Czy sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje rynek pracy tymczasowej?
Rozwój sztucznej inteligencji widoczny jest już niemalże w każdym sektorze gospodarki i w każdej branży, także na rynku pracy tymczasowej. Tradycyjne procesy rekrutacyjne stają się coraz bardziej czasochłonne i kosztowne, zarówno dla pracodawców, jak i agencji pracy. Uczestnicy tego rynku poszukują bardziej efektywnych rozwiązań, zwłaszcza logistyka, produkcja sezonowa w FMCG oraz przemysł. Na ile zastosowanie AI, narzędzi analitycznych i uczenia maszynowego zmieni rynek pracy tymczasowej? Czego mogą spodziewać się pracodawcy a czego pracownicy? Odpowiada Piotr Rafalski, prezes Formiki Agencji Pracy Tymczasowej.
Automatyzacja procesów
Algorytmy AI analizują duże ilości danych, takie jak umiejętności, doświadczenie, referencje i preferencje, co umożliwia szybkie i precyzyjne dopasowanie odpowiednich kompetencji do wymogów. Dzięki temu firmy osiągają efektywniejsze dopasowanie kandydatów do stanowisk. Szczególnie istotne jest to, kiedy w grę wchodzą rekrutacje masowe z ograniczonym w czasie procesem rekrutacji. Aby jednak AI mogło zadziałać, potrzebuje bazy danych kandydatów.
- Bez własnej platformy i bazy danych kandydatów, sztuczna inteligencja wydaje się być bezużyteczna. Jeśli natomiast posiadamy własne bazy, na bieżąco aktualizowane, to narzędzie w postaci algorytmów AI daje ogromne możliwości obsługi procesów masowych rekrutacji – mówi Piotr Rafalski, prezes Formiki Agencji Pracy Tymczasowej. – Jestem zwolennikiem implementowania nowoczesnych technologii do świata rynku pracy. Na bazie swoich doświadczeń zbudowałem własne narzędzie - platformę EAC Solution, która nie tylko jest platformą bazy kandydatów, ale też upraszcza procesy związane z masowym zatrudnianiem pracowników tymczasowych obniżając koszty rekrutacji nawet o 60%. To swoisty marketplace pracy tymczasowej w Polsce. Ta innowacyjna platforma jest bazą dostosowaną do zamieniającego się otoczenia technologicznego, a także do czasów poszukiwania oszczędności i optymalizacji. Służy producentom, operatorom logistycznym a także firmom z branży FMCG – wymienia Piotr Rafalski.
Wdrożenie sztucznej inteligencji przyspiesza. Jak wskazuje raport ManpowerGroup Global Insights (IT World of Work 2023) już ponad 50% organizacji twierdzi, że wdrożyło sztuczną inteligencję, co stanowi 2,5-krotny wzrost w porównaniu z 2017 r. To wiąże się też z automatyzacją oraz robotyzacją pracy i procesów. Globalny rynek robotyki wzrośnie z około 25 mld USD w 2021 roku do 160-260 mld USD do 2030 roku, przy czym sprzedaż robotów przemysłowych i logistycznych wyniesie około 80 mld USD. Według raportów Gartnera do 2024 roku organizacje obniżą koszty operacyjne o 30% poprzez połączenie automatyzacji z procesami operacyjnymi. Z kolei UiPath obliczyło, że automatyzacja procesów robotyki pozwoli firmom zaoszczędzić 55 mld USD rocznie do 2025 r. Oznacza to całkowitą zmianę rynku pracy i procesów rekrutacyjnych.
Elastyczność i dostępność dla kandydata
Dzięki automatycznym systemom zarządzania i planowania, procesy rekrutacyjne a później kontrola czasu pracy i procesu zatrudnienia stają się bardziej efektywne. Z drugiej strony AI oraz inne pokrewne technologie umożliwiają pracownikom tymczasowym dostęp do bardziej różnorodnych ofert pracy.
- Platformy internetowe łączą pracodawców z dostępnymi kandydatami, umożliwiając im swobodne korzystanie z różnych źródeł pracy i wybór projektów odpowiadających ich umiejętnościom i preferencjom. To zwiększa elastyczność i możliwość pracy na czas określony, co jest atrakcyjne dla wielu osób poszukujących różnorodności i równowagi między życiem zawodowym a prywatnym – wyjaśnia Piotr Rafalski.
Wyzwania
Choć AI i nowoczesne technologie wprowadzają wiele korzyści na rynek pracy tymczasowej, warto pamiętać też o pewnych wyzwaniach. Wielu pracowników może obawiać się o utratę pracy z powodu robotyzacji i automatyzacji.
- Ważne jest, aby wdrażać te zmiany w sposób odpowiedzialny i zapewnić wsparcie dla pracowników przechodzących przez proces transformacji. AI i nowoczesne technologie odgrywają kluczową rolę w zmianach na rynku pracy tymczasowej. Pracodawcy i agencje rekrutacyjne mogą cieszyć się zwiększoną efektywnością, a pracownicy tymczasowi z większych możliwości wyboru i elastyczności. Jednakże zawsze kluczowym elementem będzie odpowiednie zarządzanie tymi zmianami – podsumowuje Piotr Rafalski, prezes Formiki Agencji Pracy Tymczasowej.

Ekologiczne rozwiązania poprawiające akustykę wnętrz

Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją

CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię. Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy
Kompania Piwowarska kontynuuję realizację strategii „Lepsza Przyszłość 2030”, w której łączy ambitne cele środowiskowe, edukacja konsumentów oraz rozwój segmentu piw bezalkoholowych z realnym wsparciem dla lokalnych społeczności. Firma, będąca liderem polskiego rynku piwa, ogranicza emisję CO₂, zwiększa udział opakowań zwrotnych i angażuje pracowników w wolontariat, w tym m.in. w pomoc dla ofiar powodzi na Dolnym Śląsku.
Handel
D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.
Handel
Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.