Druga młodość outsourcingu w Polsce
W okresie pandemii Polska przeżywa renesans zainteresowania outsourcingiem usług i specjalistów IT – wynika z analiz Avenga, firmy zajmującej się cyfrową transformacją biznesu.
„Jeszcze w zeszłym roku wydawało się, że outsourcing w Polsce biznesowo już niczym nas nie zaskoczy, ponieważ w warunkach równowagi podaży i popytu trudno było konkurować inaczej niż ceną” – mówi Małgorzata Wiśniewska, Managing Director Avenga Poland. „Pandemia ożywiła nasz rynek na nowo” – dodaje.
Po tym jak COVID-19 osłabił offshoring usług IT, lekarstwem na problemy takich liderów tego rynku jak Indie stał się nearshoring. Firmy z Europy Zachodniej zaczęły szukać dostawców i podwykonawców bliżej swoich macierzystych lokalizacji. „Polska na nowo przyciągnęła uwagę, ponieważ leży w tej samej strefie czasowej, ma podobną kulturę pracy i gospodarkę ustabilizowaną obecnością w Unii Europejskiej” – uważa Małgorzata Wiśniewska. „A przede wszystkim ma cenionych za swoje kompetencje specjalistów, którzy dobrze znają angielski i nadal są tańsi niż ci z Zachodu” – podkreśla.
Przykłady płyną z Niemiec, Austrii, Szwajcarii, Skandynawii, Wielkiej Brytanii i Francji. Coraz częściej złożone projekty są realizowane przez zespoły hybrydowe, podzielone między dwoma lub więcej krajami. W Avenga najmocniejszym tandemem są Polska i Niemcy. Przykładem mogą być projekty realizowane dla Direkt Gruppe z Hamburga i Allianz Vienna z Wiednia. Wbrew pozorom do tej zmiany musiały dojrzeć też Niemcy, np. zwiększając swoją otwartość na angielski jako język projektowy.
Według Avenga, w okresie pandemii wzrosły koszty ewentualnych błędów w IT i związanych z tym opóźnień lub awarii. Dlatego zyskały na znaczeniu jakość i gwarancja sprawnej realizacji zadań. „Pojawili się klienci, którzy za usługi lub sprawdzonych specjalistów IT są gotowi zapłacić nieco więcej byle działać i szybko reagować na rynkowe wyzwania” – mówi Małgorzata Wiśniewska. Zespoły z Polski już od dawna tworzą innowacyjne rozwiązania, wymagające kreatywności zamiast czynności powtarzalnych i odtwórczych.
Innym rozwijającym się modelem outsourcingu jest onshoring, który polega na szukaniu dostawców usług czy podwykonawców we własnym kraju. „W ostatnich tygodniach coraz częściej jesteśmy pytani o specjalistów w modelu team leasing” – potwierdza Justyna Wroniak, Talent Acquisition Director Avenga Poland. Dotyczy to przede wszystkim klientów z branży finansowej i farmaceutycznej.
Zmalały obawy przed możliwością uzależnienia się od jednego dostawcy specjalistów IT. Klienci chętniej zatrudniają całe zespoły IT z jednego źródła, zyskując bardziej zgranych ze sobą ludzi i oszczędzając czas potrzebny na ich integrację. Wcześniej częściej woleli dywersyfikować źródła pochodzenia specjalistów.
W Avenga najwięcej nowych zleceń dotyczy przenoszenia danych firm do chmury oraz usług z zakresu cyberbezpieczeństwa. Znacząco wzrosło zainteresowanie konsultantami z doświadczeniem w technologiach chmurowych. Przejściem na rozwiązania chmurowe są zainteresowani klienci praktycznie ze wszystkich branż, włącznie z takimi które dotychczas wykazywały największy opór i obawy w tym zakresie, jak np. z bankowości i automotive. „Pandemia uderzyła też w polski rynek IT, wyhamowując w wielu firmach inwestycje i redukując miejsca pracy dla specjalistów IT, ale z drugiej strony wpływa na dalszy rozwój i specjalizację tego rynku” – podsumowuje Małgorzata Wiśniewska.
Avenga jest światowym ekspertem w obszarze IT i transformacji cyfrowej, z ponad 20-letnią praktyką. W ramach linii Transforming Industries świadczy szeroką gamę usług – od doradztwa strategicznego, usług związanych z customer experience, projektowaniem rozwiązań, po tworzenie oprogramowania. W ramach obszaru IT Professionals oferuje outsourcing specjalistów IT. Łączy kreatywność i innowacyjność z umiejętnością szybkiej realizacji kompleksowych projektów. Ponad 2500 profesjonalistów pracuje dla Avenga w ramach struktury 19 lokalizacji w Europie, Azji i USA. W Polsce biura firmy znajdują się m.in. we Wrocławiu, Krakowie, Warszawie i Gdańsku.

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

KE przedstawia białą księgę obronności europejskiej. Nowa strategia UE zakłada zmianę podejścia do zdolności obrony i inwestycji w ten obszar
Unia Europejska podejmuje zdecydowane kroki na rzecz wzmocnienia swojego bezpieczeństwa i uniezależnienia się od dostaw sprzętu wojskowego spoza kontynentu. Komisja Europejska przedstawiła plan ReArm Europe/Readiness 2030 oraz białą księgę dotyczącą obronności, w której wskazuje priorytety procesu dozbrajania kontynentu. Europosłowie podkreślają, że UE musi działać samodzielnie, nie mogąc polegać wyłącznie na decyzjach USA i NATO.
Konsument
Co roku ubywa na świecie około 10 mln hektarów lasów. Walka z wylesianiem i degradacją lasów jest koniecznością

Degradacja lasów i wylesianie stanowi jeden z ważniejszych czynników przyspieszających negatywne skutki zmian klimatycznych. Powstrzymanie tego procesu i regeneracja ekosystemów leśnych to jedne z najskuteczniejszych sposobów ograniczenia emisji CO2. Niezbędne są więc rozwiązania systemowe, które powstrzymają wylesienie, jak rozporządzenie EUDR czy certyfikacja gospodarki leśnej, która potwierdza najwyższe standardy w tym zakresie.
Prawo
Prace nad deregulacją przyspieszają. Przedsiębiorcy wyczekują korzystnych zmian

Większość firm w UE wskazuje przeregulowanie jako przeszkodę dla inwestycji i traktuje je jako największe wyzwanie, przede wszystkim dla konkurencyjności – wskazują badania przytaczane w raporcie Mario Draghiego. Od kilku miesięcy deregulacja jest więc odmieniana przez wszystkie przypadki, zarówno na forum UE, jak i w Polsce. Są też już pierwsze konkretne propozycje uproszczeń.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.