wyróżnikiem konkurencyjnym w 2023 roku. Za pomocą technologii sprzedawcy handlu detalicznego będą w stanie zrozumieć, czego naprawdę oczekują klienci w sklepie stacjonarnym i internetowym. Sprzedawcy detaliczni desperacko będą chcieli utrzymać klientów, a konsumenci być jak najbardziej oszczędni w wydatkach. W takiej sytuacji przodujący detaliści posłużą się technologią, która ułatwi im zrozumienie potrzeb kupujących oraz potencjalnych klientów. Umiejętne wykorzystanie tych spostrzeżeń umożliwi przeszkolenie pracowników, dopasowanie oferty produktowej oraz usprawnienie procesów wewnątrz organizacji, tak aby sprostać oczekiwaniom konsumentów, a co za tym idzie budować konkurencyjność na rynku.

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Europosłowie za wydłużeniem finansowania krajowych planów odbudowy o 1,5 roku. Apelują o większą przejrzystość wydatków
Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) – uruchomiony po pandemii COVID-19 – wygasa w sierpniu 2026 roku. Europosłowie w przyjętej niedawno rezolucji postulują, by przedłużyć ten termin o 18 miesięcy dla kluczowych projektów bliskich ukończenia. To szczególnie ważne dla Polski, która przez trzy lata – przez spór poprzedniego rządu z Komisją Europejską – miała zablokowany dostęp do środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Jednocześnie rezolucja wzywa do większej przejrzystości wydawanych funduszy.
Polityka
Prof. G. Kołodko: Druga prezydentura Trumpa zmienia Amerykę i świat na gorsze. Nie przyczynia się do rozwiązywania fundamentalnych światowych problemów

Zdaniem byłego wicepremiera i ministra finansów, prof. Grzegorz Kołodki, trumpizm wzmacnia pewne trendy nacjonalizmu, populizmu ekonomicznego i handlowego nie tylko w Ameryce, ale także w innych państwach. W ocenie ekonomisty Trump i trumpizm będą mieli negatywne skutki dla światowych procesów demograficznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Prezydentura Trumpa nie skupia się na rozwiązywaniu najważniejszych światowych problemów, takich jak m.in. migracja, zimna wojna, czy też ocieplenie klimatu.
Konsument
Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju

W UE co roku wytwarza się ponad 2,2 mld t odpadów. Aby ograniczyć ich ilość, promowane jest przechodzenie na bardziej zrównoważony model, czyli gospodarkę o obiegu zamkniętym. W ramach pakietu zmian prawnych ograniczających negatywny wpływ działalności człowieka na środowisko nacisk położony jest w dużej mierze na producentów opakowań. Przedstawiciele branży podkreślają, że nowe regulacje to dla nich nie tylko nowe obowiązki, ale też okazja na zbudowanie przewagi konkurencyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.