Newsy

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

2025-06-30  |  06:20

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Sprzedaż w internecie w Polsce ma cały czas wielki potencjał i od kilkunastu lat widzimy, że ciągle się rozwija. W ciągu następnych trzech lat ma rosnąć o średnio 8 proc. rocznie – mówi agencji Newseria Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, zarządzająca sklepem Amazon.pl.

Z raportu Strategy& „E-commerce w Polsce: konkurencja i rosnące oczekiwania napędzają rozwój” wynika, że w latach 2024–2028 wycena rynku wzrośnie o 52 mld zł. W 2028 roku przy średnim tempie wzrostu ok. 8 proc., polski rynek e-commerce może być wyceniany na 192 mld zł. Rośnie częstotliwość zakupów – z 15,3 razy na rok w 2020 roku do 17,7 w 2023 roku, jak i średnia wartość koszyka – w tym samym okresie z 233 zł do 304 zł. Częstotliwość zakupów w Polsce jest już na poziomie innych rynków Europy (średnia unijna to 17,5).

– Polacy lubią kupować online, bo zakupy w sieci są po prostu wygodne – na to wskazuje aż 65 proc. badanych. To, na co konsumenci zwracają szczególną uwagę, to oczywiście szybka i darmowa dostawa, ale też sposób, w jaki są procesowane zwroty: czyli to, że mogą za darmo zwrócić zamówiony produkt i to najlepiej bez etykiety zwrotnej, czyli z tzw. etykietą elektroniczną – tłumaczy Katarzyna Ciechanowska-Ciosk.

Potwierdza to badanie Amazon Prime Day 2024 „Wakacyjne plany zakupowe Polaków”. Wśród najważniejszych zalet kupowania w sieci polscy konsumenci cenią promocyjne ceny (64 proc.), darmową dostawę bez względu na wartość zamówienia (56 proc.), łatwy i darmowy zwrot (30 proc.) i błyskawiczną dostawę, nawet na kolejny dzień (26 proc.). Choć zakupy stacjonarne wciąż są popularne – robi je przed wakacjami 86 proc. osób, to ponad połowa Polaków (57 proc.) wybiera sklepy internetowe z szeroką ofertą produktów, takie jak Amazon.pl.

– Kupuję online właśnie dlatego, że nie ulegam wtedy pokusom. Jestem osobą, którą dość łatwo przekonać do tego, żebym kupiła coś, czego nie potrzebuję. Online kupuję tylko te rzeczy, których naprawdę potrzebuję, i Amazon.pl jest aplikacją, z której najczęściej korzystam – mówi Joanna Koroniewska, aktorka.

– Polacy bardzo lubią okazje zakupowe, gdyż wtedy mają poczucie, że udało im się kupić ich wymarzone produkty w najbardziej atrakcyjnej cenie. Natomiast warto zwrócić uwagę na to, żeby zawsze sprawdzić, czy ta okazja zakupowa jest prawdziwa, czyli trzeba porównać cenę promocyjną z najniższą ceną z ostatnich 30 dni – przypomina Katarzyna Ciechanowska-Ciosk.

Z badania UCE Research i Grupy BLIX wynika, że niemal 70 proc. konsumentów sprawdza, jaka faktycznie była najniższa cena danego towaru w konkretnym e-sklepie w ostatnich 30 dniach. To o tyle istotne, że 37,5 proc. Polaków podczas zakupów kieruje się przede wszystkim obniżkami cen – wynika z badania UCE Research i Shopfully. Dane PMR Market Experts pokazują, że Polacy coraz chętniej korzystają z licznych rabatów i okazji, takich jak m.in. Prime Day na Amazon.pl. To coroczne wydarzenie zakupowe dla klientów Amazon Prime, którzy będą mogli skorzystać z tysięcy okazji na produkty globalnych i polskich marek w kilkudziesięciu kategoriach, z szybkimi, darmowymi i nielimitowanymi dostawami produktów z logo Prime, niezależnie od wartości zamówienia, dostępu do Prime Video i wybranych korzyści Prime Gaming.

– Prime Day daje nawet największym łowcom okazji niesamowitą szansę, żeby zdobyć swoje wymarzone produkty w niższych, atrakcyjnych cenach. W tym roku Prime Day potrwa od 8 do 11 lipca i będzie to historyczna zmiana, gdyż Prime Day będzie trwać cztery dni, w roku ubiegłym były to dwa dni – zwraca uwagę zarządzająca sklepem Amazon.pl.

Jestem mistrzynią okazji, zawsze byłam i będę. To jest już chyba mój trzeci Amazon Prime Day. Ten jest szczególny, bo trwa aż cztery dni. Można się w tym czasie obkupić w najfajniejsze rzeczy w najlepszych cenach i mam już pewne produkty, na które poluję w tym roku – zapowiada Joanna Koroniewska.

W ramach przygotowań do nadchodzącego Prime Day Amazon.pl organizuje wydarzenia zapowiadające festiwal okazji w całej Polsce. 24 czerwca odbył się event w Warszawie, a 2–8 lipca strefa Amazon Prime Day zawita do trzech polskich miast – Krakowa, Wrocławia i Gdańska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Handel

Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.

Polityka

Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.