Drukarka do etykiet – kiedy należy ją wymienić?
Drukarka do etykiet, zwana również drukarką kodów kreskowych to produkt, który stanowi podstawowe wyposażenie dla wielu przedsiębiorstw. Druk w trybie termicznym dla etykiet o ograniczonej trwałości oraz druk termotransferowy dla trwałych etykiet specjalistycznych sprawia, że urządzenie jest uniwersalne i znajdzie zastosowanie w takich branżach jak produkcja, logistyka, handel, usługi, ochrona zdrowia czy administracja. Dobór drukarki powinien uwzględniać potrzeby użytkownika końcowego. Wbrew pozorom, dostępne na rynku urządzenia nie są wszechstronne a zasada – wyższa cena lepsza jakość – nie zawsze ma zastosowanie. Kiedy warto dokonać wymiany sprzętu? I na co zwracać uwagę podczas decyzji o nowym sprzęcie?
Drukarka do etykiet – pytania na start
Podczas podejmowania decyzji zakupowych warto odpowiedzieć na kilka podstawowych pytań:
-Jaki minimalny i maksymalny rozmiar etykiety będzie drukowany?
Najpopularniejszym na rynku formatem drukarki jest ta o szerokości głowicy drukującej 4’’ ,co umożliwia wydruk w maksymalnej szerokości w granicach 110 mm. Spotkamy również urządzenia o szerokości 2’’ oraz 6’’ i 8’’.
-Jaki typ etykiety będzie stosowany?
W zależności od potrzeby użytkownika wykorzystywane mogą być etykiety ogólnego stosowania, etykiety techniczne bądź specjalistyczne. Na tym etapie możemy stwierdzić czy wystarczająca jest drukarka termiczna czy lepiej zainwestować w urządzenie uniwersalne termotransferowe.
-Ile etykiet dziennie należy wydrukować?
Najczęściej spotykany podział drukarek etykiet to urządzenia biurkowe, półprzemysłowe i przemysłowe. Podział ten orientacyjnie wyznacza granice wydajności urządzeń. Możemy przyjąć, że drukarki biurkowe wydrukują ok. 3 tysięcy etykiet ogólnego stosowania, drukarki półprzemysłowe ok. 5 tysięcy etykiet, a drukarki przemysłowe nawet powyżej 10 tysięcy etykiet. Wszystko zależy jednak od formatu etykiety oraz nośnika, na który nanoszony jest nadruk.
-Jaka jest kompatybilność urządzenia z systemem użytkownika?
Zaawansowane systemy magazynowe, produkcyjne, zarządzania firmą umożliwiają wydruk etykiet i są kompatybilne z popularnymi na rynku urządzeniami. Warto jednak zagłębić się w szczegóły odnośnie zgodności z językiem programowania drukarki.
- Już na etapie podejmowania decyzji zakupowych dobrze zastanowić się nad zabezpieczeniem bezawaryjnej pracy urządzenia. To szczególnie istotne w produkcji gdzie użytkownik nie może pozwolić sobie na nieprzewidziane przestoje w druku – tłumaczy Marek Gaweł, Product Manager z Etisoft. – Drukarka do etykiet zużywa się jak każde urządzenie. Niezawodna i ciągła praca urządzeń możliwa jest do uzyskania pod warunkiem stosowania regularnych przeglądów i konserwacji kluczowych podzespołów – głowicy drukującej i wałka pod głowicą – dodaje ekspert z Etisoft.
Czyszczenie tych elementów, zgodnie z zaleceniami każdego z producentów powinno odbywać się każdorazowo przy wymianie nośnika – rolki etykiet oraz taśmy termotransferowej. Niedopilnowanie tych czynności z pewnością negatywnie wpłynie na podzespoły i w konsekwencji na jakość wydruku.
Drukarka etykiet – możliwości gwarancji i serwisu
Użytkownik może zabezpieczyć swoje drukarki do etykiet, decydując się na zakup dodatkowych opcji gwarancyjnych – wydłużających okres ochrony gwarancyjnej czy też zwiększających zakres ochrony podzespołów drukarki. Standardowo wiodący producenci na rynku oferują następujące okresy gwarancyjne.
Producent | Okres gwarancji drukarki | Okres gwarancji głowicy drukującej |
TSC | 24 miesięcy | 12 miesięcy lub 25,4 km |
Printronix | 24 miesięcy | 12 miesięcy lub 25,4 km |
Citizen | 24 miesięcy | 6 miesięcy lub 50 km |
Honeywell | 12 miesięcy | 12 miesięcy lub 25,4 km |
Zebra | 12 miesięcy | 6 miesięcy |
Toshiba | 12 miesięcy | 6 miesięcy lub 100 km (dotyczy wybranych modeli drukarek) |
Najwięksi na rynku dostawcy rozwiązań AutoID (np. Etisoft) oferują również usługi regularnych przeglądów drukarek oraz napraw serwisowych wykonywanych na miejscu u klienta. Dodatkowo, podpisując kontrakt serwisowy, można zabezpieczyć się urządzeniami zastępczymi.
Regularnie serwisowane i wykorzystywanie zgodnie z przeznaczeniem urządzenie może wydrukować nawet 1000 km nośnika. Ryzyko trwałego uszkodzenia drukarki etykiet jednak przy takim przebiegu jest już znaczne, kiedy zatem podjąć decyzję o wymianie urządzenia na nowe?
Drukarka do etykiet – kiedy wymienić urządzenie?
Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Producenci bowiem nie stworzyli narzędzia monitorującego poziom zużycia urządzenia. Warto jednak rozważyć decyzję w kilku przypadkach:
-Upłynął okres gwarancyjny na urządzenie.
Koszt obsługi pogwarancyjnej urządzenia może okazać się wysoki. Jest to zauważalne szczególnie w przypadku małych, biurkowych drukarek. Koszt wymiany głowicy drukującej i wałka pod głowicą może zbliżyć się do ceny całego nowego urządzenia.
-Niekompatybilny hardware z aktualnym systemem informatycznym.
Każda firma się rozwija, zmiany systemu informatycznego są nieuniknione głównie ze względu na nowe funkcjonalności oprogramowania. W przypadku zmiany oprogramowania może dojść do sytuacji, w której urządzenia drukujące nie będą spełniały swojej pierwotnej funkcji.
-Zmiana systemu aplikacji etykiet.
Podstawowe urządzenia drukujące wyposażone są w listwę odrywającą. Oznacza to, że etykieta wysuwana jest razem z podkładem. Aplikacja etykiety wykonywana ręcznie wymusza od operatora wykonanie dodatkowych czynności, które znacząco wpływają na czas aplikacji. Nie wszystkie drukarki etykiet umożliwiają doposażenie urządzenia o dodatkowe akcesoria jak np. dyspenser etykiet czy automatyczna obcinarka.
-Dostępna na rynku drukarka do etykiet ma nowe funkcjonalności
Każdy nowy model drukarki prezentowany na rynku wyposażony jest o nowe funkcje usprawniające konfigurację urządzenia (komunikacja WiFi, Bluetooth) czy też obsługę dla operatora (kolorowy ekran dotykowy z wyświetlaniem istotnych komunikatów o statusie drukarki).
Każdorazowy zakup nowego urządzenia – czy to w ramach wymiany zużytych drukarek, czy jako nowa inwestycja – powinien zostać dogłębnie przemyślany. Bazując jedynie na opisach karty katalogowej, niedoświadczony użytkownik może popełnić błędy, które negatywnie wpłyną na proces w którym pojawia się druk etykiet. Warto minimalizować ryzyko i sprawić, że inwestycja nie będzie generować nieprzewidzianych dodatkowych kosztów.
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.