Dan Cake stworzy w Chrzanowie antysmogowy mural
Inicjatywa zostanie zrealizowana w ramach współpracy podjętej przez markę z Miastem Chrzanów oraz Towarzystwem Budownictwa Społecznego w Chrzanowie. Ma ona na celu nie tylko uwypuklenie walorów przyrodniczych i turystycznych regionu, ale także w ciekawy, artystyczny sposób zwrócić uwagę opinii publicznej na problem zanieczyszczenia powietrza.
Mural zostanie wykonany z wykorzystaniem specjalnych farb fotokatalitycznych, zawierających dwutlenek tytanu, który przyciąga i neutralizuje smog na podobnej zasadzie, jak ma to miejsce w procesie fotosyntezy zachodzącym w roślinach. Tym samym pokryta nimi powierzchnia będzie pochłaniała zanieczyszczania porównywalnie do 170 drzew.
– Jednym z moich priorytetów jest ekologia oraz poprawa wizerunku miasta. Ten mural idealnie wpisuje się w te cele, poprawiając zarówno estetykę centrum Chrzanowa, jak i korzystnie wpływając na jakość powietrza. Cieszę się, że lokalne przedsiębiorstwa inwestują nie tylko w rozwój swoich firm, ale także realizują na terenie naszej gminy cele społeczne – komentuje Robert Maciaszek, Burmistrz Chrzanowa.
Zanieczyszczenie powietrza staje się coraz większym problemem i wyzwaniem cywilizacyjnym, które wymaga nie tylko konkretnych działań zapobiegawczych, ale również kształtowania odpowiedzialnych, proekologicznych postaw w społeczeństwie. W przypadku chrzanowskiego muralu inicjatorzy projektu zdecydowali się wykorzystać niestandardowy, street art’owy przekaz, który wpisze się w lokalną architekturę, nadając jej artystycznego wyrazu, oraz pozytywnie wpłynie na jakość życia mieszkańców.
– TBS w Chrzanowie to nie tylko betonowe budynki i parkingi. To też spółka wykazująca troskę o ochronę środowiska, zieleń i czyste powietrze. Aranżujemy na nowo istniejącą zieleń przy budynkach przycinając artystycznie drzewa i krzewy, żeby jeszcze lepiej zdobiły nasze osiedla, ale też były w dobrej kondycji i dawały czyste powietrze. Z wielkim entuzjazmem przystąpiliśmy więc do projektu, który ma siłę dziesiątek drzew – dodaje Ilona Morawska-Ptasińska, Prezes Zarządu TBS w Chrzanowie.
Inicjatywy proekologiczne, mające jednocześnie na uwadze dobro mieszkańców, stanowią istotny element działań podejmowanych zarówno przez lokalne władze, jak i firmę Dan Cake Polonia, która w tym roku obchodzi 30 - lecie istnienia na rynku polskim.
– W ramach naszego firmowego projektu CSR „Robimy Klimat” podejmujemy szereg konkretnych aktywności skierowanych do społeczności lokalnej, naszych pracowników oraz o charakterze ekologicznym. Prowadzimy m.in. własną, miejską pasiekę, uruchomiliśmy trzy regionalne gry terenowe, instalujemy łąki kwietne i wspieramy lokalne drużyny sportowe. Zrównoważony mural, który powstanie we współpracy z Miastem Chrzanów i TBS w Chrzanowie, już teraz jest przykładem wzorowej i wartościowej współpracy biznesu i władz lokalnych – podsumowuje Małgorzata Chudzik, Członek Zarządu Dan Cake Polonia.
Mural powstanie na ścianie kamienicy zlokalizowanej przy ulicy Mickiewicza w Chrzanowie. Za projekt graficzny odpowiada agencja 19 Południk, a wykonaniem zajmie się agencja artystyczna „Nietak”. Realizacja zaplanowana jest na koniec lipca br.
*Na zdjęciu od lewej: Robert Maciaszek - Burmistrz Chrzanowa, Małgorzata Chudzik - Prezes Zarządu Dan Cake Polonia, Ilona Morawska-Ptasińska - Prezes Zarządu TBS w Chrzanowie.
Najpierw dialog społeczny, teraz Lokalny Raport Wpływu
Dzień bez Śmiecenia – codzienne, małe kroki prowadzą do korzystnych zmian
W całej Polsce zmieniali otoczenie na lepsze – podsumowanie trzeciej edycji Kręc
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.