Do chmury najszybciej przekonują się „najmniejsi”
ITBC Communication
Al. Księcia Poniatowskiego 1
03-901 Warszawa
artur_kosior|itbc.pl| |artur_kosior|itbc.pl
+48504327897
www.itbcgroup.pl
Do chmury najszybciej przekonują się „najmniejsi”
Jak informuje ostatnia edycja raportu GUS - Społeczeństwo Informacyjne w Polsce, liczba małych przedsiębiorstw, które korzystają z płatnych usług w chmurze wzrosła względem poprzedniego analizowanego roku o niemal 50%.
W przypadku średnich firm, odsetek ten wyniósł 35%, zaś dla dużych przedsiębiorstw był równy 14%. Oznacza to, że dynamika implementacji cloud computingu w Polsce jest zdecydowanie najwyższa wśród mikro oraz małych przedsiębiorstw. Wynika to najczęściej z faktu, iż decydują się one na zakup rozwiązań chmurowych po raz pierwszy, cyfryzując procesy, które w dużych organizacjach zostały zdigitalizowane już dużo wcześniej. I nadal potrzebują pogłębiania swojej wiedzy z tego zakresu.
Trudniejszy start
Możliwości rozwiązań chmurowych, ich całkowity koszt użytkowania (TCO), rodzaje usług i wiele podobnych zagadnień to kwestie dość oczywiste dla dużych firm i korporacji. Najczęściej, mają one wydzielone w swojej strukturze departamenty czy działy IT, na bieżąco obserwujące rynek technologii i podpowiadające zarządom którą drogą cyfrowej transformacji podążyć, by jak najszybciej zobaczyć efekty. W przypadku małych oraz średnich przedsiębiorstw, sytuacja prezentuje się już zgoła odmiennie. – W niewielkich firmach nie ma zwykle nie tyle działów, co nawet osób zajmujących się wyłącznie obszarem IT, którzy dysponują wiedzą z zakresu technologii chmurowych i mają świadomość tego, co może im zaoferować. W tym sektorze przedsiębiorstw panuje często także przekonanie, że są to rozwiązania bardzo drogie, zarezerwowane wyłącznie dla dużych graczy. Cieszy fakt, że to właśnie małe firmy przekonują się do chmury najszybciej, niemniej ze swoich doświadczeń obserwuje tu także niesłabnąca potrzebę budowania świadomości na jej temat i obalania związanych z nią mitów – tłumaczy Marcin Zmaczyński z Aruba Cloud.
Wiedza otwiera drogę
Na drodze do powszechnego zwrotu w stronę cloud computingu małych czy średnich firm wciąż stoją pewne bariery, dostrzegane nie tylko przez polskie przedsiębiorstwa, ale również europejskie czy te działające za oceanem. Opublikowane właśnie przez NETdepot badanie dowodzi, że ponad jedna trzecia niewielkich firm wciąż czuje się niekomfortowo lokując swoje prywatne dane w środowiskach chmurowych. Co piąta uważa, że przed migracją powstrzymuje ją brak wiedzy i zrozumienia mechanizmów działania clooud computingu – tyle samo obawia się utraty swoich danych po ich przeniesieniu na zewnętrz swojej organizacji. Niemal wszyscy jednak (95%) dostrzegają jeden z kluczowych benefitów operowania w chmurze – zdalny dostęp do firmowych plików z dowolnej lokalizacji i dowolnego urządzenia. – To już pewien sygnał na stopniowe rozpoznawanie funkcjonalności chmury, który tutaj akurat w ogromnej mierze jest efektem pandemii i przejścia na pracę zdalną. Konkretnie i zrozumiale przedstawiający jedną z możliwości cloud computingu. By zaznajomić sektor MŚP, w tym osoby zupełnie niezaznajomione z zagadnieniami technicznymi czy informatycznymi, z całym obrazem tej technologii, potrzebujemy prosto i przejrzyście tłumaczących ją materiałów. Jeden z nich, zatytułowany „Chmurowy przewodnik dla małych i średnich firm, czyli wszystko, co musisz wiedzieć o chmurze” przygotowaliśmy właśnie w takim tonie – jest on dostępny do pobrania za darmo na naszej stronie internetowej – dodaje Marcin Zmaczyński z Aruba Cloud.
MŚP napędem gospodarki
Jak informuje najnowsza analiza firmy McKinsey Cloud 2030: Capturing Poland’s potetntial for accelerated digital growth, powszechna implementacja usług chmurowych przez polskie firmy oraz instytucje administracji publicznej wniesie do krajowej ekonomii wartość odpowiadająca 4% polskiego PKB, czyli ok. 27 miliardów euro, do 2030 roku. Biorąc pod uwagę dynamikę wdrażania cloud computingu wśród małych i średnich przedsiębiorstw, oraz fakt, iż są oni najliczniej reprezentowanym sektorem polskiej gospodarki, niewątpliwie w ogromnym stopniu przyczynią się oni do wygenerowania tej kwoty.
Darmowy Ebook „Chmurowy przewodnik dla małych i średnich firm, czyli wszystko, co musisz wiedzieć o chmurze” dostępny jest do pobrania pod tym linkiem: https://www.arubacloud.pl/ebook/chmura-dla-poczatkujacych.aspx.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Z badania Eurobarometru wynika, że nieco ponad połowa Europejczyków (53 proc.) popiera dalsze rozszerzenie UE o nowe kraje. Dania, która 1 lipca obejmuje po Polsce przewodnictwo w Radzie UE, zapowiada, że będzie to jeden z jej priorytetów na najbliższe półrocze, nazywając rozszerzenie „geopolityczną koniecznością” kluczową dla stabilizacji Europy.
Transport
Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.