Czy sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje rynek pracy tymczasowej?
Rozwój sztucznej inteligencji widoczny jest już niemalże w każdym sektorze gospodarki i w każdej branży, także na rynku pracy tymczasowej. Tradycyjne procesy rekrutacyjne stają się coraz bardziej czasochłonne i kosztowne, zarówno dla pracodawców, jak i agencji pracy. Uczestnicy tego rynku poszukują bardziej efektywnych rozwiązań, zwłaszcza logistyka, produkcja sezonowa w FMCG oraz przemysł. Na ile zastosowanie AI, narzędzi analitycznych i uczenia maszynowego zmieni rynek pracy tymczasowej? Czego mogą spodziewać się pracodawcy a czego pracownicy? Odpowiada Piotr Rafalski, prezes Formiki Agencji Pracy Tymczasowej.
Automatyzacja procesów
Algorytmy AI analizują duże ilości danych, takie jak umiejętności, doświadczenie, referencje i preferencje, co umożliwia szybkie i precyzyjne dopasowanie odpowiednich kompetencji do wymogów. Dzięki temu firmy osiągają efektywniejsze dopasowanie kandydatów do stanowisk. Szczególnie istotne jest to, kiedy w grę wchodzą rekrutacje masowe z ograniczonym w czasie procesem rekrutacji. Aby jednak AI mogło zadziałać, potrzebuje bazy danych kandydatów.
- Bez własnej platformy i bazy danych kandydatów, sztuczna inteligencja wydaje się być bezużyteczna. Jeśli natomiast posiadamy własne bazy, na bieżąco aktualizowane, to narzędzie w postaci algorytmów AI daje ogromne możliwości obsługi procesów masowych rekrutacji – mówi Piotr Rafalski, prezes Formiki Agencji Pracy Tymczasowej. – Jestem zwolennikiem implementowania nowoczesnych technologii do świata rynku pracy. Na bazie swoich doświadczeń zbudowałem własne narzędzie - platformę EAC Solution, która nie tylko jest platformą bazy kandydatów, ale też upraszcza procesy związane z masowym zatrudnianiem pracowników tymczasowych obniżając koszty rekrutacji nawet o 60%. To swoisty marketplace pracy tymczasowej w Polsce. Ta innowacyjna platforma jest bazą dostosowaną do zamieniającego się otoczenia technologicznego, a także do czasów poszukiwania oszczędności i optymalizacji. Służy producentom, operatorom logistycznym a także firmom z branży FMCG – wymienia Piotr Rafalski.
Wdrożenie sztucznej inteligencji przyspiesza. Jak wskazuje raport ManpowerGroup Global Insights (IT World of Work 2023) już ponad 50% organizacji twierdzi, że wdrożyło sztuczną inteligencję, co stanowi 2,5-krotny wzrost w porównaniu z 2017 r. To wiąże się też z automatyzacją oraz robotyzacją pracy i procesów. Globalny rynek robotyki wzrośnie z około 25 mld USD w 2021 roku do 160-260 mld USD do 2030 roku, przy czym sprzedaż robotów przemysłowych i logistycznych wyniesie około 80 mld USD. Według raportów Gartnera do 2024 roku organizacje obniżą koszty operacyjne o 30% poprzez połączenie automatyzacji z procesami operacyjnymi. Z kolei UiPath obliczyło, że automatyzacja procesów robotyki pozwoli firmom zaoszczędzić 55 mld USD rocznie do 2025 r. Oznacza to całkowitą zmianę rynku pracy i procesów rekrutacyjnych.
Elastyczność i dostępność dla kandydata
Dzięki automatycznym systemom zarządzania i planowania, procesy rekrutacyjne a później kontrola czasu pracy i procesu zatrudnienia stają się bardziej efektywne. Z drugiej strony AI oraz inne pokrewne technologie umożliwiają pracownikom tymczasowym dostęp do bardziej różnorodnych ofert pracy.
- Platformy internetowe łączą pracodawców z dostępnymi kandydatami, umożliwiając im swobodne korzystanie z różnych źródeł pracy i wybór projektów odpowiadających ich umiejętnościom i preferencjom. To zwiększa elastyczność i możliwość pracy na czas określony, co jest atrakcyjne dla wielu osób poszukujących różnorodności i równowagi między życiem zawodowym a prywatnym – wyjaśnia Piotr Rafalski.
Wyzwania
Choć AI i nowoczesne technologie wprowadzają wiele korzyści na rynek pracy tymczasowej, warto pamiętać też o pewnych wyzwaniach. Wielu pracowników może obawiać się o utratę pracy z powodu robotyzacji i automatyzacji.
- Ważne jest, aby wdrażać te zmiany w sposób odpowiedzialny i zapewnić wsparcie dla pracowników przechodzących przez proces transformacji. AI i nowoczesne technologie odgrywają kluczową rolę w zmianach na rynku pracy tymczasowej. Pracodawcy i agencje rekrutacyjne mogą cieszyć się zwiększoną efektywnością, a pracownicy tymczasowi z większych możliwości wyboru i elastyczności. Jednakże zawsze kluczowym elementem będzie odpowiednie zarządzanie tymi zmianami – podsumowuje Piotr Rafalski, prezes Formiki Agencji Pracy Tymczasowej.

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025

PGE Baltica, CRIST, WIKE i Grupa Przemysłowa Baltic chcą współpracować przy budowie statków instalacyjnych i serwisowych

Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.