Komunikaty PR

Dekada na rzecz społecznej świadomości ekologicznej. 10-lecie Fundacji ProKarton

2021-07-15  |  14:00
Biuro prasowe

14 lipca 2021 to wyjątkowa data w kalendarzu Fundacji ProKarton. Właśnie tego dnia mija 10 lat, od kiedy rozpoczęła ona swoje działania na rzecz promocji selektywnej zbiórki i recyklingu opakowań, ze szczególnym uwzględnieniem kartonów do płynnej żywności. Mimo że wiele udało się już osiągnąć, potrzeba tego typu działań na polskim rynku nie znika. Nowa dekada przynosi również nowe wyzwania, na które Fundacja ProKarton będzie odpowiadać w kolejnych latach.

Fundacja ProKarton została założona z inicjatywy trzech producentów kartonów do płynnej żywności: Tetra Pak, SIG Combibloc i Elopak. Jej zadaniem od początku istnienia było podnoszenie społecznej świadomości ekologicznej oraz promocja nowoczesnych rozwiązań opakowaniowych, odpowiadających na wyzwania współczesności, jakimi są kartony do płynnej żywności. Fundacja brała też czynny udział w pracach przy tworzeniu ram prawnych i organizacyjnych dla systemu gospodarki odpadami. Wspierała i wspiera także biznes, instytucje publiczne i sektor organizacji pozarządowych w budowaniu w Polsce gospodarki o obiegu zamkniętym.

Ostatnie 10 lat przyniosło znaczne zmiany w zakresie segregacji i recyklingu kartonowych opakowań do mleka czy soków. Od 2014 ich recykling realizowany jest w ramach stworzonych do tego celu Porozumień. W 2017 roku rozpoczął działanie Jednolity System Segregacji Odpadów, z czym wiąże
się ogólnopolski obowiązek wyrzucania kartonów do płynnej żywności do żółtego pojemnika przeznaczonego na metale, tworzywa sztuczne i właśnie odpady wielomateriałowe. Przez cały ten czas niezmiennie
edukujemy na temat zasad selektywnej zbiórki. Zeszłoroczne badanie przygotowane na zlecenie Fundacji ProKarton pokazało, już ponad połowa Polaków wie, do którego pojemnika należy wyrzucać zużyte kartony po płynnej żywności. – komentuje Łukasz Sosnowski, prezes Fundacji ProKarton.

Wyniki osiągnięte w badaniu były możliwe m.in. dzięki działaniom edukacyjnym i informacyjnym prowadzonym przez tzw. trzeci sektor. W przypadku Fundacji możemy do nich zaliczyć ekologiczne lekcje dla uczniów Zielona Szkoła Pana Kartona, udział w stołecznych Eko Piknikach, filmy edukacyjne realizowane dla TVP czy cyklicznie przygotowywane materiały do mediów. Wszystkie te aktywności pozwalały na stały dialog z konsumentami i przekazanie im najważniejszych, klarownych informacji dotyczących korzyści płynących z selektywnej zbiórki i recyklingu odpadów, a także wprowadzania w życie zasad Gospodarki o obiegu zamkniętym (Circular Economy). Kartony do płynnej żywności wpisują się w założenia GOZ na każdym etapie życia i są wykonane w przeważającej mierze z papieru, surowca w pełni odnawialnego. Ich prostopadłościenny kształt gwarantuje wydajne wykorzystanie przestrzeni magazynowej, transportowej i sklepowej. Właściwości kartonów do płynnej żywności pozwalają także na minimalizowanie zużycie energii.

Dzięki poprawnej selektywnej zbiórce i późniejszemu recyklingowi możliwe jest odzyskanie cennych surowców, które wracają do obiegu i zostają ponownie wykorzystane. Aby było to możliwe, konieczne jest upowszechnienie wiedzy na temat poprawnej segregacji. Działania prowadzone przez Fundację ProKarton, zarówno w trakcie eventów, w mediach tradycyjnych, jak i w mediach społecznościowych sprawiają, że wiedza ta jest coraz bardziej powszechna. Pragniemy kontynuować te działania, aby dotrzeć do coraz większej liczby Polaków i Polek i promować rozwiązania oraz zachowania zgodne z założeniami gospodarki obiegu zamkniętego. – komentuje Łukasz Sosnowski, prezes Fundacji ProKarton.

Ramy działalności Fundacji w kolejnych latach wyznacza ogłoszona w marcu tego roku przez branżę kartonów do płynnej żywności Mapa drogowa, w której producenci zobowiązują się do podjęcia działań na wszystkich etapach łańcucha wartości, od odpowiedzialnego pozyskiwania surowców po recykling. Ich zamierzeniem jest między innymi osiągnięcie recyklingu kartonów na poziomie 70% oraz obniżenie śladu węglowego, mając na uwadze dążenie do utrzymania globalnego ocieplenia na poziomie1,5 stopnia Celsjusza. Celem branży do 2030 roku jest dostarczenie najbardziej zrównoważonego opakowania dla wymagającej żywności płynnej, czemu towarzyszyć będą kampanie informacyjne i edukacyjne Fundacji ProKarton.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję Biuro prasowe
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Ochrona środowiska Amazon 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej
2025-01-21 | 06:00

Amazon 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej

Zgodnie z danymi Bloomberg NEF, Amazon jest 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej, Globalny lider e-commerce i jedna
Ochrona środowiska Poznaliśmy zwycięzców globalnego konkursu Go Green with Taiwan
2024-12-19 | 15:00

Poznaliśmy zwycięzców globalnego konkursu "Go Green with Taiwan"

Trzy zespoły z Wielkiej Brytanii, Węgier i Filipin zdobyły główne nagrody o wartości 20 000 dolarów za swoje innowacyjne i zrównoważone projekty. W konkursie wzięło

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Infrastruktura

Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.