Komunikaty PR

Dzieci do rodziców: zapytajcie nas co robimy w sieci

2020-11-26  |  16:00
Biuro prasowe
Do pobrania jpg ( 0.14 MB )

W ramach europejskiej inicjatywy Better Internet for Kids Youth Pledge Samsung zorganizował warsztaty dla uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 234 im. Juliana Tuwima w Warszawie. Celem spotkań było podjęcie dialogu z młodymi ludźmi odnośnie podejścia ich pokolenia do bezpieczeństwa w sieci i cyfrowego dobrostanu. Efekty pracy uczniów zostały zaprezentowane podczas tegorocznej konferencji Safer Internet Forum jako dobre praktyki z Polski.

Pierwsza sesja warsztatów odbyła się pod koniec września w nowoczesnej pracowni Samsung EduLab, znajdującej się w Szkole Podstawowej nr 234 im. Juliana Tuwima w Warszawie. Laboratorium powstało w ramach programu Samsung CyfrOFFy kONtakt i stanowi miejsce wymiany doświadczeń uczniów, nauczycieli, ekspertów i rodziców.
 

W spotkaniu wzięli udział uczniowie z klas 7. i 8. Podczas warsztatów, prowadzonych metodą design thinking, młodzi ludzie mogli zgłębiać tematykę cyfrowego dobrostanu, która dla wielu okazała się być nowym podejściem do tematu obecności dzieci i młodzieży w Internecie. Merytorycznego wsparcia udzielili nastolatkom zaproszeni eksperci: Marta Florkiewicz-Borkowska i Kamil Śliwowski. Praca w grupach, kreatywne podejście i wyobraźnia  młodych przyniosły  wiele zaskakujących pomysłów. I tak podczas prezentacji końcowych pojawiła się m.in. aplikacja „Block this country”, której zadaniem było blokowanie na czatach osób z innych krajów. Był to pomysł grupy dziewcząt, które przy okazji podzieliły się osobistymi doświadczeniami korzystania z aplikacji  w social media. Inna grupa nastolatków przedstawiła zaskakujący projekt wzmocnienia kontroli rodzicielskiej. Argumentowali to tym, że sami nie zawsze są w stanie ograniczyć swój czas spędzany w sieci i potrzebowaliby przy tym wsparcia dorosłych. Pojawiły się też inne pomysły: boty wychwytujące hejt w Internecie, aplikacja pomagająca w radzeniu sobie z hejtem i nieprzyjemnymi komentarzami w sieci, czy rozważania wspomagające samokontrolę czasu spędzanego przed ekranami.

 - Często rozmawiamy z uczniami o bezpieczeństwie w sieci, ale podczas tych warsztatów okazało się, jak wiele obszarów jest dla nich ciągle nowych - mówi Monika Fiuk, wicedyrektorka SP 234 i nauczycielka informatyki. - To była niezwykła okazja do refleksji nad tym, jak korzystamy z Internetu, co nastolatkom sprzyja, a co przeszkadza, a przede wszystkim młodzi mieli czas, aby zastanowić się i zaprojektować swoje rozwiązania dotyczące jakości ich bycia w sieci.

Druga edycja warsztatów miała już formę online i pozwoliła na głęboką analizę tematów, rozpoczętych podczas pierwszej sesji. Podczas spotkania szczególnie omawiane były te kwestie, które młodzi podnosili najczęściej: kontrolowanie czasu spędzanego w Internecie czy powszechny hejt w sieci. Na zakończenie dyskusji uczniowie stworzyli wspólny przekaz dla dorosłych w postaci poradnika. W kilkunastu punktach młodzi ludzie starali się przedstawić swoje potrzeby związane z korzystaniem z sieci. Poruszyli kwestie dotyczące zachowania prywatności, zaufania czy dialogu. Wśród nich znalazły się następujące postulaty:

 

  • Rodzice, zapytajcie nas, co robimy w sieci. Rozmawiajmy o tym. Nie myślcie, że my tylko gramy na telefonach i tracimy w ten sposób czas.
  • W sieci można robić wiele wartościowych i kreatywnych rzeczy. Wiele się uczymy spędzając czas w Internecie. Na przykład ćwiczymy język angielski, tworzymy memy (tak, memy mogą być zabawne, inteligentne i kreatywne).
  • Porozmawiajmy o różnych systemach do kontroli rodzicielskiej. Chcielibyśmy, żebyście traktowali nas poważnie. Nie jesteśmy już przecież małymi dziećmi.

 
Efekty obu edycji warsztatów zostały zaprezentowane przez Samsung jako działanie na rzecz Better Internet for Kids (BIK) Youth Pledge podczas konferencji online Safer Internet Forum 2020 organizowanej z inicjatywy Komisji Europejskiej. Celem BIK jest uczynienie Internetu lepszym i bezpieczniejszym miejscem dla dzieci i młodzieży. W ujęciu praktycznym oznacza to dialog międzypokoleniowy, wymianę wiedzy, doświadczeń i praktyk między różnymi podmiotami – ekspertami, rodzicami, opiekunami i nastolatkami.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Już prawie 600 szkół bierze udział w programie „Finansoaktywni” Biuro prasowe
2024-04-25 | 15:30

Już prawie 600 szkół bierze udział w programie „Finansoaktywni”

Ministerstwo Finansów po raz kolejny edukuje młodzież na temat finansów i podatków. Tegoroczna edycja programu „Finansoaktywni: Podatki płacimy, korzyści
Edukacja Zrozumienie i wsparcie - jak pomóc dzieciom przebrnąć przez czas egzaminów?
2024-04-24 | 13:47

Zrozumienie i wsparcie - jak pomóc dzieciom przebrnąć przez czas egzaminów?

W procesie kształcenia dziecka, rola rodzica jest kluczowa, nawet kiedy staje się ono coraz bardziej niezależne. Ważne jest zapewnienie wsparcia przy wyborze szkoły oraz prowadzenie go w taki
Edukacja Jak skutecznie nauczyć się języka obcego?
2024-04-16 | 17:00

Jak skutecznie nauczyć się języka obcego?

Wielkimi krokami zbliżają się matura oraz sesja, podczas której uczniowie i studenci mierzą się ze zdaniem egzaminów m.in. z języka obcego. Panikujesz, że nie zdasz?

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.