Czy własny dom staje się marzeniem Polaków w czasie pandemii koronawirusa?
Czy własny dom staje się marzeniem Polaków w czasie pandemii koronawirusa?
Według najnowszych danych serwisu Otodom, w ostatnich tygodniach zdecydowanie wzrosło zainteresowanie poszukiwaniem własnego domu lub działki pod miastem. Czy to oznacza, że Polacy są już zmęczeni izolacją w mieszkaniach i coraz więcej osób marzy o własnym domu lub działce?
Od połowy marca widoczny jest wyraźny wzrost liczby wyszukiwań domów kosztem mieszkań. Jeszcze na początku lutego odsetek osób poszukujących mieszkania w serwisie Otodom kształtował się na poziomie około 45%, natomiast domów 30-35%. Około połowy marca doszło do zrównania się tego wskaźnika, a linie popularności mieszkań i domów ostatecznie przecięły się 27 marca.. Dystans ten się pogłębia, od około 10 kwietnia widoczny jest zdecydowany wzrost chęci zakupu domu, która dochodzi obecnie do 45%, podczas gdy zainteresowanie kupnem mieszkania spadło do poziomu około 30%. Może to oznaczać, że osoby poszukujące miejsca do zamieszkania zdały sobie sprawę, że zamiast własnego mieszkania wolą jednak domek, choćby z małym ogródkiem.
Czy trend ten będzie się utrzymywał? Dzisiaj trudno powiedzieć, ale zdecydowanie można przypuszczać, że spora część poszukujących nowego lokum rozgląda się za miejscem, które zapewni im większą przestrzeń i bliższy kontakt z naturą. Znaczenie może mieć również to, co za oknem. Widok zieleni, szersza perspektywa, a może czystsze powietrze, co jeszcze powoduje zmianę trendów?
Z jednej strony ludzie potrzebują kontaktu z innymi, z drugiej – każdy z nas pragnie czasem odizolowania się i pobycia z własnymi myślami. Obecna sytuacja wymusza na wielu z nas ciągłe przebywanie na ograniczonej powierzchni z całą rodziną, co powoduje trudności w pozbieraniu myśli i znalezieniu kąta tylko dla siebie.
Szukamy więc przestrzeni na zewnątrz, balkonu, tarasu, ogrodu czy działki, byle mieć jakiś kontakt z przyrodą. To właśnie na przykładzie działek rekreacyjnych widać wyraźną tendencję wzrostową, jeśli chodzi o zainteresowanych ich kupnem. W porównaniu do tego samego okresu w 2019 roku, teraz użytkownicy serwisu Otodom zdecydowanie częściej poszukują działek rekreacyjnych.
– W tym momencie potrzeba przebywania na otwartej przestrzeni w bezpiecznym otoczeniu, jakim jest własny ogródek, jest wyraźnie widoczna. Świat się teraz zmienia, zdaliśmy sobie sprawę, że jak nie ten wirus to inny, nie wiadomo jak długo potrwa izolacja, dlatego potrzeba posiadania własnej przestrzeni jest bardzo silna i będzie długotrwała. W związku z tym działki, mieszkania z tarasem czy przestrzennym balkonem czy domy, to te nieruchomości, którymi zainteresowanie będzie wzrastało – powiedziała Marta Rybicka, Business Unit Director, agencji badawczej IQS podczas wtorkowej transmisji Otodom.Live na kanale Otodom na Facebooku.
– Zamknięci od tygodni Polacy mają już trochę dość przebywania w czterech ścianach. Dlatego, choć to mieszkania zwykle były najczęściej wyszukiwaną kategorią, od 27 marca najpopularniejsze są właśnie domy na sprzedaż. Ilu użytkowników faktycznie zdecyduje się na zakup, a ilu na razie bada rynek, trudno powiedzieć. Wielu pośredników twierdzi, że ich telefony póki co milczą. Pocieszające jest to, że z przeprowadzonego przez Otodom badania wynika, że 80% respondentów nie zamierza rezygnować z mieszkaniowych planów, ale jednocześnie 66% twierdzi, że transakcja może się opóźnić. Można więc spodziewać się, że chwycą za telefon lub napiszą e-mail, gdy sytuacja zacznie wracać do normy – podsumowuje Jarosław Krawczyk z Otodom.
Biuro prasowe Otodom: media.otodom.pl
Więcej informacji: Jarosław Krawczyk, Otodom, e-mail: jaroslaw.krawczyk@otodom.pl, tel. 512 068 949

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Europosłowie za wydłużeniem finansowania krajowych planów odbudowy o 1,5 roku. Apelują o większą przejrzystość wydatków
Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) – uruchomiony po pandemii COVID-19 – wygasa w sierpniu 2026 roku. Europosłowie w przyjętej niedawno rezolucji postulują, by przedłużyć ten termin o 18 miesięcy dla kluczowych projektów bliskich ukończenia. To szczególnie ważne dla Polski, która przez trzy lata – przez spór poprzedniego rządu z Komisją Europejską – miała zablokowany dostęp do środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Jednocześnie rezolucja wzywa do większej przejrzystości wydawanych funduszy.
Polityka
Prof. G. Kołodko: Druga prezydentura Trumpa zmienia Amerykę i świat na gorsze. Nie przyczynia się do rozwiązywania fundamentalnych światowych problemów

Zdaniem byłego wicepremiera i ministra finansów, prof. Grzegorz Kołodki, trumpizm wzmacnia pewne trendy nacjonalizmu, populizmu ekonomicznego i handlowego nie tylko w Ameryce, ale także w innych państwach. W ocenie ekonomisty Trump i trumpizm będą mieli negatywne skutki dla światowych procesów demograficznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Prezydentura Trumpa nie skupia się na rozwiązywaniu najważniejszych światowych problemów, takich jak m.in. migracja, zimna wojna, czy też ocieplenie klimatu.
Konsument
Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju

W UE co roku wytwarza się ponad 2,2 mld t odpadów. Aby ograniczyć ich ilość, promowane jest przechodzenie na bardziej zrównoważony model, czyli gospodarkę o obiegu zamkniętym. W ramach pakietu zmian prawnych ograniczających negatywny wpływ działalności człowieka na środowisko nacisk położony jest w dużej mierze na producentów opakowań. Przedstawiciele branży podkreślają, że nowe regulacje to dla nich nie tylko nowe obowiązki, ale też okazja na zbudowanie przewagi konkurencyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.